صدای موسیقی بی‌کلامی محوطه را پر کرده و هر از گاهی صدای جیغ و داد چند نوجوانان به گوش می‌رسد، خیلی‌ها برای سوار شدن به دستگاه‌ها وسواس به خرج می‌دهند و ابتدا سعی می‌کنند نحوه کار همه دستگاه‌ها را دیده بعد تصمیم به خرید بلیت بگیرند.
کد خبر: ۵۶۱۹۳۹

قیمت هایی که برای بازی ها در نظر گرفته شده بیشتر بین 2000 تا 3000 تومان است، در شهربازی برای جلب توجه مشتری ها روی بیشتر دکه های بلیت فروشی کلمات هیجان و دلهره نوشته شده است، برای تعدادی از بازی ها هم شرط سنی در نظر گرفته شده، بیشتر مشتری های اینجا را نوجوانان و جوانانی تشکیل می دهند که در گروه های سه یا چهار نفره به شهر بازی پارک ارم آمده اند، خیلی از آنها فقط در محوطه شهربازی می چرخند و بازی دیگران را نگاه می کنند، برخی از آنها می گویند تنها برای دیدن شهربازی آمده اند و بعضی هایشان هم اعتراف می کنند که می ترسند سوار بازی ها بشوند، اما در این میان هستند، افرادی که بلیت خریده و منتظرند تا نوبتشان شده و سوار یکی از دستگاه ها بشوند.

نسبت به دیگر بازی ها جلوی دستگاه بازی اسکیت پرنده جمعیت بیشتری به چشم می خورد، خیلی هایشان به چهره افرادی که سوار شده اند چشم دوخته اند و با سبک و سنگین کردن اوضاع و احوال آنها در حال تصمیم گیری برای سوار شدن یا نشدن به این دستگاه هستند.

بازی اسکیت پرنده مانند خیلی از بازی های دیگر شهربازی چندین صندلی دارد که مشتری ها روی آن می نشینند، اما چیزی که این بازی را هیجان انگیزتر می کند حرکت سریع این صندلی ها روی ریل بزرگی به شکل U است که تقریبا مشترهایش را در انتهای مسیر به اوج هیجان می رساند.

بعد از این که مشتری ها روی صندلی های خود نشستند، اپراتور دستگاه کمربندهای ایمنی آنها را می بندد و لحظاتی بعد موتور دستگاه روشن شده و صندلی ها را به بالاترین نقطه مسیر U شکل می کشاند، مسافران هنوز لبخند بر لب دارند و برای دوستان خود دست تکان می دهند.

با رسیدن صندلی ها به بالاترین قسمت مسیر، دستگاه برای چند ثانیه می ایستد و ناگهان شروع به پایین آمدن می کند، اینجاست که آدرنالین در خون مسافران موج می زند و آنها فریاد می زنند.

در این مرحله خیلی ها از ترس چشم هایشان را بسته و فریاد می زنند، عده ای از اپراتور دستگاه خواهش می کنند بازی را متوقف کند، گوشی تلفن همراه بعضی ها هم که می خواستند از ماجراجویی خود فیلم بگیرند به زمین می افتد.

یکی از اپراتورهای این دستگاه می گوید: خیلی ها بعد از سوار شدن نظرشان تغییر می کند بعضی ها بالا می آورند و تعدادی هم خودشان را خیس می کنند! اما ما نمی توانیم هر وقت آنها گفتند دستگاه را خاموش کنیم.

او خاطره ای هم در این باره برایمان تعریف می کند: چند روز پیش زوج جوانی سوار شدند، هنوز دستگاه به قسمت بالای مسیر نرسیده بود که مرد جوان شروع به داد و فریاد زدن کرد او می گفت: غلط کردم، می خواهم پیاده شوم، اما زن جوان مدام به همسرش می گفت زشت است دیگر سوار شده ایم طاقت بیار خلاصه این که وقتی دستگاه ایستاد مرد جوان کلی اشک ریخته بود و دیگر رنگ به چهره نداشت.

تنوع وجود ندارد

در شهربازی یک و دو پارک ارم بیشتر از صد دستگاه بازی وجود دارد البته برخی از آنها به دلایلی کار نمی کنند، بیشتر مشتری های شهربازی ادعا می کنند بازی ها نسبت به سال های گذشته تغییر زیادی نکرده است.

مرد جوانی که به همراه دوستانش به شهربازی آمده درباره تنوع دستگاه ها می گوید: من و دوستانم هر وقت بخواهیم خوش بگذرانیم به اینجا می آییم چون جای دیگری نداریم برویم، اما دستگاه های اینجا دیگر برایمان تکراری شده است بندرت بازی های جدیدی به این مجموعه اضافه می شود.

برخی از افرادی که به شهربازی آمده اند هم از گران بودن بلیت بازی ها گله می کنند. مرد جوانی در این باره می گوید: قیمت بعضی از بازی ها نسبت به سال گذشته صد درصد افزایش داشته بقیه بازی ها هم حداقل بین 500 تا 1000 تومان گران تر شده است.

مرد میانسالی هم می گوید: بازی های اینجا به درد خردسالان، نوجوانان و نهایت جوانان می خورد. وسیله ای که به درد افراد میانسال و سالخورده بخورد وجود ندارد. باید در شهربازی به همه رده های سنی توجه شود.

اجاره های بالا

پای درددل اپراتورها و صاحبان بازی ها هم که بنشینید آنها از حقوق کم خود و اجاره های بالا در شهربازی حرف می زنند. مرد میانسالی در این باره می گوید: روزهای پنجشنبه و جمعه از ساعت هشت صبح می آییم تا سه صبح، روزهای دیگر هفته هم کارمان تا 12 یا یک نیمه شب زمان می برد.

به گفته وی در شهربازی ارم مالکان دستگاه های بازی، زمینی که دستگاه آنها اشغال می کند را اجاره می کنند، او ادامه می دهد: اینجا بنیاد مستضعفان با صاحبان بازی ها قرارداد های شش ماهه می بندد، مثلا برای محل بازی سورتمه 240 میلیون تومان برای 6 ماه اجاره می گیرد. البته دستگاه هایی هم هستند که برای همین مدت 380 میلیون تومان پرداخت می کنند. البته اگر بازی جدید باشد برای مدتی با او قرارداد درصدی می بندند تا حساب کار دستشان بیاید.

یکی دیگر از اپراتور های شهربازی اضافه می کند: اینجا مشتری های خاص خودش را دارد که بیشتر از طبقه متوسط و پایین جامعه هستند، باور کنید خیلی ها توان خرید همین بلیت های دو و سه هزار تومانی را هم ندارند و فقط برای نگاه کردن به شهربازی می آیند.

در کنار بازی ها و دستگاه ها هم تا دلتان بخواهد غرفه های فروش تنقلات وجود دارد، یکی از اپراتورهای شهربازی درباره کرایه این غرفه ها می گوید: در شهربازی یک و دو، شش مغازه ساندویچی وجود دارد که کرایه آنها برای شش ماه حدود 800 میلیون تومان است یا هفت مغازه بستنی فروشی اینجا ،برای شش ماه حدود 600 میلیون تومان اجاره می دهند.

به گفته اپراتور های شهربازی ارم، اجاره های بالا باعث شده خیلی از صاحبان وسایل بازی توان بستن قرارداد نداشته باشند و در نتیجه به فکر اوراق کردن وسیله خود بیفتند.

مرد جوان ادامه می دهد: خیلی ها مجبور می شوند دستگاه خود را اوراق کرده و مانند ضایعات بفروشند، چون اگر با شهربازی قرارداد نبندند جای دیگری برای بردن دستگاه خود ندارند. علاوه بر این، اینجا سرمایه گذار ها را حمایت نمی کنند تا دستگاه های جدید بیاورند.

یکی دیگر از اپراتور ها می گوید: بازار ما فقط تابستان رونق دارد، این روزها ما روزی 30 تا 40 بلیت می فروشیم، پنجشنبه و جمعه ها این عدد به 600 تا هم می رسد، اما در تابستان فروش بلیت ما به 3000 تا هم می رسد. در سال های اخیر حوادث شهربازی در کشورمان کم نبوده، مسئولان شهربازی ارم هم برای این که جلوی این حادثه های ناگورا را بگیرند، دستگاه های بازی را مدام بررسی می کنند. 

یکی از اپراتور های شهربازی در این باره می گوید: دستگاه ها اینجا روزی سه بار بررسی می شوند، یک بار از سوی اپراتور ها، یک بار مسئول فنی و یکبار هم سرپرست فنی. علاوه بر اینها هر دو ماه یک بار بازرس های شرکت استاندارد به اینجا می آیند و دستگاه ها را بررسی می کنند.

جام جم / مهدی آیینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها