حداقل حقوق دریافتی سال 92 مشخص شد

حداقل دستمزد بین 541 تا 638 هزارتومان

هر کارگر مشمول قانون کار در سال جاری بر اساس 5 مؤلفه اصلی و جانبی حداقل مزد، بن نقدی، سنوات، حق اولاد و حق مسکن؛ بدون اضافه کاری، پاداش، حق پست و موارد مشابه آن؛ ماهیانه بین 541 تا 638 هزارتومان دریافت خواهد کرد.
کد خبر: ۵۵۷۹۷۸
حداقل دستمزد بین 541 تا 638 هزارتومان

بر اساس مصوبه حداقل دستمزد امسال کارگران و مشمولان قانون کار؛ هر فرد مشمول قانون کار در سال جاری باید ماهیانه حداقل 487 هزار و 125 تومان دستمزد دریافت کند که نسبت به 389 هزار و 700 تومان سال گذشته 25 درصد افزایش دارد.

همچنین شورای عالی کار اعلام کرد که کارگران در سال جاری به ازاء هر روز کار باید 300 تومان سنوات دریافت کنند که برای هر ماه مبلغ 9 هزار تومان خواهد شد. از سویی میزان بن نقدی کارگران در سال جاری مانند سال گذشته 35 هزار تومان برای هر ماه تعیین شده که کارفرما موظف است به عنوان مزایای جانبی ماهیانه کارگران، این مبلغ را به فیش حقوقی اضافه و به حساب افراد واریز نماید.

حق مسکن برای سال 92 مانند تقریبا یک دهه گذشته برای هر ماه به میزان 10 هزار تومان است ولی حق اولاد به نسبت افزایش حداقل حقوق روزانه کارگران برای هر فرزند 48 هزار و 712 تومان و برای حداکثر تا دو فرزند نیز 97 هزار و 424 تومان در نظر گرفته شده است.

حداقل دستمزد برای 25 درصد مشمولان قانون کار

اسدالله عباسی، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی چندی پیش اعلام کرد هر کارگر مشمول قانون کار در سال جاری ماهیانه حداقل 629 هزار و 500 تومان دریافتی خواهد داشت. با این حال، مقامات بازار کار کشور می گویند 25 درصد کل نیروهای شاغل در کشور که از قانون کار تبعیت می کنند تنها مصوبه حداقل دستمزد 489 هزار و 700 تومانی را دریافت می کنند.

طبق مصوبه شورای عالی کار، هر کارگر در سال جاری به ازاء هر ماه کار باید 487 هزار و 125 تومان دریافت کند. همچنین کارفرما موظف است ماهیانه مبلغ 35 هزار تومان به عنوان حق بن نقدی در حساب های کارگران واریز نماید. به این مبلغ باید روزانه 300 تومان و در مجموع ماهیانه 9 هزار تومان به عنوان حق سنوات اضافه کرد.

از سویی، حق اولاد هر فرد در سال جاری مبلغ 47 هزار و 712 تومان تعیین شده است و برای دو فرزند نیز مبلغ 97 هزار و 424 تومان قابل پرداخت است. علاوه بر موارد یاد شده، مبلغ 10 هزار تومان نیز باید به عنوان حق مسکن به حقوق افراد اضافه شود.

مجموع دریافتی ماهیانه از 541 تا 638 هزارتومان

اگر کارفرمایی نخواهد و یا نتواند بیش از مبالغ یاد شده به افراد تحت پوشش خود حقوق پرداخت نماید، افراد مجرد و یا متاهلی که صاحب فرزند نیستند برای هر ماه کار مبلغ 541 هزار و 125 تومان دریافت می کنند. این مبلغ برای فرد متاهی با یک فرزند به میزان 589 هزار و 837 تومان و برای افرادی با دو فرزند نیز ماهیانه مبلغ 638 هزار و 549 تومان است.

یادآور می شود موارد یادشده تنها برای افرادی است که در بنگاه ها و واحدهای تولیدی تنها از حقوق مصوب شورای عالی کار برخوردار هستند و کارفرمایان آنها تنها مصوبات شورا را در هر سال به اجرا می گذارند. برای افرادی که دارای حداقل دستمزد به مراتب بالاتری از مصوبه شورای عالی کار هستند، به همان نسبت میزان دریافتی های نهایی بیشتر خواهد بود.

البته در مورد افراد شاغل در واحدهایی که از حداقل حقوق و مصوبات شورای عالی کار با 5 مولفه یادشده برخوردار هستند نیز به دلیل روشن نبودن میزان اضافه کاری هر فرد، احتمال در نظر گرفتن حق پست، حق تخصص، سابقه کار، تاثیر میزان تحصیلات در دریافتی، پاداش ها و فوق العاده ها؛ نمی توان برآوردهای دیگری ارائه کرد و ارقام 541 تا 638 هزارتومان به شروط یادشده و بدون اضافه کاری و موارد یاد شده است و تنها مولفه های اصلی مصوبه دستمزد را شامل می شود.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳۲
كارگر
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
۰
۰
حق مسكن اگه صفر بشه بهتر نیست؟
پخمه گان
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
۰
۰
حق اش بود كه اگر در یكماه كارگری 1000 ریال هم در جوب آب پیدا می كرد را هم جمع می بستید تا بیشتر جلوه كنه و تازه اگه به اتفاق دو فرزند و همسر هم این شانس را داشته باشه كه چقدر زیاد هم میشه !!!!!!!!!!!!!
كارگر ساده بدشانس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
۰
۰
احسنت كلی نویسنده این مطلب را خجالت دادی آفرین.كلی لبخند بر لبهای من كارگر نشوندی
جواب كارگر
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
۰
۰
اینا خب دنبال بهانه هستن تو هم بهانه بده دستشون با 10000 تومان حداقل كارتن كه می تونیم بخریم
حرف حق
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
۰
۰
اگر هزینه یك خانواده دو نفره یا نهایتا 3 نفره را كه به صورت معمولی و به نوعی دیگر زیر خط فقر در حال زندگی هستند را جمع بزنند از ماهی حداقل یك میلیون تومان بیشتر می شود شانس آوردیم محاسبه اعمالمان در آن دنیا دست این افراد نیست وگرنه همه جهنمی بودیم
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
۰
۰
با این حساب هر ساعت اضافه كار چند میشه؟
زرنگ
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
۰
۰
پارگراف آخر را بخونید می فهمید كه همه سركاریم و دارن دورمون می زنند
كارگر پولدار
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
۰
۰
راستی یارانه یادت رفت اونهم اضافه كن. تازه میتونی خانواده كارگرو حد اقل 6 نفر حساب كنی كه حدود 300هزار تومان میشه. خوب جمع اینها با حساب پول توی جوب اب میشه یك ملیون تومان !عجب كارگر های ناشكری هستیم ها!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
كارگر متحد
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
۰
۰
ما كارگر ها هم اگر مثل معلمها دست به اعتصاب می زدیم سالی دوبار حقوقمون را افزایش می دادند تازه تعطیلات تابستانیمون هم 3 ماه می شد
كارگر شكر گذار
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
۰
۰
جام جم این مقاله رو چه كسی نوشته؟ خیلی جالب بود!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
بصیرت
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
۰
۰
فقط حرف و حرف وحرف!!!!!!!!!!شما كجای این كشور زندگی میكنید كه اینطور حرف میزنید؟شما مگر دین ندارید؟ مگه به آئین و دین پیامبرتان حضرت محمد نیستید كه اینگونه برده داری وستم در حقوق كارگر میكنید؟یا دید بصیرت ندارید و یاقلبتان از سنگ شده كه هزینه های سرسام آوركه عینا در جامع مشهود است را احساس و مشاهده نمی كنید/خوب حق هم داریدچون خودتان چندین شغل و چندین حقوق میگیرید و با خیال آسوده وشكم سیر زندگی می كنید و از پیاده های این قشربدبخت و زحمتكش بیخبرید./ولیكن با همه ای اوصاف خبر دارید و چشم دل و سر را بسته ایدو از دادن حق زحمت كشی سرمایه های كشور روشن دل شده اید
مدیر امور مالی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
۰
۰
راستی هدیه عیدانه را هم كه بعضی از شركتها می دهند را هم در كل سال تقسیم كنید ///////// خب جمعشون میره بالا تره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بازم به نفع شماست!!!!!!!!!!!!!!!!!
كارگرزحمت كش بی مزد
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
۰
۰
حال شبهای مرا همچو منی می‌داند و بس

تو چه دانی كه شب سوختگان چون گذرد؟
زحمت كش بی مزد
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
۰
۰
حكایت گفتن شما و نوشتن این بنده، شاید حكایت آن دانشمند گرسنگی شناس جهان «خوزه دوكاسترو» باشد كه قورمه سبزی و باقلی پلوایرانی را می‌خورد و در دانشگاه تهران از گرسنگی سخن می‌گفت اما نه حلبی آباد تهران را دیده بود و نه مردمش را می‌شناخت! و نه خبری از «حصیرآباد» آبادان داشت كه دنیای آنها چیست و روزگارشان چگونه می‌گذرد؛
پخمه گان
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
۰
۰
راستی هفته معلم و یا ماه معلم به توی كارگر در روز كارگر یا در ثانیه كارگر مبارك .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
۰
۰
عزیزان من چرا اینقدر خودتون رو اذیت میكنید، میگن سیر از گرسنه خبر نداره سواره هم از پیاده، كسایی كه خودشون حقوق بالای 2میلیون دریافت میكنن نشستن برای من و شما تصمیم میگیرن كه چقدر حقوق دریافت كنیم خوب معلومه حال ما رو نمی فهمن و درك نمیكنن، با 500 هزار تومن باید سعی كنی زنده بمونی نه زندگی كنی، خدا فقط به داد ما برسه .....
كارگر فقیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
۰
۰
با خوندن مطلب زحمت كش بی مزد اشك در چشمانم حلقه زد
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
۰
۰
خجالت اوره
جوراب سوراخ
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
۰
۰
باسلام چراباتورم 500درصدی جامعه حقوق كارگران زحمتكش كه حداقل 40درصدكل كارهای كشوررومی چرخونن بایدحقوقشان 25درصدافزایش یابد.
ع
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
۰
۰
عزیز كارگر كه گفته بودی حق مسكن صفر بشه. برادر همین حالا 300 و400 هزار تومان هم به زیر صفر است. كرایه خانه300و 400 هزاری با 10 هزار تومان حق مسكن یعنی بالای صفر است ؟
كارگر مظلوم
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
۰
۰
امیدوارم دیوان عدالت این مقاله رو نخونه چون معلوم نشد چرا این مقاله در جام جم چاپ شده ولی من مطمئنم نوشتن این مطالب در استانه رای دیوان عدالت بی منظور نیست .
كارگر دوراندیش
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
۰
۰
جام جم با یك عذر خواهی از كلیه كارگران میتونی این مقاله رو حذف كنی
كارگر سردرگم
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
۰
۰
كاش من هم یك معلم بودم
كارگری كارفرماشو
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
۰
۰
به نظر من باید كارفرما شویم
كارگر بدبخت
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
۰
۰
بخای نون و تخم مرغ بخوری روزی 10 هزار تومن هزینه شه دوستان راست میگن دیگه كم كم باید به فكر كارتن باشم...
كارگرایرانی
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
۰
۰
اگه تورم جامعه ثابت باشه مابه همین حقوقی كه میدهید راضییم اماهنوز یك ماه از سال نگذشته قیمت گوشت وروغن واجاره خونه و...كلی گرون شده حالاتاآخر سال خدابه داده مابرسه
امیر؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
۰
۰
كارگران بیچاره ومظلوم كوتاهترین دیواركه هركسی بلندمیشه میزن توسرشون واقعاً متاسفیم برای این قشرزحمت كش. كسی نیست به دادشان برسد همش شعارمی دن ولی درعمل صفر. واقعاً تواین شیرتوشیری باحقوق ماهی 700 هزارتومان باتوجه به مستاجری وهزینه های دیگرزندگی می توان دوام داشت. كسی هست به این سوال جواب منطقی بدهد یاخیر؟!!!
هوشنگ
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
۰
۰
كجای كاریدماتواداره خراب شده كه كارمی كنیم اصلاً روزكارگرراجشن نمی گیرندهیچ حتی بازبان بریده شان هم تبریك خشك وخالی به كارگران نمی گوید.جهت اطلاع آقایون ومسئولین ومدیران بی خیال وفقط به فكرپركردن جیبشان هستند ومثل كبك سرشون روكردن زیریرف. !!! باباسرتودربیارخودتی !!! به كارگران بدبخت ظلم نكنید اگه راست میگیدمزد زحمتشان رابدهید بقیه پیش كشتان آخه تاكی این جیبها پرمیشه شمااسمتون گذاشتید چی ؟
كارگر غریق
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
۰
۰
چقدربفكر كارگرها هستید تا از گرسنگی نمیرند تا بتونند براتون كاركنند همشونو بریزید تو دریا خودتونو راحت كنید
كارگر
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
۰
۰
فقط به عنوان یه كارگر میگم شما دارید به روش نوین برده داری می كنید تو قانون هم دست خودتون رو باز می زارید چون همه شما خودتون كارخونه دارید و برده داری می كنید
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
۰
۰
حالا كجاشو دیدین.تازه چند ماهه دیگه قیمت ها واقعی میشه.الان روزای خوبمونه
گارگر
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۶
۰
۰
مادر یك شركت پیمانكاری دریكی از بانكهای دولتی كار میكنیم روز جهانی كارگر اصلا مارا ادم حساب نمیكنند درحالی درهفته بانكداری انواع پاداشهارابه كارمندان میدهند باز هم كارمندانش ناراضی هستند حالا بماند از انواع وامهای مسكن ضروری جعاله تراز پاداشها روز زن روز مرد وغیر
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها