در گفت وگو با جام جم آنلاین مطرح شد:

ضرورت تبعیت نامزدهای انتخابات از نظر شورای نگهبان

نمایندگان مجلس معتقدند که شورای نگهبان نهاد قانونی است و درخصوص صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری هر تصمیمی بگیرد باید مورد پذیرش نامزدها قرار گیرد و باید از این نظر تبعیت شود.آنان تاکید می کنند همه باید قانون محور باشند و قانون را محور فعالیت خود قرار دهند اگر صلاحیت کسی تایید نشد می تواند در چارچوب قانون اعتراض خود را بیان کند.
کد خبر: ۵۶۴۱۰۴
ضرورت تبعیت نامزدهای انتخابات از نظر شورای نگهبان

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین، ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری از روز سه شنبه 17 اردیبهشت آغاز شد و به مدت پنج روز تا شنبه 22 اردیبهشت ادامه داشت که در این انتخابات 686 نفر ثبت نام کردند.

پس از پایان مهلت ثبت نام، شورای نگهبان بررسی صلاحیت دواطلبان را آغاز کرد که در نهایت پس فردا سه شنبه تعداد کاندیداهایی که صلاحیت آنها تایید شده اعلام خواهد شد.

خبرنگار ما امروز در مجلس از نمایندگان این سوال را پرسیده که در صورت احراز صلاحیت نشدن برخی از کاندیداها، آنها باید چه کار کنند.

متن زیر حاصل این گفت وگو است.

تبعیت از نظر شورای نگهبان الزامی است

چهره شاخص فراکسیون اصولگرایان مجلس معتقد است شورای نگهبان یک نهاد قانونی است و تبعیت از نظر این نهاد الزامی است.

مسعود میرکاظمی  تاکید دارد که تمام نامزدها صرف نظر از گرایش سیاسی آنها، باید به نظر شورای نگهبان تمکین کرده و آن را بپذیرند.

وی افزود: چه داوطلب اصولگرا و چه غیر اصولگرا باید تابع نظر شورای نگهبان باشند و هر چه این نهاد تصمیم گرفت آنرا بپذیرند و اگر احیانا اعتراضی هم دارند باید اعتراض خود را در چارچوب قانون مطرح کنند.

میرکاظمی گفت: اگر نامزدی رد صلاحیت شد و بخواهد آن را به یک موضوع اجتماعی تبدیل کند خلاف قانون خواهد بود. همچنین این اقدام نشانه عدم بلوغ سیاسی می باشد.

قانون، محور قرار گیرد

نماینده کرمانشاه معتقد است شورای نگهبان یک نهاد قانونمند است و طبق قانون نسبت به احراز یا عدم احراز صلاحیت کاندیداها تصمیم گیری می کند.

سید سعید حیدری طیب گفت: همه باید قانون محور باشند و قانون را محور فعالیت خود قرار دهند اگر صلاحیت کسی تایید نشد می تواند در چارچوب قانون اعتراض خود را بیان کند.

وی افزود: شورای نگهبان هم در چارچوب قانون  و براساس موازین شرعی تصمیم گیری می کند و داوطلبین هم باید بر محور قانون حرکت کنند و حرفهای خود را طبق قانون مطرح کنند.

رد صلاحیت شده ها هم با مشارکت سیاسی در خلق حماسه سیاسی کمک کنند

نماینده اردبیل معتقد است همه افرادی که صلاحیت آنها در انتخابات ریاست جمهوری احراز نشده باید با حضور پرشور در انتخابات در ایجاد حماسه سیاسی نقش آفرینی کنند.

کمال الدین پیرموذن افزود: همه  نامزدها باید بر مدار قانون حرکت کنند و هیچکس حق ندارد پای خود را فراتر از قانون بگذارد.

نماینده اردبیل تصریح کرد: شورای نگهبان با درک عمیق نسبت به صلاحیت نامزدها تصمیم گیری می کند و اگر داوطلبی اعتراض داشت می تواند با رعایت قانون اعتراض خود را بیان کند.

تمکین از نظر شورای نگهبان نشانه بلوغ سیاسی است

نماینده تهران معتقد است: شورای نگهبان یک نهاد قانونی است و افراد قانون مدار از نظر شورای نگهبان تمکین خواهند کرد.

فاطمه رهبر افزود: تمکین از نظر شورای نگهبان نشانه بلوغ سیاسی جامعه و همچنین قانون مداری افراد است و ما امیدواریم همه کاندیداها از سلایق مختلف تابع نظر شورای نگهبان باشند.

وی اضافه کرد: شورای نگهبان مرکب از فقها و حقوقدانان متخصص است و قطعا در چارچوب قانون و شرع اسلام رفتار خواهد کرد و اگر صلاحیت فردی احراز نشده به معنای آن نیست که این فرد صلاحیت هیچ کاری را در نظام جمهوری اسلامی ایران ندارد.

یوسف اسدی – خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها