درددل جانبازی که بیمارستان او را نپذیرفت

می خواهم زنده بمانم

سردار حمید حسام، از جانبازان شیمیایی و نویسنده کتاب «سفر به روایت سرفه‌ها» در مراسم رونمایی این کتاب گفت: درد بزرگی است که کمتر کسی می‌داند ما در ایران نزدیک به صد هزار مصدوم و جانباز شیمیایی داریم.
کد خبر: ۵۶۲۸۰۷

به گزارش تسنیم، مراسم رونمایی از کتاب «سفر به روایت سرفه‌ها» نوشته حمید حسام روز گذشته با حضور جمعی از جانبازان شیمیایی در موزه صلح برگزار شد.

دکتر خاطری، نویسنده و استاد دانشگاه در ابتدای این مراسم این کتاب را یکی از نتایج سفر جانبازان شیمیایی کشورمان به هیروشیما معرفی کرد و گفت: ارتباطی که بین جانبازان شیمیایی و قربانی سلاح‌های اتمی در هیروشیما به وجود آمد، اتفاق خوبی بود.

سردار حمید حسام، نویسنده کتاب سفر به روایت سرفه‌ها که خود از جانبازان شیمیایی است هم طی سخنانی درباره کتاب این گونه توضیح داد: وقتی در این سفر همراه دوستان شدم، در نظر نداشتم که چیزی بنویسم؛ اما می‌خواستم به دو پرسش تاریخی که در ذهنم وجود داشت، پاسخ داده شود. یکی بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی و دوم واقعه‌ای به نام بمباران شیمیایی در ایران که ابعادش نه‌تنها برای مردم، حتی برای رزمندگان هم که فضای جنگ را لمس کرده‌اند، هنوز ناشناخته است.

وی افزود: بعد از 67 سال که از واقعه بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی می‌گذرد، دنیا پذیرفته است چنین واقعه‌ای ضدانسانی بود و در واقع ژاپنی‌ها توانستند حتی در کتاب‌های درسی ما این واقعه را جا بیندازند. هرچند داستان هیولا و طعمه جابه‌جا شده است و هر ساله در مراسمی که برای یادبود این واقعه گرفته می‌شود، اسرائیلی‌ها هم حضور دارند؛ولی متاسفانه کمتر کسی عدد جانبازان شیمیایی ما را می‌داند. کمتر کسی می‌داند ما نزدیک به صد هزار مصدوم و جانباز شیمیایی داریم. این درد بزرگی است که ما و نهادهای متولی این جریان نتوانستیم آن را بخوبی بازگو کنیم.

نویسنده کتاب «سفر به روایت سرفه‌ها» افزود: تلاش کردم این نفس‌های شیرین و سرفه‌های پرحرف را با قلم خود بیان کنم تا شاید جرقه‌ای باشد برای کارهای بعدی؛ فکر می‌کنم افراد و اشخاص گذشته از مسئولیت‌های دولتی‌شان وظیفه دارند این بعد جنگ و دفاع مقدس را دست کم به مجموعه داخلی در کشور خودمان رسانده و بشناسانند و خدا را شاکرم که توفیق به من داد تا این صداها را بشنوم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها