زندگی زناشویی اگر بر اساس محبت و صداقت بنا نهاده شود می‌تواند خوشبختی و آرامش را برای طرفین درپی داشته باشد. البته اصول دیگری هم وجود دارد که که رعایت آن‌ها می‌تواند روند کلی زندگی زناشویی را با موفقیت و شادکامی همراه کند.
کد خبر: ۵۵۷۳۱۷

 

در زندگی زناشویی تمرکز روی چیزهای مثبتی که یک رابطه را خوب و زنده نگه می‌دارد، بسیار مهم است.
محققان می‌گویند برای اینکه یک رابطه به کارکرد خود ادامه دهد، لازم است که نسبت خاصی از خوبی در مقابل بدی وجود داشته باشد و در مقابل هر تعامل منفی یا تنش‌زا باید تعاملات مثبتی وجود داشته باشد. به برخی از این ابعاد مثبت عبارتند از:
 
دوستی
خصلتی که در صدر لیست زن وشوهرهای خوشبخت به چشم می‌خورد، دوستی است که شامل سهیم شدن علایق و افکار است. هم فرمول از پیش تعیین شده‌ای در مورد اینکه همسران چه مدتی را باید با هم صرف فعالیت‌های مشترک کنند تا یک پیوند زناشویی به تاثیرگذاری خود ادامه دهد، وجود ندارد، اما به طور قطع، واضح است زن وشوهرهایی که علایق مشترکی برای اینکه در مورد آن صحبت کنند دارند، مزیت ویژه‌ای درخوب نگه داشتن زندگی زناشویی خود دارند. 
 
وقتی زن و شوهر در چیزی غیر از خانه وبچه‌ها با هم مشترک نیستند، گفتگو‌هایشان خیلی سریع بر روی مشکلات متمرکز می‌شود. پدر ومادر نه فقط به عنوان دستیار یکدیگر در تربیت بچه‌ها بلکه به عنوان یار ومونس همدیگر باید با هم خوش بگذرانند و از وجود یکدیگر لذت ببرند. پدر ومادرهایی که علایق و سرگرمی‌های مشترک دارند، گفتگو‌های شاد ودلپذیری برای شنیدن بچه‌هایشان دارند. به خاطر اینکه این نوع رابطه زناشویی جذاب و با مزه است، احتمالا بچه‌ها باور «ازدواج یعنی دوستی» را به طرحواره‌شان وارد می‌کنند. وارد کردن دوستی وخوشی به زندگی زناشویی منبع تغذیه‌ای برای زن وشوهر فراهم می‌کند که آن‌ها را در لحظات دشوار سر پا نگه می‌دارد و حتی به آن‌ها انگیزه بیشتر برای ادامه تلاش در جهت سرزنده نگه داشتن زندگی زناشوییمان می‌دهد. 
 
سپاسگزاری
زوج‌های خوشبخت قادرند که احساس خوشبختی همسران خود را با ابراز قدردانی مضاعف کنند. زنان شاغل می‌گویند که وقتی شوهرانشان از آن‌ها سپاسگزاری می‌کنند، آن وقت هر کاری «شدنی» است. تنها زمانی که احساس می‌کنند کسی قدر آن‌ها را نمی‌داند فشار کار از یک طرف و گرداندن خانه از طرف دیگر موجب آزردگی آن‌ها می‌شود. 
 
بیشتر پدر ومادر‌ها از اینکه می‌توانند از وجود یکدیگر در نگهداری بچه‌ها کمک بگیرند سپاسگزار هستند، اما تعداد کمی از آن‌ها وقتی را برای گفتن این مسئله می‌گذارند. بچه‌هایی که در اطراف والدین دلخور و دور از هم هستند می‌آموزند که رویای «عشق جاوید» فریبی بیش نیست. عدم سپاسگزاری از سوی والدین در بچه‌ها احساسی از بی‌ارزشی و ناخوشایندی نسبت به ازدواج ایجاد می‌کند. بچه‌هایی که والدینشان قادر هستند همکاری یکدیگر را تصدیق و برای آن ارزش قائل شوند، می‌بینند که همسرانشان چقدر می‌توانند برای هم مهم باشند. حسن نیت و اساس مثبتی که از طریق سپاسگزاری به وجود می‌آید به بچه‌ها اهمیت تشویق و تحسین را یاد می‌دهد وبیشتر احتمال دارد که در دادن و دریافت آن در روابطشان با دیگران راحت باشند. 
 
خنده وشوخی
توانایی با هم خندیدن نیز به عنوان یکی از مولفه‌های کلیدی یک زندگی زناشویی سعادتمندانه محسوب می‌شود. شوخ طبعی می‌تواند به زوجین کمک کند نگذارند مشکلات پایشان را از گلیمشان دراز‌تر کنند. البته این بدان معنا نیست که باید از تمام مسائل و اختلافات با مسخره بازی گذشت. زمانی که والدین می‌توانند با همدیگر بخندند و از شوخی برای پشت سر گذاشتن لحظات دشوار استفاده کنند بچه‌ها هم از تنشی که در سایر خانواده‌ها منجر به ایجاد دلهره و نگرانی می‌شود جان سالم به در می‌برند. 
 
گذشت
علیرغم وجود حسن نیت، زنان وشوهران اغلب یکدیگر را ناامید یا اذیت می‌کنند. زن وشوهرهایی که قادرند با هم وقتی گفتگویی پیش می‌آید صحبت کنند و خشمشان را تخلیه کنند، از امتیازبی نظیری در زندگیشان برخوردارند. دانستن اینکه چگونه گذشت کنیم توانایی در اعتماد کردن به یکدیگر است و باور به اینکه خوبی احیا شدنی است. این امر تنها در صورتی روی می‌دهد که طرفی که آزرده شده بتواند آزردگی‌اش را با طرف مقابل مطرح کند که او هم باید به تبع آن، مسئولیت ایجاد این ناراحتی را بر عهده بگیرد. توانایی همکاری کردن برای حل مسائل و باز گرداندن صمیمیت به رابطه به خوبی فرصت پیروزی در زندگی زناشویی را به ما می‌دهد.
 
>> خبرگزاری مهر
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها