1257 سال پیش در روز 15 مه سال 756 میلادی در شهر کوردوبا (قرطبه) عبدالرحمان اول ، یک خلافت اسلامی را تاسیس کرد و اسپانیا یا آندلس به نخستین کشور مسلمان مستقل در آن زمان تبدیل شد که تابع خلافت عباسیان بغداد که بر جهان اسلام حکمرانی می کردند ، نبود.
کد خبر: ۵۶۲۹۴۸
آندلس ، نخستین‌ کشور مستقل مسلمان

به گزارش جام جم آنلاین، شش سال قبل از این تاریخ در سال 750 میلادی خلافت خلفای اموی که شهر دمشق را پایتخت خود کرده بودند و از این شهر بر سرزمین های پهناور اسلامی حکومت می کردند توسط ابومسلم خراسانی و سیاه جامگانش سرنگون شد.

خلفای عباسی که به کمک ابومسلم به خلافت رسیده بودند شهر بغداد را به عنوان پایتخت یا دارالخلافه انتخاب کردند.

خلیفه عباسی که به قدرت رسیده بود خاندان اموی را قتل عام کرد اما یک نوه آخرین خلیفه اموی به نام عبدالرحمان از این کشتار جان سالم برد.او به آفریقای شمالی فرار کرد و سرانجام خود را به اسپانیا رساند.

شبه جزیره ایبریا نیم قرن قبل از این تاریخ توسط خلفای اموی تصرف شده بود.آنها سلسله ویزیگوت ها را سرنگون کردند و از آن پس اسپانیا، آندلس نام گرفت.

خلفای اموی در آندلس در میان یمنی ها و بربرها وفاداران زیادی داشتند. عبدالرحمان موفق شد آنها را گرد خود جمع کند.او سپس به کمک آنها شهر کوردوبا (قرطبه) را تصرف کرد و خود را خلیفه آندلس نامید.

عبدالرحمان اول برای آندلس یک تشکیلات نمونه اداری ایجاد کرد و به اختلافات مسلمانان عرب تبار و بربرها که از آفریقای شمالی به آندلس آمده بودند ، خاتمه داد. بهرام افتخاری.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها