گران‌ترین خودرو‌ها در ایران

فراری کالیفرنیا ـ حدود 2.5 میلیارد تومان

حکایت این روزهای خودرو و خیابان‌های ایران، آدم را یاد حکایتی معروف از ملکه آنتوانت و اظهارنظر معروفش می‌اندازد.
کد خبر: ۵۵۶۲۲۵
ماشین‌هایی برای سوار نشدن؟!

در سال 1789 میلادی زنان فقیر پاریسی جلوی کاخ ورسای تجمع کردند تا فقر خود را به اطلاع لوئی شانزدهم و همسرش ملکه ماری آنتوانت برسانند. واکنش ملکه به این جمله که ما نان برای خوردن نداریم، جالب بود: خب بروید بیسکویت بخورید!... این حکایت به نوعی در این روزهای بازار خودروی ایران به چشم می‌آید.

در حالی که مردمی گلایه‌کنان از 17 میلیونی شدن پراید هفت میلیونی می‌نالند و قشر متوسط به حسرت با مگان و ماکسیمای 40 میلیونی که الان به صد میلیون و بیشتر رسیده فکر می‌کنند، گروهی گزیده هم هستند که به کمتر از هشتصد میلیون و یک میلیارد تومان در خرید خودرو فکر نمی‌کنند.

آنان که خودروهایی برای سوارشدن (از نظر قشر ضعیف و متوسط) زیر پا دارند، خودروهایی که یک خط و خش به رویشان شاید به قیمت تمام دارایی و زندگی بسیاری ایرانیان تمام شود.

خودروهایی گزیده که البته این روزها شمارشان کم هم نیست. علاوه بر بنز و بی‌ام‌و که از دیرباز در ایران جای پا و آبرو و عزتی داشتند و دارند و خودروهای آمریکایی که فعلا راهی به بازار ایران ندارند، تقریبا بدنه گرانقیمتی را نمی‌توان در دنیا یافت که خیابان‌های تهران و برخی مراکز استان‌ها را متر نکرده باشد.

مازاراتی، پورشه، فراری، لامبورگینی، آئودی، رولزرویس، هامر، جگوار و... دیگر با خیابان‌های پر چاله چوله تهران نه‌تنها بیگانه نیستند، بلکه از فرهنگ و زندگی و آداب و رسوم ایرانیان و بویژه انبوه نگاه‌های حسرت‌زده،‌ نگران، ناباورانه و بیشتر خسته ‌موجود در خیابان خاطره‌ها دارند.

ماشین‌هایی که سروکارشان با 10 میلیون و 20 میلیون و 100 میلیون نیست. آنها با ارقام کمتر از 700 و 800 میلیون تومان سروکار ندارند و اصولا به کلاسشان نمی‌خورد.

چه‌بسا آن ارقام پایین قیمت تعمیر یا سرویس‌شان باشد. باور کنید اغراق نیست وقتی می‌گوییم قیمت یک در کامل بنز از قیمت دو عدد پراید بیشتر است یا باید یک پراید یا امثالهم را بدهید تا قیمت یک جفت چراغ عقب مازاراتی به زور و با تخفیف دربیاید.

اغراق نیست وقتی به ارقام بیمه بدنه این خودروها نگاه کنیم و ببینیم برای هر سال فقط 40 میلیون تومان حق بیمه بدنه آنهاست و بگذریم و لبخند بزنیم که حق بیمه شخص ثالث آنها مانند یک خودروی کاملا معمولی و متوسط است و بیچاره آن‌که با این خودروها تصادف کند و مقصر باشد.

مگر خسارت چهار میلیونی ذکر شده در بخش خسارت بیمه شخص ثالث جوابگوست؟! فوق فوقش هزینه اعزام با جرثقیل خاص به تعمیرگاه و هزینه باز‌کردن قطعه معیوب درمی‌آید و 20 درصد دستمزد تعمیرکار. اینجاست که مقصر نگون‌بخت تصادف باید سوئیچ ماشینش را تقدیم کند و بگوید: بقیه‌اش را هم بعدا تقدیم می‌کنم... .

این‌گونه است که اینها ماشین‌هایی هستند که به ما می‌گویند بروید بیسکویت بخورید، ماشین‌هایی برای سوارشدن، ماشین‌هایی که باید به جد از آنها فاصله گرفت و هنگام رانندگی حتی از نزدیکشان هم نگذشت.

شاید برای خیلی‌ها این ماشین‌ها ابزار پز‌دادن و ده‌ها چه و چه دیگر باشد، اما برای خیل عظیمی از ایرانیان اینها فقط یک مار خوش خط و خال یا قارچ سمی است که فقط سروشکل دارد و خدا نصیب گرگ‌ بیابان نکند زمانی که پاگیر این ماشین‌ها شده یا مثل یک وانت نیسان آبی، هوس تصادفی هر چند کوچک با آن به سرتان بزند.

به هر حال به قاعده وصف‌العیش، نصف‌العیش، این گزارش 10 عدد از گران‌ترین و کمیاب‌ترین خودروهای موجود در بازار ایران را فهرست و ویژگی‌ها و مشخصات و بخصوص هزینه‌های آنان را برشمرده است تا خود بخوانید حدیث مفصل از این مجمل...

با چنین مقدمه‌ای، نگاهی بر 10 خودروی گران بازار ایران برای علاقه‌مندان، خالی از لطف نیست با یادآوری این سه نکته که:

1 ـ ممکن است خودروهایی خارج از این فهرست باشند که به صورت تک‌موردی با استفاده از امتیاز ویژه واردکننده (مثلا قهرمان ملی بودن) وارد کشورمان و پلاک‌گذاری شده‌اند و به دلیل نامتعادل بودن عرضه و تقاضا می‌توانند به هر قیمتی، حتی بیش از خودروهای مورد اشاره، خرید و فروش شوند.

 2 ـ برخی خودرو‌های بسیار گران در کشورمان دیده می‌شوند که اجازه پلاک‌گذاری ندارند و تنها پلاک گذر موقت دریافت می‌کنند مثل چند دستگاه بوگاتی (گران‌ترین خودروی متعارف دنیا)، رولز رویس و... که بعضا در سطح شهرها در حال تردد دیده می‌شوند که از فهرست ما خارج هستند.

3 ـ در مقایسه با گران‌ترین و لوکس‌ترین خودروهای دنیا، گران‌ترین و لوکس‌ترین خودروهای ایران، محلی از اعراب ندارند و دارای فاصله کیفیتی و قیمتی زیادی هستند. در حقیقت، اگر درست یا نادرست روزی اجازه ورود هر گونه خودرویی به کشورمان صادر می‌شد، آن وقت، گران‌ترین خودروهای بازار ایران دارای قیمت‌هایی حدود 10 برابر می‌شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
۰
۰
به جای این چرندیات در مورد كم ارزشی پول صحبت كنید كه چرا یك پراید بوگندو بشه 20 میلیون یا چرا بعضی از ماشین های وارداتی 800 . 900 میلیون پولشونه كه باعث فخر فروشی بعضی افراد میشن و .................
mahdi
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
۰
۰
از قدیم گفتن پولدارا كباب فقرا دود كباب اما انگار فقرا امروزی هم دودش نصیبشون نمیشه
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها