سخنگوی قوه قضائیه در نخستین نشست خبری خود در سال 1392 در پاسخ به سؤالی در مورد استفاده نامزدهای انتخابات از امکانات دولتی گفت: اگر مشخص شود که افراد از امکانات و حتی سمت دولتی برای تبلیغات شخصی استفاده کرده اند قطعاً جرم است و برایشان پرونده تشکیل خواهد شد.
کد خبر: ۵۵۲۵۴۴
استفاده تبلیغاتی نامزدها از امکانات دولتی جرم است

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای همچنین گفت: قاضی سراج مطالعه پرونده مهدی هاشمی را به پایان رسانده  اما هنوز برای رسیدگی به این پرونده تعیین وقت نکرده است.

وی درباره وضعیت پرونده فائزه هاشمی گفت: محکومیت وی تمام و او آزاد شده است.

وی اضافه کرد: خانم فائزه هاشمی پرونده جاری دیگری داشت که درباره موضوعات داخل زندان بود که هنوز تصمیم نهایی درباره آن گرفته نشده است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر این که آیا قانون جدید مجازات اسلامی امسال اجرا می شود ، گفت: هر وقت مسیر قانونی این قانون طی شود و مجلس آن را ابلاغ رسمی کند قابلیت اجرایی پیدا می کند.

محسنی اژه ای در پاسخ به پرسش دیگر این خبرنگار درباره بخشنامه پیش از عید قوه قضائیه به دادگستری ها برای مبارزه با زمین خواری گفت: به علت این که هر ساله در ایام تعطیلات گزارشهایی مبنی بر زمین خواری و تعرض به زمین های موات ارائه می شود در پایان هر سال بخشنامه ای به همه دادستان ها ابلاغ می کنیم که در ایام تعطیلات مراقب زمین خواری ها باشند و دادستان ها نیز در این ایام کشیک می گذارند تا با این موضوع برخورد کنند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر اینکه احکام چهار نفری که در پرونده فساد بزرگ مالی محکوم به اعدام شده اند کی اجرا می شود؟ افزود: کسانی که در این پرونده حکم آنها قطعی شده است ازجمله چهار نفری که محکوم به اعدام شده اند، پرونده آنان برای اجرای حکم از طرف دادگاه به اجرای احکام فرستاده شده و اجرای احکام نیز در مقام تهیه و تدارک اجرای کامل حکم است.

وی اضافه کرد: اجرای بخشی از این احکام هم اکنون آغاز شده است و بخشی نیز باید مقدمات اجرای آن فراهم شود که در حال انجام شدن است.

محسنی اژه ای در پاسخ به پرسش دیگر این خبرنگار مبنی بر اینکه آیا اموال جدیدی از این افراد و یا متهمان جدیدی در این پرونده کشف شده است یا خیر؟ گفت: برخی گزارشها از گمرک پس از رسیدگی آقای سراج به این پرونده رسیده که در حال رسیدگی است که اگر تخلفات بیشتری از این متهمان ثابت شود ممکن است دوباره پرونده در برخی موارد نیاز به رسیدگی مجدد دادگاه داشته باشد.

وی افزود: در پرونده فساد بزرگ بانکی برای افراد جدیدی پرونده تشکیل نشده اما پرونده متهمان قبلی تکمیل شده است.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: احکام 11 نفر از متهمانی که بعد از مرحله اول رسیدگی به پرونده فساد بزرگ بانکی که توسط قاضی سراج انجام شد، محکوم شده اند هم اکنون در مرحله تجدید نظرخواهی در شعبه 36 دادگاه تجدید نظر است که این شعبه هنوز رأی خود را اعلام نکرده است.

وی ادامه داد: برای متهمانی از بانک صادرات و بانک ملی کیفرخواست جدید صادر شده است که منتظر نوبت رسیدگی در دادگاه هستند.

سخنگوی قوه قضائیه تأکید کرد: به جز متهمان فعلی متهمان جدیدی در پرونده فساد بزرگ بانکی کشف نشده اند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در پاسخ به پرسش خبرنگاری  مبنی بر اینکه زمان اجرای احکام پرونده فساد بزرگ بانکی کی است؟ گفت: نمی شود زمان خاصی را برای اجرای احکام مطرح کرد.

وی با بیان اینکه رد مال، جریمه، اعدام، حبس و شلاق ازجمله احکام صادره در این پرونده است افزود: برای اجرای این احکام چند مشکل زمان بر وجود دارد  ازجمله اینکه برخی متهمان باید بر اساس کیفرخواست جدید دوباره محاکمه شوند.

محسنی اژه ای تأکید کرد: تلاش ما بر این است تا این پرونده که در سطح ملی مطرح شده است سریعتر به نتیجه نهایی برسد.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: آن بخش از پرونده بیمه ایران که درباره آن حکم صادر شده است به دادگاه تجدید نظر رفته و در دیوان عالی کشور در حال رسیدگی است و حکم نهایی آن صادر نشده است.

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه پرونده سایر متهمان بیمه ایران در چه مرحله ای است؟ افزود: بقیه پرونده هنوز در مرحله دادسرا و یا دادگاه است و حکمی صادر نشده است.

سخنگوی قوه قضائیه همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه خبر مبنی بر اینکه آیا قوه قضائیه درباره حادثه اخیر که برای زائران حج در بازگشت به میهن اتفاق افتاد و دو نفر کشته شدند، اقدامی انجام شده است؟ گفت: وزارت امور خارجه و مجلس شورای اسلامی پیگیر این موضوع هستند و هنوز در این باره نتایج کاملی به دست ما نرسیده است.

وی گفت:دیپلمات عربستانی ممنوع الخروج شده است و طبق قانون داخلی کشورمان به پرونده آن رسیدگی می شود.

خبرنگاری از حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای پرسید: قوه قضائیه درباره اقدام دیپلمات عربستانی که منجر به کشته شدن یک شهروند ایرانی شده چه اقداماتی انجام داده است و همچنین گفته می شود این موضوع با کشته شدن دو زائر ایرانی در عربستان ارتباط دارد، نظر شما در این خصوص چیست؟ اژه ای پاسخ داد: پرونده کشته شدن دو زائر ایرانی در عربستان، پرونده ای جداست و وزارت امورخارجه این موضوع را دنبال و در این خصوص تحقیق می کند تا مشخص شود به چه نتیجه ای می رسد.

وی افزود: بعید می دانم این پرونده با پرونده دیپلمات عربستانی در ایران ارتباط داشته باشد.

محسنی اژه ای گفت: درباره دیپلمات عربستانی نیز بلافاصله بعد از آن قضیه ، پرونده ای برای این دیپلمات تشکیل و وی ممنوع الخروج شد که طبق قانون داخلی این موضوع بررسی و رسیدگی می شود و شاید رسیدگی به این پرونده خیلی طولانی نشود و مسئولان قضایی سریع به آن رسیدگی کنند.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید درباره پرونده فاضل لاریجانی پیش از این گفتید که از پنج - شش نفر تحقیق شده که یکی از آنها همکاران قضایی است، آیا تحقیقات از این افراد تکمیل شده است یا خیر؟ گفت: پرونده مربوطه در مرحله دادسراست و از سه نفر از این پنج شش نفر تحقیقات کامل شده، از نفر چهارم تحقیقات ناقص است و نفر پنجم نیز در این پرونده احضار شده اما در جلسه حضور پیدا نکرده که ظاهراً این فرد در تهران نبوده است.

وی افزود: تحقیقات در این پرونده هنوز کافی نیست و ادامه دارد به ویژه اینکه از یک نفر اصلاً تحقیق نشده است و احتیاج به تحقیق دارد.

محسنی اژه ای همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری که پرسید از تشکیل پرونده ستار بهشتی چهار پنج ماه می گذرد و هنوز پرونده به دادگاه ارسال نشده و وکیل خانواده ستار بهشتی نیز گفته است قوه قضائیه همکاری نمی کند، گفت: اگر این پرونده خیلی زود به دادگاه ارسال می شد می گفتند چرا تحقیقات کامل صورت نمی گیرد.

محسنی اژه ای ادامه داد: در این پرونده ها یک طرف قضیه نظریه کارشناس است و باید پزشکی قانونی به عنوان کارشناس نظر بدهد که در این پرونده نیز سه بار معاینه صورت گرفته و نظر داده شده اما هنوز به نتیجه نرسیده است و مشخص نیست که علت تامه فوت چه بوده است.

وی گفت: قاضی دادسرا اگر به گزارش اولیه اکتفا می کرد بلافاصله پرونده را تکمیل و به دادگاه می فرستاد اما برای اینکه قاضی به یک نظر قاطع برسد دوباره تمام مجموعه هایی که در این پرونده نظر کارشناسی داده اند دعوت کرده است تا به صورت حضوری با آنها درباره اظهار نظرشان بحث کند تا به نتیجه برسد و مسلماً این طولانی شدن روند ارسال پرونده به دادگاه در جهت رسیدن به واقعیت است.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: همچنین در این پرونده کسانی که دستگیر شده اند تحقیقات صورت می گیرد که هنوز در این پرونده یک نفر بازداشت است و برخی نیز احضار شده بودند که بعد از تحقیقات آزاد شدند و چندین مرحله نیز از کمیسیون پزشکی نظر خواسته شده بنابراین طبیعی است که روند رسیدگی به این پرونده در مرحله دادسرا طولانی شود.

 محسنی اژه ای ادامه داد: قرار بود جلسه بازپرس پرونده با کارشناسان در نخستین روزهای سال جدید برگزار شود و اکنون اطلاع ندارم که این جلسه برگزار شده است یا خیر.(واحد مرکزی خبر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها