حالا که بهار سررسیده و وقت خوبی برای از خانه بیرون زدن دارید، شاید دلتان بخواهد روزتان را با ورزش در هوای آزاد بگذرانید اما با این آلودگی هوا که دیگر جزولاینفک شهرهای بزرگ شده است، چه می‌کنید؟
کد خبر: ۵۵۳۸۱۱

آلوده‌ترین و بدترین زمان برای تحرک و ورزش، زمانی است که آسمان ابری و خیابان‌ها مملو از ماشین است. گازهای سمی خارج شده از اتومبیل‌ها، عامل اصلی آلوده کننده هوای شهرها هستند که در زمستان، هوای سرد و سنگین و ابری و مواقعی که باد نمی‌وزد، آلودگی هوا را به حداکثر می‌رسانند. به همین دلیل هم توصیه شده است که در زمان شلوغی ترافیک صبح و حداقل 2 ساعت پس از شلوغی بعد از ظهر ورزش نکنید.

آلاینده‌ها باعث التهاب و تحریک پوشش راه‌های هوایی می‌شوند. مخاط و بلغم بیشتری تولید می‌شود و عضلات کوچک احاطه‌کننده راه‌های هوایی با انقباض واکنش نشان می‌دهند. کار تنفسی افزایش می‌یابد و رساندن اکسیژن به بدن مشکلتر می‌شود.

ذرات ریز معلق از موتورهای دیزلی اتوبوس‌ها و کامیون‌ها خارج می‌شوند. مونوکسیدکربن از دود سیگار و اگزوز ماشین‌ها حاصل می‌آید و می‌تواند اکسیژن را از دستگاه گردش خون فرد خارج کند. قرارگیری افراد در حال ورزش کردن در معرض مونوکسیدکربن می‌تواند به سرگیجه، اغتشاش شعور، سردرد و درجه حرارت‌های بالای خطرناک بدن بینجامد.

اوزون که بزرگترین جزء مه‌دود در شهرهای بزرگ است الگوهای تنفس را مختل می‌کند، اندازه‌ راه‌های هوایی را کاهش می‌دهد ریه‌ها را در برابر اکسیژن مقاوم می‌کند.

چند توصیه برای ورزش در هوای آلوده

ـ نزدیک جاده‌ها و خیابان‌هایی که کامیون‌های سنگین و اتوبوس‌ها در آن در حرکتند ندوید.
ـ در ابتدای صبح یا بعد از غروب ورزش کنید.
ـ در صورت امکان درون خانه ورزش کنید.
ـ اگر دچار اشکال تنفسی شدید، فورا ورزش را متوقف کنید و نزد دکتر بروید.
ـ از باران و باد استقبال کنید چون در این شرایط آب و هوایی جریان باد ذرات بسیار ریز آلاینده‌ها را با خود می‌برد و شما دیگر در هنگام تحرک آن را استنشاق نخواهید کرد.
ـ از ورزش کردن در ساعات شلوغ و پرترافیک جداً پرهیز کنید هرچه تعداد خودروها و وسایل نقلیه در خیابان‌ها بیشتر باشد به معنی آلودگی بیشتر هوا است.
ـ پارک‌های بزرگ را برای ورزش کردن انتخاب کنید. هرچه بین شما و خیابان تعداد درختان بیشتری وجود داشته باشد، آلودگی هوا کمتراست. به یاد داشته باشید که درخت‌ها هوا را پاک می‌کنند.
ـ در شرایط آلودگی بالای هوا، فضاهای ورزشی باز نظیر استادیوم‌های ورزشی رو باز و ایستگاههای ورزشی کنار خیابان‌های اصلی شهرها نمی‌تواند مکان مناسبی برای ورزش کردن باشد.
ـ در شرایط آلودگی زیاد هوا، با ورزش در فضاهای بسته نظیر سالن می‌توان اثرات آلودگی هوا هنگام ورزش را کاهش داد.
ـ حتی الامکان در زمان‌هایی که آلودگی در بیشترین حد است باید از ورزش کردن و حتی فعالیت‌های روزانه خارج از منزل خودداری کرد.
>> اطلاعات

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها