معاون آموزشی وزارت علوم درباره برگزاری امتحانات پایان این ترم تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، توضیحاتی ارائه کرد

آغاز رتبه‌بندی دانشگاه‌های دولتی

سرپرست دفتر نظارت و ارزیابی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از آغاز رتبه‌بندی دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم خبر‌داد و گفت: شاخص‌های این رتبه‌بندی و سامانه مربوط به آن ایجاد شده است.
کد خبر: ۵۵۷۲۰۷

رضا عامری درباره اعلام نتایج رتبه‌بندی دانشگاه‌های غیرانتفاعی گفت: رتبه‌بندی دانشگاه‌های غیرانتفاعی در سال 91 انجام شد. وی ادامه داد: از 130 موسسه حدود 119 موسسه اطلاعات خود را ارائه داده و در رتبه‌بندی شرکت کردند و برخی موسسات هم در موعد مقرر اطلاعات خود را ارائه نکردند و نتوانستند در رتبه‌بندی شرکت کنند.

سرپرست دفتر نظارت و ارزیابی وزارت علوم تصریح کرد: نتیجه رتبه‌بندی موسسات غیرانتفاعی با معیارهای عالی، بسیار‌خوب، خوب، متوسط و در حد قابل قبول استخراج شده است.

وی عنوان کرد: این رتبه‌بندی در مباحث توسعه موسسات، توسعه رشته‌ها، ارتقای موسسات به دانشگاه و حتی شهریه آنها تاثیر خواهد داشت، به طوری که امسال شهریه موسسات ضریبی از کیفیت‌شان خواهد بود.

عامری یادآور شد: این مساله باعث ترغیب و تشویق موسسات و ارتقای شاخص‌های کیفی این موسسات شده و باعث می‌شود داوطلبان هم انتخاب بهتری داشته باشند. هم‌اکنون نتایج رتبه‌بندی در یک کمیته در حال تحلیل است که به اطلاع عموم خواهد رسید.

سرپرست دفتر نظارت و ارزیابی وزارت علوم در ادامه از رتبه‌بندی دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم خبر داد و گفت: رتبه‌بندی دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم را هم آغاز کرده‌ایم و در این زمینه سامانه‌ای طراحی و همچنین شاخص‌ها تعیین شده و به دانشگاه‌ها اعلام کرده‌ایم اطلاعات خود را در این وب‌سایت قرار‌دهند. در آینده نزدیک یعنی امسال، رتبه دانشگاه‌های وزارت علوم را هم اعلام می‌کنیم. عامری درباره تصمیم‌گیری درخصوص دانشگاه‌های غیرانتفاعی ضعیف گفت: در مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم دو موضوع پیگیری می‌شود.

وی تاکید کرد: یکی بحث رتبه‌بندی و دیگری بحث ارزیابی است. ارزیابی متفاوت است، ارزیابی یعنی شاخص‌ها و استانداردهایی داریم که وضع موجود را با آن مقایسه می‌کنیم که اگر یک موسسه آن شاخص‌ها را نداشته باشد باید ایجاد کند و اگر به‌حدی برسد که نتواند آن شاخص‌ها را ایجاد کند متوقف می‌شود.

عامری تصریح کرد: سال قبل هم ارزیابی صورت گرفت و رشته‌های موسسات ضعیف توسعه داده نشد تا زمانی که مشکل‌شان حل شد؛ موسسه‌ای هم که نتوانست مشکلش را حل کند به سمت انحلال کامل موسسه پیش رفتیم.

به گفته سرپرست دفتر نظارت و ارزیابی وزارت علوم، رتبه‌بندی برای این است که نشان دهیم جایگاه موسسات نسبت به هم چگونه است و چطور مقایسه می‌شوند و این درحالی است که نتیجه ارزیابی را برای توسعه و توسعه‌نیافتگی به کار می‌بریم.

پاسخ به اعتراض دانشجویان درباره برگزاری زودهنگام امتحانات

معاون آموزشی وزارت علوم درباره برگزاری امتحانات پایان این ترم تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و تعطیلی دانشگاه‌ها بعد از امتحانات، توضیحاتی ارائه کرد.

حسین نادری‌منش در گفت‌وگو با مهر درباره اعتراض برخی دانشجویان نسبت به برگزاری زودهنگام امتحانات پایان ترم و لزوم به تعویق افتادن پایان ترم‌ها تا بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: آنچه معاونت آموزشی وزارت علوم درباره زمان برگزاری امتحانات پایان ترم این نیمسال تحصیلی ابلاغ کرد، براساس درخواست‌های دانشجویان برای شرکت در فرآیند انتخابات با فراغ بال بود.

وی با شفاف دانستن ابلاغیه وزارت علوم درباره برگزاری امتحانات پایان ترم تاکید کرد: وزارت علوم هیچ کاری با تقویم دانشگاه‌ها ندارد و فقط اعلام کرد در این ایام فرجه امتحانی در نظر گرفته نشود. معاون آموزشی وزارت علوم با بیان این‌که هیچ‌دلیلی که به افت کیفیت آموزشی در این ایام منجر شود، مورد پذیرش قرار‌نمی‌گیرد، گفت: دانشگاه‌هایی که ترم تابستانی دارند، باید تقویم آموزشی را رعایت کنند و ممکن است نیاز به برگزاری کلاس‌های جبرانی هم احساس شود.

این مقام مسئول وزارت علوم در پاسخ به این‌ پرسش که از نظر برخی استادان و دانشجویان، فشردگی این ترم به فشرده شدن مدت زمان کلاس‌ها و ارائه فعالیت‌های کلاسی دانشجویان در کلاس درس منجر شده است، تصریح کرد: دانشجو باید بتواند فعالیت کلاسی خود را برای ارائه ظرف پنج دقیقه در کلاس اجرا کند، به هر حال مدیریت زمان یک اصل است و ارائه کار کلاسی در پنج دقیقه، افت کیفی به شمار نمی‌آید.

نادری‌منش در پاسخ به این پرسش که آیا بعد از برگزاری زودهنگام امتحانات پایان این ترم، بازخوردی از میزان دروسی که دانشجویان به علت فشردگی امتحانات موفق به گذراندن آن نشده‌اند، از سوی معاونت آموزشی وزارت علوم دریافت می‌شود یا خیر، گفت: اگر این فرض را بگذاریم که ممکن است دانشجویان در امتحانات نمره‌های رضایتبخش را کسب نکنند، حتما بررسی می‌کنیم، اما من بعید می‌دانم این اتفاق رخ دهد.

وی درباره الزام دانشگاه‌ها به تعطیلی یا ادامه فعالیت تا روزهای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: من نمی‌دانم دانشگاه‌ها را تعطیل می‌کنند یا نه، به عنوان مثال برخی دانشگاه‌های جنوب کشور به دلیل گرمی هوا و به محض پایان امتحانات در بیستم خرداد به فعالیت ادامه نمی‌دهند، بنابراین نمی‌توانم بگویم هیچ دانشگاهی تعطیل نیست.

به گفته این مقام مسئول وزارت علوم، اختیار تعطیلی یا ادامه فعالیت دانشگاه‌ها به‌عهده رئیس و هیات رئیسه است و برای هیچ‌کدام از این دانشگاه‌ها اصلا نمی‌توان نسخه موردی نوشت.

تغییر روال تعیین و افزایش شهریه دانشگاه‌ها

مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از تغییر روند تعیین و افزایش شهریه دانشجویان دوره‌های نوبت دوم (شبانه)، مجازی، واحدهای بین‌الملل و دانشگاه‌های غیرانتفاعی خبر داد. ابوالفضل حسنی در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: تاکنون روال تعیین شهریه دوره‌های غیرروزانه دانشگاه‌ها به این ترتیب بود که به عنوان مثال، افزایش شهریه تا قبل از یک‌سال تحصیلی به میزان مشخصی نسبت به سال قبل به تصویب می‌رسید و شهریه مصوب برای کل دوره تحصیلی دانشجو اعمال می‌شد که دانشجویان همان شهریه را برای واحدهای درسی ثابت و متغیر در سال‌های مختلف تحصیل خود پرداخت می‌کردند.

وی ادامه داد: تصمیم بر این است که در تعیین شهریه‌های جدید به گونه‌ای عمل شود که مثلا در یک دوره تحصیلی چهارساله کارشناسی، سالانه بین 10 تا 15 درصد افزایش شهریه داشته باشیم.حسنی تاکید کرد: میزان و نحوه افزایش شهریه دوره‌های نوبت دوم (شبانه)، مجازی، واحدهای بین‌الملل و دانشگاه‌های غیرانتفاعی برای سال تحصیلی 93-1392هنوز قطعی نشده است و تا هفته آینده، نهایی و اعلام خواهد شد.

مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی تصریح کرد: برای تعیین میزان شهریه، تعامل لازم با دانشگاهیان صورت می‌گیرد تا هم دانشگاه‌ها در تامین هزینه‌ها با مشکل روبه‌رو نشوند و هم این‌که دانشجویان بتوانند از عهده پرداخت شهریه‌ها بربیایند.

وی درباره افزایش شهریه پردیس‌های خودگردان نیز گفت: شهریه پردیس‌های خودگردان برای سال تحصیلی آینده افزایشی نخواهد داشت و همان مبلغ 45 میلیون تومان برای رشته‌های علوم انسانی و 55 میلیون تومان برای رشته‌های غیر علوم انسانی از جمله فنی و مهندسی، علوم پایه و علوم کشاورزی خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها