مرد و زن قبل از پدر و مادر شدن باید روش تعلیم و تربیت کودک را بدرستی بیاموزند، زیرا دوران تربیت کودک از آغاز تولد بلکه قبل از آن شروع می‌شود. در این دوران بسیار حساس و مهم است که طبع لطیف کودک شکل می‌گیرد و اخلاق و رفتار و عادات و حتی افکار او پایه‌گذاری می‌شود .
کد خبر: ۵۶۲۷۱۴

کودک به محبت و نوازش پدر و مادرش احتیاج دارد، اما افراط در آن، نه‌تنها به نفع کودک نیست بلکه یک اشتباه بزرگ تربیتی نیز محسوب می‌شود. به این ترتیب، پدران و مادران باید بدانند محبت برای پرورش کودک کاملا ضروری و لازم است، ولی محبت و توجه بیش از حد هم عواقب بسیار بدی در بردارد، زیرا باعث لوس شدن کودک می‌شود.

این نکته حائز اهمیت است که بچه وسیله سرگرمی والدین نیست، بلکه او انسان کوچکی است که برای خود و آینده‌اش ساخته و تربیت می‌شود و این وظیفه مهم به عهده پدر و مادرش است.

چگونه یک بچه لوس می‌شود؟

وقتی بچه‌ای احساس کند که بیش از حد مورد توجه و محبت پدر و مادرش قرار گرفته است و آنها همیشه مطابق میل او رفتار می‌کنند، طبیعی است که دایره خواسته‌هایش به طور پیوسته بیشتر و بیشتر شود. او می‌خواهد و دستور می‌دهد، پدر و مادر هم بدون کوچک‌ترین مخالفتی انجام می‌دهند که مبادا کودک دلبندشان ناراحت شود. چنین بچه‌ای زمانی که بزرگ و وارد اجتماع می‌شود از همه مردم توقع دارد که مثل پدر و مادرش او را دوست بدارند و مطابق امیال و خواسته‌هایش رفتار کنند، اما مردم نه از آدم لوس خوششان می‌آید نه به خواسته‌هایش اهمیت می‌دهند. به این ترتیب فرزند عزیز شما از اجتماع و مردم دلسرد شده و احساس حقارت و شکست می‌کند، بنابراین گوشه‌گیر، کم‌حرف و منزوی می‌شود.

آنها معمولا در زندگی زناشویی هم دچار مشکل می‌شوند؛ زیرا زمانی که پسر یا دختر لوس و نازپرورده ازدواج می‌کند، از همسرش توقع دارد که مطابق میل و خواسته‌های او رفتار کند، اگر هر یک از آنها نخواهد مطابق میل دیگری رفتار کند، در این صورت اختلافات داخلی، دعوا و جر و بحث شروع می‌شود.

کودکان لوس معمولا خودخواه و از خود راضی می‌شوند. آنها خودشان را بالاتر از آنچه هستند تصور می‌کنند و معایب خود را نمی‌بینند. همیشه از دیگران توقع دارند از رفتار و کردارشان تعریف و تمجید کنند. به این ترتیب، آنها بیشتر از افراد چاپلوس که مدام از آنها تعریف می‌کنند خوششان می‌آید و افراد واقع بین را دوست ندارند. معمولا نمی‌توانند محبت و علاقه دیگران را به خودشان جلب کنند و بیشتر اوقات تنها هستند.

این کودکان اغلب روحی ضعیف و روانی زود رنج و حساس دارند. همیشه به دیگران متکی هستند و اعتماد‌به‌نفس بسیار پایینی دارند. در برابر مشکلات زندگی خیلی زود عقب‌نشینی می‌کنند، به جای این که مشکلاتشان را حل و فصل کنند، توقع دارند دیگران کمک‌شان کنند.

بچه‌هایی که بیش از حد مورد ناز و نوازش والدین‌شان قرار می‌گیرند، کم‌کم و بتدریج بر پدر و مادر خویش تسلط پیدا می‌کنند. در نتیجه وقتی به سن نوجوانی و جوانی رسیدند، آن وقت از والدینشان توقعات بیشتری خواهند داشت. اگر هم پدر و مادر در برابر خواسته‌هایشان مقاومت و ایستادگی کنند آنقدر قهر و جر و بحث می‌کنند تا بالاخره آنها راضی شوند.

متاسفانه برخی پدر و مادرها عیوب فرزندشان را نمی‌بینند یا نادیده می‌گیرند و در صدد اصلاح آن برنمی‌آیند و برای خوشحال کردن او از هیچ کاری دریغ نمی‌کنند. آنها باید بدانند، این بزرگ‌ترین خیانت در حق فرزند دلبندشان است؛ چراکه او همیشه کودک باقی نمی‌ماند بلکه بزرگ می‌شود و باید در اجتماع و میان مردم زندگی کند.

این نکته مهم است که کودک باید بداند واقعا محبوب پدر و مادر است و در مواقع لزوم به کمکش می‌آیند، اما از طرف دیگر هم باید بداند، اگر اشتباهی از او سر بزند مورد مواخذه والدینش قرار خواهد گرفت.

راهکار

وقتی نوزاد به دنیا می‌آید فقط گریه می‌کند، زیرا از این طریق می‌خواهد شما را متوجه نیازهایش بکند. شما هم باید نیاز او را سریع برطرف کنید، اما زمانی که بزرگ شد و برای به دست آوردن هر چیزی گریه یا قهر کرد، شما نباید به گریه و قهر کردن‌های او اعتنا کنید؛ زیرا او با این روش‌ها فقط می‌خواهد شما را مجبور کند تا به خواسته‌هایش تن بدهید.

بنابراین باید صبور باشید و برای ساکت کردنش اقدامی نکنید، اجازه دهید متوجه شود که با گریه کردن نمی‌تواند به خواسته‌هایش برسد. او خودش کم‌کم آرام می‌شود.

اگر فرزندتان زمین خورد، احتیاجی نیست بسرعت خودتان را به او برسانید یا به زمین ناسزا بگویید، اجازه بدهید خودش بلند شود. بعد با او صحبت کنید که بیشتر مراقب خودش باشد تا زمین نخورد.

زمانی که بیمار می‌شود مثلا سرما می‌خورد لازم نیست همه کار و زندگی خود را تعطیل و فقط به او توجه کنید، صورت تبدارش را ببوسید و نوازشش کنید. این کارها فقط باعث می‌شود فرزندتان لوس و ننر بار بیاید. بهتر است او را به دکتر ببرید، داروهایش را تهیه و برایش غذای مناسب آماده کنید تا سرماخوردگی‌اش خوب شود.

وقتی با هم به مراکز خرید می‌روید و او مدام غر می‌زند و از شما می‌خواهد برایش اسباب‌بازی یا ... بخرید، شما بهتر است به جای خریدن آن اسباب‌بازی با صبر و حوصله برایش توضیح بدهید که شما به این اسباب‌بازی احتیاجی ندارید و ما برای مثلا خرید مواد غذایی به اینجا آمده‌ایم. اگر دوباره ادامه داد، نه به غرغر کردنش اهمیتی بدهید، نه او را تهدید کنید و نه برای ساکت کردن او به خواسته‌اش تن بدهید.

جام جم/چاردیواری /نسرین علیمحمدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها