فرمانده نیروی انتظامی:

91، امن ترین سال در عمر انقلاب بود

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به اینکه سال 91 امن ترین سال در عمر نیروی انتظامی و انقلاب بود و افزود: نیروی انتظامی دستاوردهای بسیار خوبی در حوزه کاهش جرایم جنایی که عمده ناامنی ها به این جرایم باز می گردد، بدست آورده است.
کد خبر: ۵۵۲۷۶۹
91، امن ترین سال در عمر انقلاب بود

به گزارش روز سه شنبه جام جم آنلاین به نقل از پایگاه پلیس، سردار اسماعیل احمدی مقدم صبح امروز در اولین نشست خبری خود ضمن تبریک سال جدید و با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری امام خامنه ای (مدظله العالی) امسال را سال حماسه سیاسی و اقتصادی نامید موفقیت مردم در این دو عرصه را از خداوند متعال درخواست کرد و اظهار داشت: نیروی انتظامی تلاش می کند تا در کنار تمامی مسئولان و مردم برای برقراری امنیت که همانا بستر ساز اقدامات سیاسی و اقتصادی است، نقش خود را ایفا نماید.

وی در تشریح عملکرد نیروی انتظامی در سال 91 و عملیات نوروزی سال 92، اظهار داشت: سال 91 امن ترین سال در عمر نیروی انتظامی و انقلاب بود بطوریکه دستاوردهای بسیار خوبی در حوزه کاهش جرایم جنایی که عمده ناامنی ها به این جرایم باز می گردد کسب کردیم.

وقوع قتل در کشور سیر نزولی دارد

فرمانده نیروی انتظامی در خصوص کاهش نرخ وقوع قتل، گفت: در سال 91 شاهد کاهش بیش از 10 درصدی این جرم در کشور بودیم همچنین نسبت کشف به وقوع قتل در مقایسه با سال 81، 88 درصد بوده است.

وی از کاهش 20 درصدی وقوع قتل در نوروز 92 خبر داد و افزود: نزاع مهمترین عامل قتل در کشور است و 62 درصد این جرم به دلیل نزاع، مجادله و بدون مقدمه شکل گرفته است و باید بگویم وقوع این جرم در ایران با نیت قبلی بسیار پایین است.32 درصد قتل ها به دلیل روابط فامیلی میان قاتل و مقتول و بیشتر به دلیل مسائل ناموسی و در شهرهای جنوبی بوقوع پیوسته است؛ البته روند وقوع این جرم در کشور رو به کاهش است.

سردار احمدی مقدم با اشاره به اینکه افزایش سطح فرهنگی دلیلی بر کاهش قتل و ناامنی حاصل از آن است، اظهار امیدواری کرد: سیر نزولی وقوع قتل در نوروز، تا پایان سال ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به گروگانگیری های انجام شده در سال 91، اظهارداشت: در سال گذشته 100 درصد این جرم کشف شده است.

این مقام ارشد انتظامی به مقایسه آمار آدم ربایی و گروگانگیری در سال 83 و 91 پرداخت و افزود: در سال 83 هزار و 140 نفر گروگان گرفته شدند این درحالی است که این جرم در سال 91 به 321 فقره رسید که نشان دهنده کاهش 70 درصدی وقوع این جرم در کشور است.

فرمانده نیروی انتظامی در خصوص سرقت مسلحانه نیز اظهارداشت: وقوع این جرم نسبت به سال 81 ، 50 درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به اینکه آمار نزاع و شرارت در سال 91 نسبت به سال 90، 6 درصد کاهش داشته است، افزود: شاهد کاهش 23 درصدی این آسیب اجتماعی در ایام نوروز بودیم.

سردار احمدی مقدم همچنین از کاهش 28 درصدی تجاوز به عنف در نوروز 92 خبر داد.

وی با اشاره به اینکه در سال 91 روزانه هزار و 800 سرقت ثبت می شد، افزود: جرایم جنایی در سال حدود پنج تا شش هزار فقره رخ می دهد که این میزان نسبت به کل جرایم در کشور بسیار پایین است.

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به تعداد کشته های سوانح رانندگی در سال 91 اظهارداشت:7.3 کشته به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه ثبت شده است که این رقم در سال 92، پایین تر از 6.5 کشته خواهد رسید.

وی در مقایسه با تعداد کشته های سال 84 و 91 نیز گفت: در سال 84، 27 هزار و 760 نفر کشته می شدند این درحالی است که با توجه به افزایش تعداد وسائط نقلیه این تعداد به 18 هزار و 873 نفر رسیده است.

سردار احمدی مقدم به آمار جانباختگان سوانح رانندگی که در سال 2011 توسط سازمان بهداشت جهانی اعلام شده بود اشاره کرد و افزود: تعداد کشته ها در آسیا 10.9 در جهان 7.5 و در اروپا 2.9 است این درحالی است که ایران با دارا بودن رقم 7.3 ، از میانگین آسیا و جهان وضع بهتری دارد البته امیدواریم که این رقم در سال 92 به عدد پنج برسد.

وی در خصوص شماره گذاری خودرو در سال 91، اظهارداشت: شماره گذاری ها در این سال 48 درصد کاهش داشته و با اسقاط 151 هزار خودرو، شاهد کاهش 29 درصدی خودروهای از رده خارج هستیم.

کاهش 9 درصدی کشته های تصادفات در نوروز

این مقام ارشد انتظامی با اشاره به نتایج آمار اولیه پزشکی قانونی در خصوص کشته های سوانح رانندگی عملیات نوروزی امسال، افزود: امسال 108 نفر نسبت به سال گذشته کمتر کشته شدند و این به معنای کاهش 9 درصدی کشته های رانندگی است.

وی اضافه کرد: متاسفانه امسال میزان تصادفات شش درصد و تعداد مجروحان نیز 12.5 درصد افزایش داشته و این نشانگر کاهش شدت تصادفات و وضعیت مطلوب تر فعالیت های امداد و اورژانس است.

سردار احمدی مقدم میزان واژ گونی خودرو در نوروز را 37 درصد اعلام کرد و افزود: مهمترین دلایل بروز این سانحه نیز خستگی و خواب آلودگی راننده و ضعف ایمنی خودروها و جاده ها است.

کشف 452 تن انواع مواد مخدر

فرمانده نیروی انتظامی در خصوص کشف مواد مخدر در سال 91 نیز اظهارداشت: پلیس موفق به کشف 452 تن انواع مواد مخدر شده که در کل کشور این میزان نزدیک به 500 تن است.

به گفته وی، افزایش کشفیات مواد مخدر به دلیل افزایش قیمت در افغانستان، افزایش قیمت دلار در ایران و افزایش ریسک قاچاق است.

افزایش 30 درصدی توان دریابانی ناجا

سردار احمدی مقدم در خصوص انسداد مرزها نیز به خبرنگاران اظهار داشت : متاسفانه در سال گذشته به دلیل ضعف اعتبارات عمرانی اجرای این طرح کمی کند شد اما خوشبختانه توانستیم 200 کیلومترخلاء مرزی در استان های مانند آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان، کردستان، ایلام و ... پوشش دهیم امیدواریم امسال با احداث جاده مرزی در منطقه سراوان که محل اصلی ورود اشرار، تروریست ها و... است نیز منطقه نیز مسدود شود.

وی افزود: درسال 91، 83 کیلومتر جاده مرزی، 40 کیلومتر کانال، 29 کیلومتر سیم خاردار و 73 ساختمان اعم از برجک و پاسگاه احداث شد.

فرمانده ناجا تصریح کرد: در سال 91، با ورود 160 فروند شناور، دریابانی ناجا شاهد افزایش 30 درصدی توان خود بود؛ همچنین در مناطق مرزی 110 دستگاه رادار و دوربین دید در شب در مرز و سواحل بکارگیری شد.

سردار احمدی مقدم در خصوص افزایش کشف سوخت نیز در مرزها اذعان داشت: در مرز سراوان روزانه سه میلیون لیتر گازوئیل قاچاق می شد که البته امروز شاهد کاهش 90 درصدی این قاچاق هستیم.

وی افزود: در سال 91، کاهش 32 درصدی ورود اتباع غیرمجاز، کاهش 40 درصدی ورود سلاح و 27 درصدی مشروبات الکلی را شاهد بودیم.همچنین خروج دام سبک از کشور نیز کاهش چشمگیری داشته که حتی نیم درصد مصرف داخلی نیز محسوب نمی شود. گروگانگیری در مرزها نیز 50 درصد کاهش داشته است.

کشف 74 درصد از جرایم سایبری در سال گذشته

سردار احمدی مقدم با اشاره به فعالیت های پلیس فتا در سال گذشته نیز اظهارداشت: در سال 91، 6 هزار و 500 جرم در این حوزه بوقوع پیوست که 4 هزار و 800 فقره آن کشف شد که این میزان نشان دهنده 74 درصد کشف جرایم سایبری است. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها