خانه‌ها و دیگر وسایل هوشمند با هدف ایجاد آسایش و امنیت برای سالمندان بسرعت در حال توسعه است. این تامین بیشتر آسایش و رفاه بخصوص برای معلولین بسیار کاربردی است. با چند فنآوری مخصوص آنها آشنا شوید.
کد خبر: ۵۵۵۸۹۶

 

 
خانه‌های هوشمند
از جمله کمک‌های شایانی که می‌توان به سالمندان کرد ساخت خانه‌های هوشمند بخصوص برای افرادی است که به فراموشی دچارند.
سیستم رایانه‌ای خانه‌های هوشمند، به تلفن همراه، لپتاپ یا فناوریهای هوشمند خودرو متصل شده و دستورالعمل‌های لازم را از صاحبخانه دریافت می‌کند. در این خانه‌ها کلیدهای برق، بزرگ و رنگی هستند تا فرد براحتی آن‌ها را ببیند و کمد‌ها و کابینت‌های آشپزخانه در ندارند تا او براحتی مواد داخل آن‌ها را مشاهده کند.
در این نوع خانه‌ها حتی المقدور از وسایل غیرقابل اشتعال استفاده می‌شود تا سالمندی که به فراموشی مبتلاست، دچار حریق نشود. دمای آب هم با دقت کاملی کنترل می‌شود، زیرا سالمندان معمولا از نظر حسی مشکل دارند و ممکن است دچار سوختگی شوند. 
در تختخواب این افراد، سنسور دیگری وجود دارد که اگر فرد سالمند نیمه شب از خواب بلند شود چراغ اتاق خواب را روشن می‌کند تا او دچار مشکل نشود و به هر طرف که حرکت کند چراغ‌‌‌ همان محل به طور خودکار روشن شده، امنیت او تامین می‌شود. 
در دیوار این خانه‌ها دکمه‌هایی وجود دارد که روی آن تصاویر مختلفی مثل دسته کلید، کیف پول و داروهای مصرفی فرد حک شده است و او با فشار دادن هر یک از دکمه‌ها، شیء مورد نظر را پیدا و براحتی از آن استفاده می‌کند.
اگرچه کار‌ها در خانه‌های هوشمند توسط رایانه انجام می‌شود، اما سیستم با برنامه ریزی و کنترل از راه دور توسط انسان اداره می‌شود. 
 
لباس یکسره سالمندان
طراحان و مهندسان برای اینکه بهتر بتوانند حالات یک سالمند را درک کنند به فکر طراحی یک لباسند. این لباس یکسره، که تمام بدن را از بالا تا پایین می‌پوشاند دارای قسمت‌های لاستیکی و پلاستیکی است که به شخص امکان می‌دهد شرایط فیزیکی مختلف و مشکلات سالمندان از قبیل ورم مفاصل، آب مروارید و فقدان شنوایی را حس کند. پوشیدن این لباس کمک می‌کند تا مسائل و مشکلات افراد به سرعت شناسایی و طرح‌های مورد نظر برای آن‌ها اجرا شود تا نیازهای سالمندان بهتر تامین شود. 
 
صفحه کلید مغزی
تحقیقات نشان می‌دهد که حدود ۵۳ درصد سالمندان [در کشورهای توسعه‌یافته] از اینترنت استفاده کرده یا اینکه برای خود یک ایمیل شخصی دارند اما این افراد برای پاسخ دادن به ایمیل‌های خود با مشکلاتی مواجهند. بتازگی وسیله‌ای برای رفع این مشکل برای سالمندان طراحی شده که به آن صفحه کلید مغزی می‌گویند.
این صفحه کلید با استفاده از سیستم اسکن MRI حرکت خون در مغز بیماران را بررسی می‌کند، در حالی که بیماران به طور ذهنی به حل مسایل ریاضی می‌پردازند یا تصاویری را در ذهن خود تصور می‌کنند. هر کدام به یکی از حروف الفبای انگلیسی وابسته است به این ترتیب کاربران با انتخاب فعالیت مغزی مختلف می‌توانند حروف مختلفی را انتخاب کنند.
 
تلفن همراه مخصوص سالمندان
این گوشی‌ها اغلب کلیدهای بزرگی دارند و اعداد و نوشته‌ها روی نمایشگر آن‌ها بزرگ‌تر از گوشی‌های معمولی است، این گوشی‌ها ۲۵ ساعت شارژ نگه می‌دارد و به افراد سالخوره و کم ‌بینا اجازه می‌دهد از امکاناتی چون دسترسی به شبکه‌های اجتماعی و به اشتراک گذاری آنلاین تصاویر برخوردار شوند. این گوشی دو کلید YESو NO بزرگ دارد و گشت‌ و گذار در منوهای آن ساده است. کاربران می‌توانند با گرفتن عدد صفر در هر زمان از شبانه روز به یک اپراتور وصل شوند تا مشکلات کاربری خود را حل کنند. 
به طور کلی یافتن راه حل‌های جدید درباره سالمندان نه تنها به پیشرفت پژوهش‌های فناوری کمک می‌کند بلکه می‌تواند یک دوران طلایی را برای سالمندان به ارمغان آورد. 
 
>> تبیان/ فائزه خاموشی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها