مراسمی روز شنبه در شهر غزنی در شرق افغانستان به منظور اعلام این شهر در 125 کیلومتری کابل پایتخت این کشور به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی در سال 2013، آغاز شد.
کد خبر: ۵۵۳۷۸۷
غزنی پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی شد

سید مخدوم رهین وزیر فرهنگ و اطلاعات افغانستان در سخنانی در آغاز این مراسم گفت: «این مایه غرور افغانستان است که غزنی به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی در سال 2013 اعلام می شود».

در کنفرانسی که در سال 2007 توسط سازمان فرهنگی، علمی و آموزشی اسلامی (آیسکو) در طرابلس لیبی برگزار شد، غزنی به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی انتخاب شد.

غزنی با برخورداری از مناره ها، زیارتگاه ها و قلعه های قدیمی که منعکس کننده تمدن و معماری اسلامی در دوران حکمرانی سلطان محمود از سال 975 تا 1187 پس از میلاد مسیح است، به عنوان یکی از گهواره های تمدن اسلامی قلمداد می شود.

بیش از دو هزار نفر از جمله کریم خلیلی معاون رئیس جمهور افغانستان، وزرای امور خارجه چندین کشور اسلامی و همسایه و همچنین دیپلمات های خارجی و نمایندگان پارلمان افغانستان تحت تدابیر امنیتی شدید در این مراسم شرکت کردند.

این مراسم در نوزدهم ماه آوریل پایان خواهد یافت.

در چند سال گذشته، دولت افغانستان تقریبا دویست میلیون دلار صرف طرحهای عمرانی غزنی از جمله فرودگاه، جاده ها، هتل ها، موزه، مجتمع های صنعتی و بازسازی بناهای تاریخی این شهر کرده است.(واحدمرکزی خبر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها