آمار طلاق که در سال‌های اخیر همواره سیری صعودی داشته نهادهای دولتی را به آسیب شناسی این پدیده واداشته است که نخستین گام آن دانستن دلایل زوج‌ها برای روآوردن به سمت طلاق است.
کد خبر: ۵۶۰۹۷۸

مرجع ثبت طلاق ها در کشور نیز سازمان ثبت اسناد کشور است که به عقیده کارشناسان اگر دلایل طلاق را ثبت کند و نتایج حاصل از آن را به نهادهای تصمیم گیر ارائه دهد می تواند در پیشگیری و کاهش طلاق تاثیرگذار باشد.

اما سازمان ثبت اسناد اعلام کرده است که برای اجرای این کار نیاز به بودجه و طراحی سیستم دارد که فعلا به علت مهیا نبودن شرایط، در دستور کارش قرار ندارد. این در حالی است که به گفته معاون فرهنگی و امور تربیتی وزارت ورزش و جوانان که بیش از هر نهاد دیگری به این اطلاعات نیاز دارد، سازمان ثبت بتازگی با این اقدام مخالفت کرده است.

سیدباقر پیشنمازی در این باره می گوید: آمار طلاق در وضعی قرار دارد که نیازمند چاره اندیشی است و یکی از راه های به دست آوردن آمار دقیق و درست آن ثبت دلایل طلاق در سازمان ثبت اسناد است، اما این سازمان با این پیشنهاد موافقت نکرد و علت را، نداشتن ارزش ثبتی آن اعلام می کند.

وی در گفت وگو با ایسنا ادامه می دهد: از نظر ما هرچیزی که بتواند گره گشای مسائل جامعه باشد، ارزش پیدا می کند و می تواند ثبت شود، اما ملاک های حقوقی ثبت اسناد برای این موضوع تفاوت دارد و مکاتبه ما در این زمینه به نتیجه نرسید.

براین اساس، معاون وزارت ورزش و جوانان معتقد است که هیچ سازمانی مانند سازمان ثبت اسناد ظرفیت جمع آوری آمار دقیق و فراگیر دلایل طلاق را ندارد، البته این امر آسانی نیست زیرا افراد تمایل چندانی به بیان دلایل طلاق ندارند و معمولا علت آن را توافقی اعلام می کنند. اما راه حل این مساله می تواند ارائه فرم های بدون نام و مشخصات به زوج های متقاضی طلاق باشد تا افراد احساس امنیت خاطرکنند و درباره دلایل طلاق حرف بزنند.

جام جم / مریم خباز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها