مگر می‌شود اسم مبارزه و مقاومت سرسختانه بیاید و ذهن ناخودآگاه به سمت آفریقای جنوبی و تک قهرمانش نرود. اگر کودکان این نسل و نسل‌های آینده آفریقای جنوبی بارها و بارها اتفاقات دوره آپارتاید و ظلم‌های آن دوره را در کتاب‌های تاریخ خود مرور کنند و با گذر زمان آنها را به فراموشی بسپارند، اما محال است مقاومت‌ و صبر انسانی همچون نلسون ماندلا را به این راحتی‌ها از خاطر ببرند.
کد خبر: ۵۵۹۲۷۳
لبخند بزن ماندلا

ماندلا با سپری کردن 27 سال از عمر خود در زندان به افراد کشورش درس ایستادگی داد و با ترک قدرت در اوج محبوبیت پس از پایان دوره آپارتاید، درس عدم شیفتگی به قدرت به سیاستمداران.

اما حالا چند سالی می‌شود که ماندلا اوضاع جسمی مناسبی ندارد و هر از چند گاهی اخباری در مورد بیماری‌اش در رسانه‌ها مخابره می‌شود. نزدیک به یک سالی بود که تصویر پیرمرد دوست داشتنی آفریقا در تلویزیون دیده نشده بود.

اما حالا و با گذشت 20 روز از مرخص شدن او از بیمارستان، عده‌ای از مقامات آفریقایی به دیدن او رفتند. هزاران ببینده تلویزیونی چشم به تلویزیون ملی آفریقای جنوبی دوخته بودند تا پس از یک سال بار دیگر « مخولو » (به معنای پدربزرگ که مردم آفریقای جنوبی به نشانه احترام به ماندلا می‌گویند) را با چهره‌ خندان همیشه‌اش مشاهده کنند.

جاکوب زوما، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی و تعدادی از مقامات کنگره ملی آفریقا به خانه ماندلا در ژوهانسبورگ رفتند تا جویای احوال او شوند.

زوما پس از دیدار با ماندلا، اظهار کرد که شرایط او خوب است و در وضع مناسبی قرار دارد. اما تصاویری که بتازگی از ماندلا در تلویزیون نشان داده شده با گذشته تفاوت بسیاری داشت.

زوما در جریان این دیدار تلاش می‌کرد با دیگر مقامات و اعضای خانواده ماندلا شوخی کرده و بخندد، اما ماندلا در حالی که روی مبلی نشسته و پاهایش را دراز کرده بود، به سمت مستقیم نگاه می‌کرد و هیچ حسی در صورتش دیده نمی‌شد.

در لحظه‌ای زوما سعی کرد دستان ماندلا را گرفته و به او ابراز محبت کند، اما واکنش نشان ندادن ماندلا باعث شد تا زوما دست خود را عقب بکشد. در این دیدار یک چیز بیشتر از همیشه در چشم بود: پیرمرد 94 ساله و محبوب آفریقا، همچون گذشته خنده بر لب نداشت. مردم آفریقا و دنیا مدت‌هاست که به لبخندهای ماندلا عادت کرده‌اند.

حسین خلیلی ‌/‌ گروه بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها