اعتیاد یک واژه عام است به معنی وابستگی. وابستگی به هر چیزی از جمله سیگار، الکل، مواد مخدر، دارو، اینترنت، چای و قهوه، اما آیا اعتیاد یک بیماری است؟ و آیا اعتیاد یک بیماری روحی است یا جسمی؟
کد خبر: ۵۵۷۶۲۲
طب سوزنی در ترک اعتیاد

فارغ از علت اعتیاد می‌توان گفت اعتیاد، روان و جسم فرد معتاد را مبتلا می‌کند و دارای عوارض مختلفی است. فرد معتاد با توجه به شناختی که از عوارض و مشکلات پیش آمده برای خود دارد، همواره دنبال راهی برای درمان و از بین‌بردن این وابستگی است.

افراد معتاد راه‌های مختلفی را امتحان کرده و می‌کنند که بعضی موارد موفقیت‌آمیز بوده و بعضی هم با شکست مواجه شده است، اما به طور حتم موفقیت هر روش نیازمند اراده قوی و خواست قلبی فرد است.

فارغ از این که فرد معتاد چه روشی را برای ترک اعتیاد انتخاب می‌کند، به علت وابسته‌شدن گیرنده‌های عصبی و هورمونی فرد پس از ترک دچار عوارضی مانند سردرد، بی‌خوابی، اضطراب، بیقراری، بدن درد و نداشتن تمرکز خواهد شد.

از جمله مشکلاتی که کاربرد طب سوزنی در آن به اثبات رسیده کمک به انواع ترک اعتیاد از جمله سیگار،مواد مخدر و الکل و از بین‌بردن علائم وابستگی و نیز جلوگیری از وسوسه مجدد برای استفاده از این مواد است.

طب سوزنی از روش‌هایی است که می‌تواند با ساز‌و‌کارهای مختلف سطح مورفین بدن و از این طریق وابستگی فرد به ماده مخدر را کاهش دهد و در درمان و از بین‌بردن علائم ترک از جمله موارد فوق به صورت کاملا بی عارضه موثر باشد. طب سوزنی یک روش درمانی تنظیم کننده است که می‌تواند توازن نداشتن ارگان‌های بدن را تنظیم کند.

در طب چینی برای توزیع نیروها و توازن بدن از یین و یانگ نام برده می‌شود که دو نیروی مخالف محسوب می‌شود و سلامت بدن زمانی حاصل می‌شود که میان این دو نیرو تعادل برقرار باشد، هر گونه به هم ریختن تعادل میان این دو نیرو باعث اختلال در جریان انرژی حیاتی بدن می‌شود.

انرژی حیاتی بدن در مسیرهای خاصی جریان دارد و اساس طب سوزنی تحریک نقاط خاص در این مسیرهاست که مریدیان نام دارد و برای کمک به تنظیم حرکت انرژی حیاتی است.

با توجه به این‌که اعتیاد باعث بر هم خوردن توازن و فعالیت طبیعی بدن می‌شود، طب سوزنی می‌تواند با بازگرداندن این تعادل، فرد را در ترک اعتیاد کمک کند. طب سوزنی می‌تواند در دوران سم‌زدایی ترک اعتیاد به عنوان یک درمان همراه در سم‌زدایی از مواد مخدر موثر باشد.

تحریک نقاط طب سوزنی می‌تواند باعث آزاد‌شدن واسطه‌های شیمیایی از پایانه‌های عصبی از جمله آندورفین شود.

آندورفین یک ماده طبیعی شبه مخدر در بدن است که علاوه بر تاثیرات ضد درد و آرامبخش می‌تواند جایگزین ماده مخدر برای گیرنده‌های بدن شود و به این طریق به ترک اعتیاد کمک می‌کند.

طب سوزنی همچنین بر وضع عصبی و شیمیایی مغز هم تاثیر دارد و با سازوکار‌های مختلف می‌تواند در درمان مشکلات مختلف روانپزشکی موثر باشد.

در واقع اعتیاد را می‌توان از یک دیدگاه، یک بیماری روانپزشکی قلمداد کرد. طب سوزنی می‌تواند اضطراب، افسردگی، بیقراری، بی‌خوابی و سایر مشکلات ناشی از ترک را کاهش دهد و به عنوان یک آرامبخش طبیعی و بدون عارضه عمل کند. ضمن آن‌که وسوسه مجدد استفاده از مواد مخدر یا سیگار را تقلیل دهد.

دکتر امیرهومن کاظمی - متخصص طب سوزنی و گیاهان دارویی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
۰
۰
من با طب سوزنی ترك كردم
امیرحسین ظیمی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
۰
۰
سلام شماره مركز ترك اعتیاد. با این روش طب سوزنی را برای من لطفا ارسال فرمایید
مصرف شیشه
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها