بسیاری از مشکلات زناشویی ناشی از احترام نگذاشتن به حریم خصوصی یکدیگر و خدشه‌دار کردن آن است.ما برای کامل‌تر شدن ازدواج می‌کنیم نه عوض شدن و تبدیل شدن به موجودی که همسرمان می‌خواهد.
کد خبر: ۵۶۱۳۴۶

هر انسانی در هر مقام، موقعیت، جنسیت و نسبتی دارای یک حریم خصوصی است که خودش آن را تعریف می‌کند؛ یعنی برای دیگران مشخص می‌کند که تا کجا اجازه دارند در حریم او وارد شوند.

یک آدم متشخص به حریم خصوصی همسرش احترام می گذارد.هر انسانی در هر مقام، موقعیت، جنسیت و نسبتی دارای یک حریم خصوصی است که خودش آن را تعریف می کند؛ یعنی برای دیگران مشخص می کند که تا کجا اجازه دارند در حریم او وارد شوند.

در یک جامعه متمدن همواره در ارتباط اولیه تمام حریم ها را بسته تلقی می کنند تا جایی که شخص اجازه ورود بدهد.

بدین معنا که وقتی به ما گفتند سوار خودروی ما بشوید ما سوار خودروی دیگران می شویم. وقتی گفتند «لطفاً تلفن را جواب دهید» ما تلفن دیگران را جواب می دهیم و پس از عذرخواهی می گوییم «فعلاً خودشان امکان صحبت ندارند.» تلفن همراه، کمد شخصی، دفترچه خاطرات و... همه و همه حریم خصوصی محسوب می شود و نباید هیچ گاه بدون اجازه دیگران به آن ها ورود کرد. درباره وسیله ای مانند تلفن همراه حتی به شماره ای که روی گوشی افتاده و در حال زنگ زدن است نیز نباید نگاه کرد.

یک آدم متشخص تمام این حریم های شخصی و خصوصی را برای همسرش نیز قائل است. هیچ گاه نباید گفت بین زن و شوهر این حرف ها وجود ندارد. البته تذکر این نکته لازم است که از سویی نباید در خانه هیچ دری اعم از در اتاق یا در کمد به روی زن یا شوهر قفل باشد و از سوی دیگر نباید هیچ گاه سراغ وسایل شخصی و حریم خصوصی یکدیگر رفت. به دیگر سخن، خانه خوب، خانه ای است که بیش از هر چیز اعتماد متقابل در آن موج بزند.

مثال:

مرد خطاب به همسرش که در حال شستن ظرف های شام است  ،می گوید: ببخشید خانم تلفنت زنگ می خوره، می تونی جواب بدی.

-لطف می کنی تلفن رو برداری ببینی کی داره تماس می گیره

-بله چند لحظه اجازه بده... دوستت ناهید خانم داره زنگ می زنه

-لطفاً تلفن رو جواب بده بگو خودم چند دقیقه دیگه باهاش تماس می گیرم، ممنون!

در خانه هیچ دری اعم از در اتاق یا در کمد به روی زن یا شوهر قفل باشد و از سوی دیگر نباید هیچ گاه سراغ وسایل شخصی و حریم خصوصی یکدیگر رفت

زندگی مشترک به معنی به شراکت گذاشتن همه چیز با همسرمان است، اما در این بین نمی‌توان انکار کرد که هر انسانی مستقل از دیگران است، همان‌طور که کودک از والدینش یا حتی خواهر یا برادر دو قلویش مستقل است. این استقلال به معنی آن است که هر یک از ما به‌تنهایی برای خود قلمرویی داریم که مخصوص خود ماست؛ مثل افکاری که در ذهنمان می‌پرورانیم و اهداف شخصی‌مان و مجموعه رفتاری که از شخصیت ما سر می‌زند و تمام چیزهایی که ما را به خودمان می‌شناساند، در واقع خود واقعی ما که مستقل از تمام جهان اطراف ماست.

انسانی که به حریم خصوصی‌اش احترام گذاشته می‌شود، عزت نفس و اعتماد به‌نفس کافی برای زندگی دارد.

داشتن حریم خصوصی به انسان انگیزه پیشرفت در زندگی و مقابله با مشکلات آن را می‌دهد.

انسان در حریم خصوصی‌اش به خودش اهمیت می‌دهد و به خودش می‌اندیشد. این فرصتی است که با خود روبه‌رو شود و رفتار و اعمال خود را مورد قضاوت قرار دهد و به اصلاح آنها بپردازد.انسان در خلوت خود بدون ریا و تظاهر و بدون اثر گرفتن از هیچ چیز و هیچ کس به تفکر می‌پردازد و نتایج بهتر و دقیق‌تری خواهد گرفت.

کسی که حریم خصوصی‌اش را محترم بشمارد، به حریم خصوصی دیگران نیز احترام خواهد گذاشت و همین در ایجاد ارتباطش با دیگران و بخصوص همسرش تاثیر مثبت دارد.

توجه به علایق خود و در نظر گرفتن عقاید و افکار شخصی‌مان، به معنی احترام به حریم خصوصی‌مان است؛ اما این اهمیت دادن باید بدون افراط و تفریط باشد تا تاثیر آن در زندگی مثبت باشد. احترام به حریم خصوصی در زندگی مشترک به معنی اهمیت دادن به جسم و روحمان است؛ بدون این‌که بخواهیم از وظایفمان در زندگی کم بگذاریم.

حریم خصوصی شما یعنی زمانی در روز مختص شماست که به کارها و علایق شخصی‌تان در چارچوب خانواده برسید. حریم خصوصی یعنی شما می‌توانید زمانی را با خود خلوت کنید و کسی مزاحم شما نباشد. حریم خصوصی یعنی شخصیت ناب شما که در رفتارتان جلوه گر خواهد شد و روز به روز در حال پیشرفت و تکامل خواهید بود.

اگر بتوانید بدون پیش داوری به این راهکارها عمل کنید و حریم خصوصی خود و همسرتان را در نظر بگیرید، زندگی مشترکتان زیبا تر خواهد شد.

تبیان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها