بهار فصل ازدیاد برخی میوه‌های نوبرانه‌ مثل چغاله بادام و گوجه سبز و مانند آن است. میوه‌های نوبرانه، همواره وسوسه‌انگیزند، بخصوص اگر آب و رنگی هم به آنها داده باشند و در معرض دیدمان باشند؛ اما آیا سالم هم هستند؟
کد خبر: ۵۵۱۱۴۶



به گفته رئیس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت، نوبرانه‌هایی از جمله چغاله بادام، اگر به مرحله تبدیل شدن به بادام برسند از نظر ترکیبات مغذی، حاوی مواد بسیار ذیقیمتی میشوند که قسمتی از نیازهای اساسی بدن را با مواد معدنی و اسیدهای آمینه و پروتئینها تامین میکند. اگر با شیر ترکیب و مصرف شود نیز می‌تواند برای افزایش سرعت رشد کودکان در حال رشد بسیار موثر واقع شود اما برخی از دستفروشها و میوه‌فروشها برای جلب توجه افراد یا تروتازه نشان دادن این میوه‌ها روی آنها آب میپاشند که احتمال آلوده بودن آب وجود دارد. ممکن است دست افرادی که این میوه‌ها را برای مصرف کنندگان وزن میکنند آلوده باشد یا گاهی پارچه‌هایی خیس روی این میوه‌ها می‌اندازند که یکی از منابع آلودگی محسوب میشود و بنابراین، پس از خوردن این میوه‌ها ممکن است افرادی دچار سوء هضم و ناراحتیهای گوارشی و اسهال شوند.

گوجه سبز از میوه‌های نوبرانه‌ دیگری است که افراد گاهی بدون توجه، هسته آن را میخورند؛ حال آن که هسته این میوه ترکیبات سیانیدریکی (ترکیبی از سم خطرناک سیانور) دارد که میتواند به افراد صدمه بزند.

اغلب افراد از جمله کودکان، نوجوانان و خانمهای باردار به مصرف نوبرانه‌ها علاقه بسیاری دارند و بیشترین مصرف کننده نوبرانه‌ها نیز همین گروهند اما باید توجه کرد که به دلیل اینکه این میوه ها دچار آفت نشود از آفت‌کشهایی استفاده می‌شود که هنگام مصرف، باید زمان زیادی از سمپاشی گذشته باشد. وقتی که این میوه‌ها به صورت نوبرانه و خارج از زمان تجزیه سموم چیده و مصرف میشوند به علت نفوذی که در میوه دارند حتی با شسته شدن هم سمشان برطرف نمیشود.

گاهی به نوبرانه‌هایی مثل چغاله بادام یا گوجه‌سبز نمک اضافه می‌کنند که عاملی برای افزایش فشار خون است و نباید تصور شود که کودکان و نوجوانان دچار این بیماری نمیشوند چرا که در موارد متعددی کودکان به دلیل مصرف بی‌رویه فست‌فودها و عدم تحرک کافی، چاقند و میتوانند به این نوع بیماریها نیز دچار شوند.

با مصرف هر میو‌‌ای که کال باشد، بار سنگینی بر معده و روده فرد وارد میشود و کسانی که دستگاه گوارش ضعیفی دارند دچار دل‌دردهای شدید میشوند.

>> مجله پزشکی/ دکتر ضیاءالدین مظهری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها