راهنمای والدین و نوجوانان

آنچه باید درباره بلوغ و رشد قدی بدانید

امروزه برخی والدین از کوتاهی قد بچه‌هایشان نگرانند و از همین رو به پزشکان و انواع روش‌های درمانی روی می‌آورند که گاهی عوارضی هم دارد. متخصصان می‌گویند قد بزور کشیده نمی‌شود. یک متخصص غدد در این باره توضیح می‌دهد.
کد خبر: ۵۵۴۱۷۲

 

کوتاهی قد اگرچه برای مردم ناگوار است و همیشه به دنبال چاره و درمان آن هستند، ولی برخلاف تصور عموم، متخصصان غدد هرگونه کوتاهی قد را درمان نمی‌کنند.

ما کوتاهی قد را مورد بررسی قرار می‌دهیم، اگر بیماری خاصی باعث این مشکل شده باشد آن را درمان می‌کنیم در غیر این صورت فقط بیمارانی را که دچار کمبود هورمون رشد هستند، درمان می‌کنیم. در ‌‌نهایت درصدی از افراد دچار کوتاهی قد که با وجود طبیعی بودن هورمون رشد، برایشان قد خیلی کوتاهی را پیش‌بینی می‌کنیم، داوطلب درمان خواهند شد.

قد متوسط آقایان در جوامع مختلف بین ۱۷۰ تا ۱۷۸ سانتی‌متر است. در جامعه‌ای که قد ۱۷۸ سانتی‌متر متوسط قد آقایان است، میزان قد بین ۱۶۱ سانتی‌متر تا ۱۹۵ سانتی‌متر در محدوده طبیعی قرار می‌گیرد.

مفهوم محدوده طبیعی این است که ۹۵ درصد افراد سالم جامعه قدی در این حدود یعنی (۱۹۵ ـ ۱۶۱) دارند، به این ترتیب ما پسربچه چهارده ساله‌ای را که براساس بررسی‌هایمان به قد ۱۶۵ سانتی‌متر خواهد رسید غیرطبیعی نمی‌دانیم و قد او را درمان نمی‌کنیم.

قبل از طبیعی قلمداد کردن چنین پسری که تا حدی دارای قد کوتاه است، باید بررسی‌هایی در مورد سلامتی او انجام دهیم. در راس این بررسی‌ها آزمایش تیروئید، آزمایش وجود کم‌خونی، آزمایش کارکرد کلیه‌ها و اندازه‌گیری هورمونی به نام IGF۱ که نماینده هورمون رشد در خون است، قرار می‌گیرد. اگر در این بررسی‌ها فرد مشکل خاصی نداشت، درمانی برایش تجویز نمی‌کنیم.

مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده قد، وراثت است. دختر‌ها به‌طور متوسط قدی معادل هفت سانتی‌متر کمتر از میانگین قد پدر و مادر خود و پسر‌ها هفت سانتی‌متر بالا‌تر از این میانگین خواهند داشت. به این ترتیب دختر خانواده‌ای که مادر ۱۵۵ سانتی‌متر و پدر ۱۶۵ سانتی‌متر است، باید منتظر قدی معادل ۱۵۳ سانتی‌متر باشد. البته یادمان باشد که این فقط عدد تخمینی است.

سوال مهمی که در ذهن همه خوانندگان ایجاد می‌شود این است که حالا چه اشکالی دارد چنین پسربچه‌ای که به نظر ما سالم است، ولی قد کوتاهی خواهد داشت، با تجویز هورمون رشد درمان کنیم؟

توضیح این است که وقتی شخصی دچار کمبود هورمون رشد نیست و ما به او مقادیر زیاد این هورمون را می‌دهیم؛ عوارض آن شامل دیابت، فشار خون، چربی خون و نیز رشد تومور‌ها ممکن است بروز کند.

دوم این‌که وقتی هورمون رشد در بدن کافی است تزریق این هورمون خیلی اثر نخواهد داشت و در ‌‌نهایت هورمون رشد را باید هر شب و به مدت چند سال تزریق کرد و قیمت بالایی دارد.

البته با همه این اشکالات در مورد کودکانی که برایشان پیش‌بینی قدی کوتاه‌تر از حداقل طبیعی می‌کنیم، هورمون رشد را تجویز می‌کنیم. نکته آخر این‌که هورمون رشد فقط زمانی موثر است که صفحه رشد استخوان‌ها بسته نشده است

>> جام جم آنلاین/ دکتر رضا کریمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها