رسانه ملی با تولید برنامه های تخصصی، سطح سلامت روانی جامعه را ارتقا می​دهد

مشاوره رایگان در برنامه‌های رادیو و تلویزیون

با افتتاح شبکه سلامت، بازار برنامه‌هایی که به سلامت جسم و روان می‌پردازند، داغ شد و سهم این برنامه‌ها از آنتن پخش رسانه ملی افزایش یافت. دیگر شبکه‌ها نیز به موازات شبکه سلامت سعی کردند در برنامه‌هایشان مشاوره‌های روان‌شناسانه ارائه کنند و در جهت حل مشکلات رفتاری مخاطبان گام بردارند.
کد خبر: ۵۶۰۲۰۴

اکنون برنامه‌های «خونه زندگی» و «عصر خانواده»، (شبکه دو) «ضربان» و «کودک من» (شبـکه سلامت)، اردی بهشت (شبکه 4)، صبحی دیگر (شبکه آموزش)، گلبرگ (شبکه 3)، خانه ما (رادیو تهران) و با من حرف بزن (رادیو جوان) از جمله برنامه‌هایی هستند که مشاوران روان‌شناسی در آنها رفت و آمد دارند و با مردم در این رابطه صحبت می‌کنند. ضمن این که شبکه سلامت علاوه بر دو برنامه مورد اشاره برنامه‌های تامینی دیگر شبکه‌ها را در حوزه سلامت روان بازپخش می‌کند. تا خوشبختی راهی نیست، مادرانه، باز هم زندگی، سرمایه سلامت، بیشتر بدانیم و گوشه پنهان از جمله برنامه‌های این شبکه است که پرونده مسائل روان‌شناسی را ورق می‌زند.در برنامه «اردی‌بهشت» که هر روز از شبکه چهار پخش می‌شود، پنجشنبه‌ها ابراهیم میثاق درباره مشکلات رفتاری صحبت می‌کند. قهر و آشتی، مسئولیت‌پذیری و مدیریت خانواده از جمله موضوعات قسمت‌های پخش شده این برنامه بود.

برنامه‌سازان در پاسخ به این سوال که تلویزیون چه نقشی در ارتقای سلامت روان دارد، نظرات متنوعی دارند.

هدف تغییر دادن نگرش‌هاست

شبکه سلامت با دو برنامه تولیدی ضربان و کودک من به موضوعات روان‌شناسی و تربیتی می‌پردازد. محور موضوعی برنامه ضربان آیین همسرداری است و مهارت‌های مختلف ارتباطی بین همسران را آموزش می‌دهد. کودک من نیز در رابطه با کودک است و به آیین فرزندپروری می‌پردازد. این برنامه در جدیدترین قسمتش بحث افسردگی و زمینه‌های آن را مطرح کرد.

حمید صاحب، مدیر گروه اجتماعی سلامت و خانواده شبکه سلامت تلویزیون از افزایش برنامه‌های روان‌شناسانه این شبکه خبر داد و گفت: اکنون این شبکه بیشتر به سلامت جسمی و کمتر به سلامت روانی می‌پردازد که در آینده این هرم برعکس خواهد شد.به گفته وی، حدود 25 درصد مردم جامعه ما از اختلالات روانی که نیاز به مداخله دارد رنج می‌برند. در حالی که 5 درصد مردم نیاز به مداخله پرشکی دارند، یعنی کمتر از 5درصد مردم به خدمات پزشکی فوری نیازمند هستند.

صاحب با بیان این که سلامت انسان در سه بخش جسمی، روانی و اجتماعی تعریف می‌شود تاکید کرد: سلامت اجتماعی 75 درصد در سلامت انسان سهم دارد. شبکه سلامت تا کنون در بحث سلامت اجتماعی ورود نکرده، ولی در آینده این کار را خواهد کرد.

مدیر گروه اجتماعی سلامت و خانواده شبکه سلامت ضمن بیان این مطلب که تن و روان عنصر مادی انسان را تشکیل می‌دهند، توضیح داد: موضوع سلامت روح که به عنصر غیرمادی انسان مربوط می‌شود خیلی در حوزه بحث ما نیست. البته تعریف انسان سالم در مکتب اسلام و مکتب غرب متفاوت است. در تعریف ما انسان سالم باید بتواند به اهدافی که به دلیل آن خلق شده برسد.

صاحب در پاسخ به این سوال که تلویزیون چگونه می‌تواند در جهت ارتقای سلامت روان مردم گام بردارد اظهار کرد:‌ ما صرفا اطلاع‌رسانی نمی‌کنیم و دغدغه‌مان تغییر دادن نگرش‌های غلط است. هدف از برنامه‌سازی در حوزه سلامت روان تصحیح و ارتقای رفتار است. رفتار را می‌توان به دو حوزه آموزه‌ها و قوانین دسته‌بندی کرد. برای آن‌که آموزه‌های مردم اصلاح شود آنها باید چیزهایی را بدانند. اما دانستن همیشه کافی نیست. مثلا خیلی از افراد مبتلا به دخانیات با این که از زیان‌های سیگار آگاه هستند باز هم کارشان را تکرار می‌کنند.

وی افزود: رسانه تلویزیون در گامی بلندتر می‌تواند نگرش مردم را تغییر بدهد و این کار با کم و زیاد کردن احساسات امکان‌پذیر است. تلویزیون می‌تواند چیزی را خوشایند جلوه دهد یا نسبت به چیزی در بیننده احساس نفرت کند. تلویزیون با نقد قوانین نانوشته در حوزه عرف و آداب و سنن می‌تواند افکار عمومی را مهندسی کند و زمینه‌ساز ارتقای سلامت جامعه شود.

«خانه ما»؛ مرکز مشاوره رادیویی

در بین شبکه‌های رادیویی دو برنامه «با من حرف بزن» از رادیو جوان و «خانه ما» از رادیو تهران فعالیت پررنگی در زمینه ارائه مشاوره‌های روان‌شناسی دارند.

برنامه «خانه ما» یک مرکز مشاوره رادیویی است که به مسائل و مشکلات روزانه خانواده‌ها می‌پردازد. این برنامه کاری از گروه صبحگاهی رادیو تهران است که از ساعت 9 تا 10 و 30 دقیقه با رویکرد آموزشی پخش می‌شود. خانه ما در طول هفته دست روی موضوعات جذابی می‌گذارد. مثلا در یکی از هفته‌ها از شنوندگان خواست درباره مسائلی چون زن ولخرج، ‌دخالت مادر زن و مادر شوهر، بی‌انگیزگی فرزندان برای درس خواندن، حقوق کودکان فقیر و پنهانکاری مرد در امور مالی اظهارنظر کنند.

پروانه طهماسبی تهیه‌کننده و سردبیر «خانه ما» درباره دلایل موفقیت این اثر گفت:‌ در برنامه‌های روان‌شناسانه معمولا یک کارشناس می‌آید و مردم از او سوال می‌کنند. این بار ما معکوس عمل کردیم و از مردم خواستیم که تجربیاتشان را در میان بگذارند و راه حل ارائه کنند. در پایان برنامه کارشناس نظرات مردم را جمع‌بندی می‌کند.او به موضوعات جدید اجتماعی اشاره کرد و ادامه داد: موضوع یکی از برنامه‌های ما ازدواج جوان بیست‌وشش ساله با زن سی‌وپنج ساله بود. خیلی از شنوندگان تماس گرفتند و گفتند این مرد دارد کار درستی انجام می‌دهد،چون او درآمدی ندارد و می‌تواند به سرمایه همسرش تکیه کند. این تماس‌ها نشان می‌دهد که برخی تابوها دارد شکسته می‌شود. خودزنی و شک زن و مرد به یکدیگر هم از جمله موضوعاتی بود که با استقبال زیادی مواجه شد.

طهماسبی افزود: من ترجیح می‌دهم که یک موج تفکر ایجاد کنم. مردم خودشان را جای یکدیگر بگذارند و ببینند اگر در آن موقعیت بودند چه واکنشی داشتند. هیچ وقت انتظار نداشتم که برنامه ام بخواهد مشکلات افراد مشخص را حل کند. اما با این حال می‌بینم که برخی تماس می‌گیرند و می‌گویند مشکلی را که مطرح کردید، مساله زندگی شخصی ما هم هست.

هندونه سربسته از ازدواج می‌گوید

شبکه دو در برنامه‌های «خونه زندگی» و «عصر خانواده» به بینندگان مشاوره‌های روان‌شناسی می‌دهد. عصر خانواده به مهارت‌های ارتباطی شامل ارتباط نوجوان‌ها با پدر و مادر، ارتباط اعضای خانواده و ارتباط خانواده‌های نسبی و سببی می‌پردازد. این برنامه گفت‌وگومحور از شنبه تا سه‌شنبه از شبکه دو نمایش داده می‌شود. خونه زندگی نیز در بخشی با عنوان «هندونه سربسته» به شکل داستانی مسائلی را درباره ازدواج مطرح می‌کند. این برنامه در بخش‌های دیگر پرونده موضوعات مقابله با اضطراب، بلندپروازی، اعتماد به نفس و تعهد نسبت به خانواده را ورق زده است.

مریم جلالی، مدیر گروه خانواده شبکه دو درباره نقش رسانه در اصلاح رفتارهای فردی گفت: در این زمینه دو نظر وجود دارد؛ بعضی می‌گویند تلویزیون می‌تواند جایگزین کارشناس روان‌شناس شود و مردم را راهنمایی کند، اما نظر دوم این است که تلویزیون نقش هوشمندسازی و مساله‌سازی را دارد. یعنی من اگر آدم مضطربی هستم باید به روان‌شناس مراجعه کنم و معالجه شوم.

وی با بیان این که تلویزیون می‌تواند دغدغه‌سازی کند و سواد روان‌شناختی مردم را بالا ببرد، اظهار کرد: اگر فرزندم خجالتی است ،​من با دیدن تلویزیون متوجه موضوع می‌شوم و رسانه برایم مساله‌سازی می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها