جام جم آنلاین: ترکیه و سوریه دشمنان پیشین در جریان سفر نخست وزیر ترکیه به دمشق قرارداد تجارت آزاد امضا و اعلام کردند موافقت کرده اند اختلاف های خود را پشت سر بگذارند.
کد خبر: ۵۵۰۹۷

به گزارش خبرگزاری فرانسه ، رجب اردوغان در شروع سفر دو روزه به سوریه و محمد ناجی اوتری همتای سوری او این قرارداد را که چند سال تحت مذاکره بود ، امضا کردند.
اوتری گفت: روابط ما در همه زمینه ها ، بخصوص در تجارت ، در آینده گسترش خواهد یافت و اردوغان نیز گفت این امر نشان می دهد روابط دو کشور تا چه حد پیشرفت کرده است.
نخست وزیر سوریه گفت: ما توافق داریم. ما خواهان همکاری گسترده در منطقه هستیم.
وی افزود: اردوغان موافقت کرده است جریان آب به سوریه افزایش یابد.
وی در مورد اختلافات بر سر تقسیم منابع کمیاب آب در این منطقه خشک گفت: حالا دیگر آن مشکلات فراموش شده است.
سوریه در گذشته ترکیه را متهم می کرد بیش از سهم عادلانه خود از فرات آب برمی دارد ، اتهامی که ترکیه آن را رد کرده و گفته است که سوریه سدهای کافی برای ذخیره آب درست نکرده است.
نخست وزیر سوریه درباره پیشنهادها برای ساختن سد مشترک بر رودخانه «اورونته» که از سوریه سرچشمه می گیرد و پس از گذشتن از خاک ترکیه به مدیترانه می ریزد ، گفت: اگر چنین طرحی به سود منافع شهروندان دو کشور باشد ، پس بهتر است ساخته شود. چنین سدی روابط نمونه ای را که دو کشور را به هم پیوند می دهد ، نشان خواهد داد.
این دو کشور 6 سال پیش تا آستانه جنگ با یکدیگر پیش رفتند. تجارت بین ترکیه و سوریه در سال 2003 بالغ بر یک میلیارد دلار شد.
اردوغان در فرودگاه آنکارا به خبرنگاران گفت: «عصر جدید» در روابط هنگامی شروع شد که بشارالاسد رئیس جمهور سوریه در ژانویه از ترکیه دیدن کرد. این نخستین دیدار یک رهبر سوریه از ترکیه بود.

سفر نخست وزیر ترکیه به سوریه
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها