دو روش برای تهیه مربا در خانه

خیلی آسان مربای توت فرنگی بپزید

بهار فصل میوه‌های نوبرانه و تازه است؛ فصل توت‌فرنگی، آلبالو، گیلاس و... میوه‌هایی خوشمزه و خوش آب‌ و رنگ که خیلی زود هم فصل‌شان تمام می‌شود و دیگر نمی‌توان براحتی آنها را پیدا کرد .
کد خبر: ۵۶۲۶۹۵

زمانی که میوه‌های بهاری را خریدید، درست کردن مربا را هم نباید فراموش کنید؛ مرباهایی که در این فصل آماده می‌شود و می‌توانید تا پایان سال آنها را نوش جان کنید.

البته برای این که مرباها با همان کیفیت اول باقی بماند، باید آنها را در جای خنک و مناسب یا درون یخچال قرار دهید.

فوت و فن تهیه مربا

با این که مرباها انواع و اقسام مختلفی دارد ولی نکاتی هست که در مورد تمام آنها باید رعایت شود تا مربای خوش طعم و رنگی داشته باشید. خوب است برای طبخ مربا از دیگ‌های مسی سفیدشده استفاده کنید؛ این موضوع بخصوص در مورد مربای به خیلی مهم است، چون اگر مربای به را در دیگ مسی بپزید، بسیار خوشرنگ خواهد شد.

این روزها که دیگ مسی خیلی در دسترس نیست، می‌توانید از ظروف لعابی یا استیل استفاده کنید، آنها هم برای تهیه مربا مناسب است. بهتر است ظرفی که مربا را در آن می‌پزید، سطح بزرگی داشته باشد و کوچک و تنگ نباشد.

هنگام تهیه مرباها از اصطلاح «قوام آمدن» نیز استفاده می‌کنند که باید بدانید به چه حالتی گفته می‌شود. برای این که متوجه شوید مربا چه زمانی قوام می‌آید، باید با یک قاشق کمی از شهد مربا را درون یک بشقاب کوچک بریزید. پس از این که شهد مربا کمی خنک شد، اگر ظرف را کج کنید نباید داخل ظرف حرکت کند. در چنین حالتی می‌گویند مربا قوام آمده است.

مربا و مارمالاد توت‌فرنگی

برای تهیه مربای توت‌فرنگی باید یک کیلو توت‌فرنگی را به خوبی بشویید و دم آنها را جدا کنید. سپس به اندازه 750 گرم تا یک کیلو شکر لابه‌لای توت‌فرنگی‌ها بریزید. البته میزان شکر به ذائقه افراد خانواده بستگی دارد و می‌تواند کم یا زیاد شود. حالا باید بگذارید این مواد مدت 24 ساعت داخل یخچال بماند و بعد از گذشت این مدت، آن را روی حرارت ملایم بگذارید تا جوش بیاید.

هنگامی که مربا در حال جوشیدن است یکی دو بار کف مربا را بگیرید. معمولا 20 دقیقه زمان برای قوام آمدن مربا کافی است و اگر بیشتر از این مدت بجوشد، باعث تیره شدن رنگ مربا خواهد شد.

در آخر هم یک قاشق غذاخوری آبلیمو درون مربا بریزید و بعد از چند جوش، هنگامی که مربا قوام آمد آن را از روی حرارت برداشته و بگذارید خنک شود. شربت اضافه آن را هم جدا کنید و در شیشه بریزید. مربا را هم جداگانه داخل شیشه ریخته و در جای خنک نگهداری کنید.

برای تهیه مارمالاد توت‌فرنگی نیز اول باید توت‌فرنگی‌ها را بشویید و دم آنها را بگیرید. سپس آنها را له کنید. برای یک کیلوگرم توت‌فرنگی حدود 500 تا 750 گرم شکر لازم است که باید به توت‌فرنگی‌ها اضافه کنید. این مواد را شش ساعت در یخچال بگذارید و پس از آن، روی حرارت ملایم قرار دهید و بگذارید حدود 15 دقیقه بجوشد. در صورت تمایل می‌توانید کمی پودر ژلاتین را در نصف استکان آب جوش حل کنید و در مرحله آخر طبخ مارمالاد، درون ظرف ریخته و بعد از یکی دو دقیقه آن را از روی حرارت بردارید.

مربا و شربت آلبالو

برای تهیه مربای آلبالو دم و هسته ‌آلبالوها را بگیرید و به اندازه آلبالوها، شکر درونش بریزید. حالا بگذارید مخلوط شکر و آلبالو به مدت 24 ساعت درون یخچال بماند. برای تهیه این مربا هم میزان شکر به سلیقه اعضای خانواده بستگی دارد و می‌تواند تغییر کند. مثلا بعضی افراد مربا را خیلی شیرین دوست دارند که در این صورت برای یک کیلو آلبالو باید حدود یک و نیم کیلو شکر در نظر بگیرید. در حالی که گروهی دیگر ترجیح می‌دهند مربا کمی ترش مزه باشد و باید شکر کمتری داخل مربا بریزند.

بعد از گذشت 24 ساعت، ظرف را روی حرارت تند بگذارید تا جوش بیاید و با یک قاشق تمیز، کف روی ظرف را بگیرید. وقتی مربا قوام آمد، آن را از روی آتش بردارید و تمام کف مربا را بگیرید و بگذارید سرد شود. حالا می‌توانید مربا را داخل شیشه ریخته و در یخچال نگه دارید.

تهیه شربت آلبالو هم مانند مربای آلبالو است ولی برای یک کیلو آلبالو باید یک و نیم کیلو شکر بریزید و بگذارید بجوشد و قوام بیاید. بعد از قوام آمدن، شربت آلبالو را درون شیشه بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

مربای بهار نارنج

اگر این روزها سفری به شیراز یا شهرهای شمال کشور داشته باشید، عطر بهار نارنج را احساس خواهید کرد؛ عطری دل‌انگیز و دوست‌داشتنی، اما بهار نارنج نه‌تنها عطر بسیار خوبی دارد بلکه می‌توانید به کمک آن مربای خوشمزه‌ای نیز تهیه کنید. البته تهیه و طبخ مربای بهار نارنج کمی با مرباهای دیگر متفاوت است. برای تهیه مربای بهار نارنج باید مقداری بهار نارنج که همان شکوفه درخت نارنج است، تهیه و خوب تمیز کنید. حالا بهار نارنج‌ها را داخل آب سرد بریزید و به مدت نیم ساعت بجوشانید. این کار را باید سه بار تکرار کنید. بعد بهارنارنج‌ها را مدت 24 ساعت در آب سرد بریزید. در این مدت دو یا سه بار آب آن را عوض کنید و سپس آنها را درون آبکش بریزید. حالا به همان اندازه شکر در ظرفی بریزید و روی حرارت تند بگذارید تا جوش بیاید و بگذارید این شربت 15 دقیقه بجوشد. حالا بهارنارنج‌ها را داخل شربت بریزید و مقدار کمی آبلیمو به آن اضافه کنید. اجازه دهید مربا بجوشد و قوام بیاید. این مربا را هم بعد از سرد شدن درون شیشه بریزید و در جای خنک نگهداری کنید.

روش دیگری هم برای تهیه مربای بهار نارنج وجود دارد که در آن می‌توانید بهارنارنج‌ها را سه ساعت درون آب آهک قرار دهید و بعد آنها را از آب آهک خارج کرده و بعد از شستن آن را دو بار بجوشانید. در آخر هم آنها را داخل آب سرد گذاشته و چند بار آب آن را عوض کنید و سپس با آن می‌توانید مربا تهیه کنید.

جام جم / چاردیواری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
لعیا زنجان
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
۰
۰
سلام خسته نباشید سپاس از دستورات تهیه ی مربا.لطفا در صورت امكان مربای بهارنارنج را كاملترتوضیح دهید آخه من چندروز دیگه میخوام درست كنم.قبلا از شما سپاسگذارم.من از خوانندگان پروپاقرص جام جم انلاین هستم علی الخصوص قسمت جام جم سرا.یاعلی مدد علی یارتون.
zahra
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
۰
۰
سلام
برنامه خوبی، خیلی وقته كه دارم دنبال همچین نكاتی می گردم.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها