دنیای امروز، دنیایی سرشار از پدیده‌های متفاوت و گاه عجیب است. همان طور که در بسیاری از صنایع، خلق کالاهای جدید و متفاوت بسیار باب شده است؛ در گردشگری نیز این روزها می‌توان جاذبه‌های غیرمتعارف بسیاری را تجربه کرد. گردشگر امروزی دیگر به بازدید از یکسری جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسنده نمی‌کند و خواستار ماجراجویی و هیجان بیشتر در طول سفر است. بر این اساس، بسیاری از دست‌اندرکاران صنعت گردشگری دست به خلق جاذبه‌هایی جدید و متفاوت زده‌اند و در بسیاری موارد دیگر، پدیده‌های نامتعارف موجود را به جاذبه گردشگری تبدیل کرده‌اند. این مطلب برگرفته از منابع tlc.howstuffworks.com - listverse.com- vacationhomes.net است.
کد خبر: ۵۵۴۵۹۷

جزیره عروسک‌ها ـ مکزیک

بین کانال‌های زوچیمیکو نزدیک شهر مکزیک، جزیره‌ای پنهان شده که برخی آن را یکی از وحشتناک‌ترین جزایر جهان می‌دانند. برای رسیدن به این جزیره عجیب که به «جزیره عروسک‌ها» معروف است، باید یک تِراجینِرا اجاره کرد. تراجینراها قایق‌های چوبی ویژه‌ای است که مردم محلی برای عبور و مرور در کانال‌های آبی از آن استفاده می‌کنند. پس از دو ساعت قایقرانی مهیج در میان آب‌ها صدها عروسک با شکل و شمایل گوناگون نمایان می‌شود. بعضی عروسک‌ها بر درخت‌ها آویزانند؛ تعدادی دیگر از آنها لانه حشرات شده‌اند و برخی دیگر پوسیده‌اند و حتی کپک زده‌اند. براساس افسانه‌های محلی زاهدی که در این جزیره به گوشه‌نشینی می‌پرداخته، شاهد رفت و آمد هر روزه دختری در کانال‌های آب بوده است. سرانجام روزی دختر از قایق به داخل کانال سقوط می‌کند و می‌میرد. زاهد برای احترام به روح دخترک از سر تالم شروع به جمع‌آوری انواع عروسک‌ها در این جزیره متروک می‌کند و خود سرانجام در سال 2001 به سرنوشت دختر دچار می‌شود.

 

دیوار آدامس ـ ایالات متحده

یکی از خیابان‌های مرکز شهر سیاتل در آمریکا به دیوار آدامس شهرت دارد. این خیابان توسط مجله تریپ اَدویزور به عنوان دومین جاذبه گردشگری کثیف دنیا شناخته شده است.

چسباندن آدامس‌های جویده شده بر دیوارهای این خیابان از سال 1993 آغاز شده و هر ساله بر حجم آنها روی دیوارها افزوده شده است.

برخی افرادی که اقدام به چسباندن آدامس‌هایشان بر دیوارها کرده‌اند، آنها را شکل داده‌اند و مجموعه‌ای از مجسمه‌های آدامسی را ایجاد کرده‌اند.

طی سال‌های گذشته کارگران بارها و بارها به پاکسازی این خیابان پرداخته‌اند، اما حجم آدامس‌های چسبانده شده هربار بیشتر از قبل افزایش یافته است. به همین دلیل مسئولان تصمیم گرفتند این پدیده را به عنوان یک جاذبه مدرن گردشگری در معرض دید علاقه‌مندان قرار دهند و از پاکسازی مجدد آن صرفنظر کنند.

چرنوبیل ـ اکراین

انفجار هسته‌ای چرنوبیل در سال 1986، یکی از فاجعه‌بارترین رویدادها در تاریخ بشر محسوب می‌شود. امروزه گردشگرانی از سراسر جهان وارد شهر پریپیات ـ که در نزدیکی چرنوبیل قرار دارد ـ می‌شوند و به خرابه‌هایی می‌نگرند که روزگاری هزاران انسان در آن زیست می‌کرده‌اند.

این منطقه یکی از مخوف‌ترین مکان‌ها در جهان برای بازدید محسوب می‌شود چرا که امکان وجود تشعشات هسته‌ای همچنان در میان آثار باقیمانده از گذشته وجود دارد.

گردشگرانی که قصد بازدید از چرنوبیل و شهر پریپیات را دارند تنها می‌توانند با استفاده از تورهای گردشگری از پیش تعیین شده و رعایت یکسری قوانین و پوشش‌ها و تحت نظر گارد پلیس به این منطقه وارد شوند.

معبد کارنی‌ماتا ـ هند

کسانی که از موش می‌ترسند، بهتر است هرگز به این معبد نزدیک نشوند. معبد کارنی‌ماتا در هند متعلق به هندوهاست. این معبد به افتخار الهه «موش صحرایی» و به نام او ساخته شده است. طبق اعتقاد این افراد، روح الهه‌ها و فرشتگان در جسم جوندگان به این جهان می‌آید و در میان آنها موش صحرایی «استاد جوندگان» نامیده می‌شود. بر این اساس، تمام 200 هزار موشی که در این معبد زندگی می‌کنند، به نوعی مقدس شمرده شده و از آنها به‌دقت مراقبت می‌شود. این افراد خرافی به حدی افراطی هستند که اگر یک موش به هر دلیلی کشته شود، مجسمه‌ای از طلا یا نقره از وی ساخته و در معبد به نشان یادبود می‌گذارند. اگر موشی از روی پای یکی از مریدان یا گردشگرانی که به این معبد قدم می‌گذارند، عبور کند، نشانی از خوش‌شانسی آن فرد در نظر گرفته می‌شود؛ ضمن این که برای ورود به این معبد باید پابرهنه بود.

پناهگاه‌زیرزمینی‌شوروی ـ لیتوانی

در کشور لیتوانی جاذبه گردشگری عجیبی برای گردشگران جوان و ماجراجو طراحی شده است.

پناهگاه زیرزمینی شوروی زندگی در سال 1984 تحت حکومت اتحاد جماهیر شوروی را به گردشگران عرضه می‌کند. افرادی که در این مکان اقامت می‌کنند، در بدو ورود به آنها هشدار داده می‌شود ‌چنانچه خلاف مقررات عمل کنند، مورد شکنجه فیزیکی و روانی قرار می‌گیرند.

سپس تمام وسایل الکترونیکی و تلفن همراه خود را تحویل می‌دهند، وارد پناهگاه می‌شوند و همچون یک شهروند شوروی سابق زندگی می‌کنند. توسط ماموران اطلاعات کاگ‌ب بازجویی می‌شوند و غذاهای جیره‌بندی شده می‌خورند. دیدن صحنه‌های شکنجه و بازجویی افراد توسط گردشگران در این پناهگاه خیلی غیرمعمول نیست.

کلیسای اسکلت ـ جمهوری چک

کلیسای اسکلت، یک کلیسای کوچک کاتولیک است. قبلا به جای این کلیسا، گورستان بسیار بزرگی قرار داشته است که افراد بسیاری را از نقاط مختلف اروپا برای دفن به آنجا می‌آوردند. علت مقدس شدن خاک این گورستان را سفر راهبی می‌دانند که سال 1278 به سرزمین مقدس آمده است. سال 1400 با بزرگ شدن بی‌رویه گورستان تصمیم به ساخت کلیسایی با استفاده از استخوان‌های موجود در گورستان به صورت امانی گرفته شد. در حال حاضر اسکلت‌های موجود در این کلیسا بین 40 تا 70 هزار فرد مرده تخمین زده می‌شود. از این اسکلت‌ها در جهت دکور کردن فضای داخلی کلیسا استفاده شده است. مهم‌ترین اثر هنری موجود در این کلیسا، لوستر عظیمی است که در ساخت آن از تمام‌ استخوان‌های مختلف بدن انسان استفاده شده است.

موزه فاضلاب ـ فرانسه

قدمت سیستم فاضلاب شهر پاریس به سال 1270 میلادی برمی‌گردد. شهر پاریس همواره یکی از بهترین و پیشرفته‌ترین سیستم‌های دفع فاضلاب را در جهان داشته است. شهرت سیستم فاضلاب پاریس حتی سبب راه یافتن آن به آثار هنری چون بینوایان ویکتور هوگو نیز شده است. موزه فاضلاب پاریس نوعی کارگاه آموزشی است که به گردشگران تمام‌ فرآیند دفع فاضلاب را شرح می‌دهد. این جاذبه نامتعارف گردشگری که قطعا برای بسیاری از افراد بسیار نامطلوب و بدبوست، توانسته به عنوان یکی از جاذبه‌های موفق شهر پاریس عمل کند و بسیاری از گردشگران پس از بازدید از این موزه در نظرسنجی‌ها اعلام کرده‌اند ‌تصمیم به مصرف بهینه آب و توجه به محیط زیست گرفته‌اند.

زندان بَنگ کواینگ ـ تایلند

کمتر گردشگری را می‌توان در تایلند یافت که خستگی و بی‌حوصلگی بر وی غلبه کرده باشد. اما گردشگرانی که به هر دلیلی علاقه‌مند تجربه جاذبه تازه‌ای در تایلند هستند، می‌توانند از زندان بنگ‌کواینگ دیدن کنند.

هم‌اکنون در این زندان حدود 8000 زندانی تحت شرایطی نامطلوب نگهداری می‌شوند. بیش از یک سوم زندانیان بنگ کواینگ گردشگران غربی هستند که در این کشور جرم‌های مختلفی چون قاچاق مواد و قتل را مرتکب شده‌اند. مهم‌ترین علت تبدیل این زندان به یکی از جاذبه‌های نامتعارف گردشگری و امکان بازدید از این زندانیان، درس‌گرفتن گردشگرانی است که در تایلند به دنبال انجام کارهای غیرقانونی هستند.

تالار مشاهیر سوسک‌ها ایالات متحده

در شهر پلانو تگزاس، مایکل بوهدان متخصص کنترل آفات دست به اقدام عجیبی زده است. این کارشناس با هدف از بین بردن ترس عمومی نسبت به سوسک‌ها اقدام به ساخت این تالار مشاهیر کرده است. گردشگرانی که به این تالار وارد می‌شوند، با دیدن ده‌ها مجسمه سوسک در شکل و شمایل متفاوت به جای فریاد کشیدن خنده سر می‌دهند. در مجموعه تالار مشاهیر سوسک‌ها، اجساد خشک شده سوسک‌ها لباس برتن دارند و هریک به کاری مشغولند؛ عده‌ای پشت میزهای اداری نشسته‌اند، برخی به کار موسیقی و نواختن ساز می‌پردازند و حتی بعضی دیگر به شکل افراد مشهور سیاسی ، هنری و علمی درآمده‌اند.

جنگل آاوکیگاهارا ـ ژاپن

جنگل آاوکیگاهارا در دامنه کوه فیجی واقع شده است. این جنگل که به «دریای درختان» معروف است، پس از پل گلدن گیت در سانفرانسیسکو، دومین مکان محبوب برای خودکشی شناخته می‌شود. قسمت‌های عمده‌ای از این جنگل توسط انبوهی از صخره‌ها و یخ‌ها احاطه شده و غیرقابل دسترس است. در طول سالیان گذشته، ژاپنی‌های بی‌شماری در این جنگل خودکشی کردند که به علت فوق، امکان خارج کردن اجساد آنها وجود نداشته است. امروزه این جنگل به یکی از جاذبه‌های گردشگری ماوراءطبیعی تبدیل شده است و بسیاری از گردشگران با قدم زدن در راه‌های پرپیچ و خم این جنگل مرموز به تماشای اجساد و اسکلت‌ها در حالت‌های گوناگون می‌پردازند!

آیسا اسدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها