زیکو، مربی برزیلی تیم ملی فوتبال ژاپن می گوید؛ تیمش به درجه ای از هویت و قدرت درونی رسیده است که می تواند حتی بدون لژیونرهایش مقابل حریفان بایستد و نتیجه بگیرد.
کد خبر: ۵۶۲۷۶

این بهترین دلگرمی برای او در فاصله کمی تا شروع مرحله نهایی رقابت های انتخابی جام جهانی 2006 در قاره آسیاست ؛ جایی که ژاپنی ها مجبورند با تیمی قدرتمند و تکنیکی چون ایران و حریفی خطرناک مانند بحرین به رقابت برخیزند.
زیکو معتقد است شکست خانگی صفر 3 اخیر برابر آلمان در دیداری دوستانه در یوکاهاما که در غیاب بیشتر لژیونرهای ژاپن شامل ناکاتا، ایناموتو، اونو و ناکامورا حاصل آمد اصلا اثر غیبت آنان را بر وی و جامعه فوتبال ژاپن آشکار و گوشزد نکرده و می افزاید اگر آنها نیز بودند، ژاپن مغلوب حرفه ای گری بیشتر ژرمن ها در آن روز خاص می شد.
او مدعی است درسهای برگرفته طی آن روز بسیار حساس تر و مهمتر از نتیجه بوده و ژاپن یاد گرفته است حرفه ای و زرنگ تر از گذشته به فوتبال بپردازد و این از نتیجه هر دیدار تدارکاتی ضروری تر و مهمتر بوده است.
در مرحله نخست مسابقه های مقدماتی جام جهانی در قاره آسیا، ژاپن با حداکثر امتیاز ممکن و با بردن هر 6 بازی اش صعود کرد و حتی در دیدار آخرش هم که هیچ تاثیری به حالش نداشت و از تعدادی قابل توجه از نفرات اصلی اش بی بهره بود، سنگاپور را دوباره صفر یک برد.
زیکو مدعی است ژاپن طی سال پایان یافته 2004 ذره ذره و قدم به قدم بهتر و عمق قدرتش بیشتر شده و یک نشانه دیگر آن فتح مجدد جام ملتهای آسیا در خاک چین بوده است ؛ فتحی که با مربیگری فیلیپ تروسیه فرانسوی ، پاییز 2000 در لبنان نیز کسب شده و سپس تابستان امسال با رهبری زیکو تکرار شد و این دو پیروزی ضمیمه قهرمانی سال 1992 شد که در خاک خود ژاپن به ثبت رسیده بود.

بد اما خوب
زیکو که تیمش باید 21 بهمن در نخستین دیدارش در مرحله بعدی ، روبه روی کره شمالی بایستد می گوید: بحث من بسیار فراتر از بود یا نبود لژیونرهاست.
با تاکید می گویم و با صراحت احساس می کنم ژاپن تیمی پخته تر و هماهنگ تر از گذشته شده است. حال چه نامداران اروپانشین ما بیایند و چه نه. ما در صحنه آسیا مشکلات زیادی نداریم چون در یکی دو سال اخیر به کرات اتفاق افتاده که بعضی روزها خوب بازی نکرده اما باز نتیجه گرفته ایم.
این هم نتیجه کلاس برتر ماست و هم مولود ایجاد یک وحدت رویه و کار گروهی بالا بین اعضای تیم. به این ترتیب ما توانسته ایم قالب گروهی مان را حفظ کنیم و همیشه به شکل لازم به بازی بپردازیم. بازیکنان ذخیره ما نیز پخته شده اند و هر گاه از آنها استفاده کرده ام ، پاسخ داده و جای غایبان را گرفته اند و ما غیبت چهره های معروف را چندان حس نکرده ایم.
ما جام ملتهای آسیا را نیز بدون کوچکترین مشارکتی از سوی ناکاتا و ایناموتو و اونو بردیم. آنها هافبک های ثابت ما هستند، اما چون تیم هویتش را یافته است ، ژاپن توانست بدون آنها نیز بخوبی و طبق برنامه بازی کند و کم نیاورد.
این یک موفقیت بزرگ است و دستاوردی عظیم. تیم ما طی این مدت پیشرفت چشمگیری داشته است و تمام نفرات آن شروع به ارائه مهارت های خود کرده اند. آنها از هیچ کس نمی ترسند و هر گاه به میدان می روند، بازی خود را براحتی ارائه می کنند.
ممکن است تیغ مان به آلمان نبرد، اما امکان ندارد تحت تاثیر حریفان و به خاطر اسم و اعتبارشان ، بازی خودمان را از یاد ببریم و ضد فوتبال بازی کنیم.

ضعف های نادیده
با این حال حرفهای زیکو از سوی بیشتر کارشناسان در ژاپن بیش از حد خوشبینانه توصیف شده است. آنها بر این باورند که زیکو ضعفهایی مثل عجز در برخورد با تیمهای فیزیکی و نداشتن بازی هوایی را در تیمش نادیده گرفته و با این که تیمش آرام و بدون دغدغه بازی می کند اما گاه نمی تواند همان طور انفجاری باشد که کره جنوبی در روزهای خوب خودش چنین نشان می دهد؛ اما نکته این است تیمی که بتازگی ژاپن را صفر 3 برد (یعنی آلمان) فقط 3روز بعد در بوسان یک 3 به کره ای ها باخت.
از طرف دیگر ژاپن در حالی هر 6 بازی اش را در مرحله اول انتخابی جام جهانی برد که در هر دو دیدار رفت و برگشت برابر عمان رنج برد و در هردو نوبت فقط به برد صفر یک نایل آمد.

گلهای واپسین لحظات
حتی در دیدار نخست که برابر همین رقیب بود و در خاک ژاپن انجام شد، بازی با تساوی صفر صفر، 90 دقیقه خود را سپری کرد و تنها در وقت تلف شده بود که ژاپن توانست تک گل پیروزی سازش را بزند.
در دیدار رفت با سنگاپور نیز باز یک گل دیر هنگام از توشیا فوجیتا بود که سبب شد ژاپن به برتری یک - 2 برسد و هر 3 امتیاز را تصاحب کند. یک فرآیند مهم در تیم ژاپن که به اعتقاد بیشتر ناظران تا حدی به سود این تیم تمام شد، خروج ناکاتای مصدوم از ترکیب ژاپن در ماه آوریل (فروردین) بود که سبب شد زیکو روش 4-4-2 را کنار بگذارد و بر تعداد هافبک هایش برای جبران غیبت او بیفزاید و سیستم 3-5-2 را اختیار کند.
آن اقدام به قدری موفق بود که ژاپن اواخر بهار در 2دیدار تدارکاتی به نتایجی بسیار جالب و عجیب رسید، به طوری که چک را صفر یک برد و با انگلیس یک یک مساوی کرد.

در بدترین شرایط
به ادعای زیکو که وزیر ورزش سابق برزیل است تبلور ژاپن زمانی شکل گرفت که تیمش در بهار دست به سفری اروپایی زد و خودش را در آنجا سنجید و سپس به خاک بشدت غیردوستانه چین رفت و در بدترین شرایط روحی و روانی که نتیجه برخورد ستیزآمیز چینی ها با آنها بود، جام ملتهای آسیا را فتح کرد و اینجا بود که تیم او پخته و تیم تر شد.
در عین حال زیکو اعتراف می کند که حساسیت و مبارزه جویی رقبا با تیم وی در دور بعدی رقابت ها به اوج خود خواهد رسید و بیش از هر زمانی ، تیم وی در تیررس و معرض تهاجم حریفان خواهد بود: «مطمئنم که هیچ حریفی به ما رحم نخواهد کرد و با ما بسیار سختگیرانه تر برخورد خواهند کرد و ما حتی یک لحظه هم آسایش نخواهیم داشت ، قهرمانی مجدد در جام ملتهای آسیا نیز مزید بر علت و مشکلی اضافی برای ما شده است.
چه کسی است که نخواهد قهرمان قاره را بزند و برای این کار هر چه دارد، به خدمت نگیرد؛».

سری که با کمک دوستان قطع نشد
زیکو به این نیز معترف است که در 2 سال و نیمی که جانشین تروسیه مربی ژاپن شده ، بارها با خطر جدی برکناری از سمتش مواجه بوده ، اما هربار شاگردان صدیقش به نجات او آمده و در دقیقه 90 وی را نجات داده و کاری کرده اند که سر وی قطع نشود.
زیکو می گوید: در بازی اول مان با عمان این تاتسوهیکوکوبو بود که در وقت تلف شده گل زد تا ما صفر - یک ببریم و من بمانم. در دیدار بعد برابر سنگاپور، فوجیتا این کار را کرد و در جام ملتهای آسیا در خاک چین نیز در روزی که ما تحقیقا به اردن باخته بودیم ، بچه ها در دقایق آخر معجزه کردند. در غیر این صورت من قطعا رفته بودم.

توقعات فراوان
انتظارها و توقعات مردم از بازیکنان ژاپن نیز اینک بیشتر از آن زمان شده است و همین طور درخواست های زیکو از آنان: شاگردان من باید تا ادامه راه دیدارهای انتخابی جام جهانی نقشهای خطیر خود را تکرار و تجدید کنند. در آغاز تصور می شد هیچ کس در ژاپن با لژیونرهای ما برابری نمی کند، اما مردان مقیم وطن چنان درخشیدند که آن باور رنگ باخت و حالا همه در یک سطح محسوب می شوند و تمامی نفرات قوی شده اند.
پیشرفت آنها در یک سال اخیر غیرقابل انکار است و تازه ، از این هم می توانند بهتر شوند. رقابتی که برای پوشیدن پیراهن ثابت تیم ملی بین آنها وجود دارد، این وضعیت را پایه گذاری می کند و باعث صعود همه آنها و به تبع آن ، کل تیم می شود.

منبع: ژاپن تایمز / اول ژانویه 2005
وصال روحانی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها