دقت کرده‌اید در طول عمر، چقدر وزن‌مان کم و زیاد می‌شود؟ چند بار در طول ماه و سال، وزن کم می‌کنیم و دوباره پس از مدتی، به همان شکل و اندازه قبل برمی‌گردیم؟ دلیلش هم تا حدی مشخص است؛ این‌که چند هفته پشت سرهم هر چیزی دوست داشته باشیم، می‌خوریم و هر غذایی که بخواهیم، آماده می‌کنیم و بعد ناگهان تصمیم می‌گیریم لاغر شویم.
کد خبر: ۵۶۲۳۶۶

این لاغر شدن هم حتما باید سریع و بلافاصله اتفاق بیفتد. برای همین در چنین مواقعی از رژیم های مختلف و البته بسیار سخت و سنگین کمک می گیریم یا به باشگاه می رویم و حسابی ورزش می کنیم یا مقدار غذایمان را بشدت کاهش می دهیم.

در نتیجه لاغر می شویم و وقتی به وزن متعادل رسیدیم، دوباره همه چیز یادمان می رود و روز از نو و روزی از نو. به همین دلیل برای برخی افراد طبیعی است که دائم وزن شان کم و زیاد شود، همان هایی که بدون توجه به عوارض افزایش و کاهش وزن های ناگهانی، همیشه به فکر چاق و لاغر شدن هستند و وزن شان را در محدوده طبیعی حفظ نمی کنند.

به فکر پوست تان باشید

اگر چاق شدن های ناگهانی و کاهش وزن های پس از آن، خیلی برای تان مهم نیست، خوب است بدانید ترک های پوستی می تواند ناشی از همین وضع و تغییر وزن های ناگهانی باشد. ترک هایی که اول به شکل خطوط قرمز رنگ است و بتدریج با گذشت زمان، سفیدتر و کمرنگ تر می شود.

افراد بسیاری هم این ترک ها را جدی نمی گیرند و چون ظاهرا مشکلی برای شان ایجاد نمی کند، کاری به آنها ندارند در حالی که اگر از همان ابتدا به فکرشان نباشید، بتدریج درمان آنها هم دشوارتر خواهد شد. متخصصان پوست نیز توصیه می کنند. درمان ترک های پوستی را در مراحل اولیه و زمانی که هنوز ترک قرمز رنگ است، شروع کنید.

چرا پوست ترک می خورد؟

برخی افراد فکر می کنند نوع پوستی که دارند، تنها علت ایجاد این همه ترک است برای همین هم هیچ اقدامی برای پیشگیری نمی کنند و منتظر می نشینند تا روزی این ترک ها ظاهر شود. در حالی که علاوه بر نوع پوست و مسائل ژنتیکی که می تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد، موارد دیگری هم وجود دارد که نباید آنها را نادیده گرفت.

دکتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره این که چرا این ترک ها ایجاد می شود و چه زمانی بیشتر احتمال روبه رو شدن با آنها وجود دارد به جام جم می گوید: کم شدن یا از بین رفتن جزئی از بافت زیر پوست که الاستین نام دارد، موجب ایجاد چنین ترک هایی خواهد شد.

وی با اشاره به این که در شرایطی خاص، الاستین تجزیه شده و از بین می رود، چنین توضیح می دهد: الاستین خاصیت ارتجاعی پوست را حفظ می کند و به همین دلیل از بین رفتن یا تجزیه شدن آن می تواند باعث بروز ترک های پوستی شود. افزایش یا بندرت کاهش وزن های ناگهانی، بارداری و استفاده از داروهایی خاص می تواند در این زمینه موثر باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه می افزاید: زمانی که وزن فرد افزایش پیدا می کند یا بندرت در صورت کاهش وزن شاهد ایجاد این ترک های پوستی هستیم. در دوران بارداری نیز به دلیل افزایش بافت زیر پوست مادر، این ترک ها نمایان خواهد شد البته در ماه های آخر بارداری، شدت ایجاد این ترک های پوستی نیز بسیار بیشتر از قبل می شود.

دکتر احسانی به استفاده از داروها اشاره می کند و می گوید: استفاده طولانی مدت از داروهای کورتونی هم می تواند موجب تجزیه الاستین شود و در نتیجه خاصیت ارتجاعی پوست را از بین می برد، بنابراین در چنین شرایطی، فرد پوستی چروک خورده و پر از ترک خواهد داشت.

به گفته وی، این ترک ها بیشتر روی دست ها، سینه، شکم و قسمت داخلی ران مشاهده می شود و عوارض خاصی برای فرد ندارد. ** جلوی ترک خوردن پوست را بگیریم

دکتر احسانی ضمن بیان این که ایجاد این ترک ها گاهی غیرقابل اجتناب است و نمی توان از بروز آنها پیشگیری کرد، خاطرنشان می کند: با این که گاهی نمی توان با این ترک ها مقابله کرد، ولی تا حدی می توانیم با کنترل عوامل به وجود آورنده ترک های پوستی شرایط بهتری برای فرد ایجاد کنیم؛ بنابراین باید عواملی مانند افزایش ناگهانی وزن یا استفاده طولانی مدت از داروها را تا حد امکان کنترل کنیم.

با این حال به گفته این متخصص پوست و مو، در دوران بارداری نمی توان کاری برای این ترک ها انجام داد و از ایجادشان پیشگیری کرد؛ ولی مشخص شده است، استفاده از کرم های ضد ترک می تواند در کاهش یا پیشگیری از ایجاد این ضایعات موثر باشد.

وی توصیه می کند در صورت ایجاد ترک های پوستی، برای درمان در مراحل اولیه و زمانی که ترک ها هنوز سفید یا نقره ای رنگ نشده است، اقدام کنید؛ چون هرچه درمان سریع تر صورت بگیرد، نتیجه بهتر و موفق تر خواهد بود البته فراموش نکنید حتی به کمک روش های درمانی نیز ترک ها به کلی از بین نمی رود و تنها کمی بهبود می یابد.

جام جم / نیلوفر اسعدی بیگی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها