در میان انواع لوبیا طعم و مزه کدام یک را می‌پسندید: لوبیا‌چیتی، لوبیا قرمز، لوبیا سفید یا لوبیا چشم بلبلی؟ آیا می‌دانید ارزش تغذیه‌ای کدام یک بیشتر است؟ لوبیای تازه مغذی‌تر است یا لوبیای خشک؟ علت نفاخ بودن لوبیا چیست؟ این‌که می‌گویند لوبیا حاوی نوعی سم است واقعیت دارد؟
کد خبر: ۵۶۳۱۵۷

لوبیا درمقایسه با سایر حبوبات ارزش تغذیه‌ای بیشتری دارد و میزان پروتئین آن تا حدودی با گوشت برابری می‌کند. مصرف منظم و متعادل آن به کاهش چربی و فشار خون کمک کرده و محافظ کبد است. تحقیقات نشان داده است افرادی که دو بار یا بیشتر در هفته حبوبات بخصوص لوبیا مصرف می‌کنند احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ، پروستات، دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی ـ عروقی در آنها کمتر است.

لوبیا قرمز، منبع غنی آنتی‌اکسیدان

لوبیا قرمز به دلیل شکل قلوه‌ای و رنگ جگری‌اش به لوبیای کلیوی معروف است. این لوبیا هر چه قرمزتر باشد آنتی‌اکسیدان بیشتری داشته و یک ماده غذایی ضدسرطان محسوب می‌شود و از نظر مقدار اسید فولیک بر سایر لوبیاهای خشک برتری دارد. اما باید بدانید در لوبیا سمی وجود دارد که مقدار آن در لوبیای سفید و قرمز بیشتر بوده و باعث بروز مشکلات گوارشی بخصوص درد معده می‌شود. این ماده در جوانه لوبیا قرمز بیشتر بوده و نباید مصرف شود.

لوبیا سفید، سدیم بیشتری دارد

لوبیا سفید می‌تواند از افزایش کلسترول خون جلوگیری کند و یک ماده ضد باکتریایی مناسب محسوب می‌شود. در میان سایر لوبیاها بیشترین مقدار سدیم را دارد و رشد سلول‌های سرطانی را به تعویق می‌اندازد.

لوبیا با شکل و شمایل چشم بلبل

لوبیا چشم بلبلی بیشترین مقدار پروتئین و ویتامین B را درمیان لوبیاها دارد. قند آن نسبت به برنج، گندم و سیب‌زمینی دیرتر جذب می‌شود و مصرف آن برای افراد مبتلا به دیابت منعی ندارد. گفته می‌شود که این لوبیا به دلیل آن‌که کمتر در معرض آفات و بیماری‌ها قرار دارد از شر سموم دفع آفات در امان است.

لینت مزاج با لوبیا چیتی

این لوبیا مزه خوشایندی دارد و طعم آن در مقایسه با لوبیا قرمز و سفید بهتر است. از نظر مقدار فیبر بر سایر لوبیا‌ها برتری دارد و بسیار ملین است.

بیماران نقرسی لوبیا سبز بخورند

لوبیا سبز اسید فولیک بالایی داشته و در مقایسه با لوبیا خشک آب بیشتری دارد، اما به دلیل نارس بودن ویتامین‌های A و B و کلسیم و پروتئین آن کمتر است. به همین دلیل افراد مبتلا به نقرس و بیماران کلیوی که رژیم کم پروتئین دارند باید از خانواده لوبیا سبز استفاده کنند.

نقطه ضعف لوبیا نفاخ بودن آن است

به جهت آن‌که آنزیم تجزیه کننده قندها و مواد سمی طبیعی موجود در حبوبات بخصوص انواع لوبیا در بدن وجود ندارد اختلالات گوارشی بویژه دل درد، نفخ، اسهال و اختلال درهضم در مصرف‌کننده ایجاد می‌شود که با خیساندن و جوشاندن حبوبات به مدت 10 دقیقه و دور ریختن آب آن، می‌توان تا حدودی این مشکل را رفع کرد.

اما باید بدانید لوبیا در زمان خیس خوردن مقادیر زیادی از ویتامین‌های خود را از دست می‌دهد. پس اگر با خوردن این مواد دچار مشکل نمی‌شوید از خیس کردن و دور ریختن آب آن اجتناب کنید.

فاخره بهبهانی ‌‌/‌‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها