دبیرکل فدراسیون جهانی وزنه‌برداری: مبارزه با دوپینگ متوقف نمی‌شود

برای بازگرداندن ‌کشتی به ‌المپیک در ‌کنار ایران ‌خواهیم بود

فدراسیون جهانی وزنه‌برداری، تنها فدراسیون بین‌المللی است که می‌توان گفت مردم کشورمان ذهنیت مثبتی نسبت به آن ندارند. این تصور در میان عامه وجود دارد که مافیای این فدراسیون بین‌المللی هرازگاهی مثل بختک بر سر یکی از فدراسیون‌های ملی فرود آمده و با استفاده از حربه دوپینگ، وزنه‌بردار یا وزنه‌برداران یک کشور را محروم کرده تا به نوعی با سیاست تقسیم مدال بین کشورهای مختلف، این ورزش را در سراسر دنیا همچنان پویا و باانگیزه حفظ کند. این تصور منفی تا چه حد مبتنی بر واقعیت است؟ همایش بین‌المللی مبارزه با دوپینگ وزنه‌برداری آسیا که هفته گذشته به میزبانی جزیره کیش برگزار شد، فرصت مغتنمی بود تا برای پاسخ این پرسش نزد «ما ون گوانگ» دبیرکل فدراسیون جهانی وزنه‌برداری برویم. کسی که خود وزنه‌بردار دسته 90 کیلو بوده و مدال طلای بازی‌های آسیایی 1982 را برای چین به ارمغان آورده است و با توجه به این ‌که همزمان ریاست فدراسیون وزنه‌برداری، کشتی، جودو و تکواندوی چین را به عهده دارد، اشراف زیادی نسبت به موضوع دوپینگ داشت. گفت‌وگوی ما با این چینی پنجاه‌و‌هفت‌ساله خواندنی است.
کد خبر: ۵۴۹۷۷۲

«فدراسیون جهانی وزنه‌برداری در بحث مبارزه با دوپینگ به طور کامل با آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ هماهنگ بوده و در این مورد هیچ شکی وجود ندارد.»

این آغاز صحبت‌های ما ون گوانگ، دبیرکل فدراسیون جهانی وزنه‌برداری بود. او در پاسخ به این پرسش «جام‌جم» که رویکرد و شیوه مقابله فدراسیون جهانی در مورد دوپینگ چیست؟ افزود: مشخص است که ما در بحث دوپینگ، آموزش و برگزاری همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی را مقدم بر هر بحث دیگری می‌دانیم. درباره دوپینگ فرض اول این است که ورزشکار از روی ناآگاهی مواد ممنوعه را مصرف می‌کند، بنابراین باید در این خصوص به مربیان وزنه‌برداری آموزش‌های لازم داده شود.

وی با تاکید بر این‌ که در حوزه مبارزه با دوپینگ، فدراسیون جهانی وزنه‌برداری کاملا با آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ(وادا) هماهنگ است، افزود: در مجموع معتقدم فدراسیون ما سامانه خوبی برای مبارزه با دوپینگ دارد. علاوه بر این ‌که در خلال رقابت‌های مختلف از ورزشکاران نمونه‌گیری می‌شود، حتی خارج از مسابقه و در اردوهای تمرینی نیز همه وزنه‌برداران سراسر دنیا باید این نکته را توجه داشته باشند که بدون اطلاع قبلی ممکن است از آنها تست دوپینگ گرفته شود، پس ما در این باره کاملا با مقررات وادا هماهنگ هستیم.

گوانگ در پاسخ به این پرسش که آیا در این باره عملکرد شفافی دارید و خود شما به عنوان یک آسیایی از عملکرد گذشته و حال فدراسیون بین‌المللی رضایت دارید، گفت: به‌نظر من عملکرد فدراسیون در این زمینه شفاف بوده و از این نظر عملکرد رضایت‌بخشی داشته است. معتقدیم همواره باید به قوانین و مقررات دوپینگ پایبند بوده و اجازه ندهیم کوچک‌ترین لغزشی در این خصوص‌ انجام شود، در نتیجه باید در این مورد هوشیار بود و دچار هیچ غفلتی نشد.

دبیرکل فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری خاطرنشان کرد: به طور کلی در سیاستگذاری و اجرای قانون مبارزه با دوپینگ عملکرد خوبی داشته‌ایم و نقصی ندیده‌ایم که بخواهیم آن را برطرف کنیم. با وجود این برای اثبات شفاف بودن شیوه مبارزه با دوپینگ آماده دریافت پیشنهادها و راهکارهای موثر و مفید در این مورد هستیم تا وزنه‌برداری دنیا را پاک‌تر از همیشه کنیم.

وی تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم ورزش هیچ‌گاه متوقف نمی‌شود و تا زمانی که ورزش وجود دارد خطر دوپینگ نیز در کمین است، بنابراین ماموریت مبارزه با دوپینگ در همه ورزش‌ها از جمله وزنه‌برداری همواره باید ادامه داشته باشد.

وزنه‌برداری در المپیک تنها یک ورزشکار دوپینگی داشت که همان نمونه هم مربوط به یک وزنه‌بردار غیرآسیایی بود، گوانگ با اشاره به این موضوع گفت: برای این موفقیت باید به همه کشورهای قاره و کنفدراسیون وزنه‌برداری آسیا تبریک گفت، بویژه به علی مرادی، دبیرکل ایرانی این کنفدراسیون که به دلیل فعالیت موفق در این زمینه و از جمله برگزاری همایش بین‌المللی مبارزه با دوپینگ در ایران، باید از وی قدردانی کنم؛ حرکت ارزشمندی که از سوی وزارت ورزش و جوانان ایران و فدراسیون پزشکی ورزشی برگزار شد و عزم جدی ایران را برای مبارزه با دوپینگ نشان داد.

وی با اشاره به درخشش وزنه‌برداران ایران در بازی‌های المپیک لندن، یادآور شد: وزنه‌برداران ایران در المپیک خوب و پاک ظاهر شدند و امیدوارم این روند پاک ماندن وزنه‌برداران ایران همچنان ادامه داشته باشد.

گوانگ که به طور همزمان ریاست فدراسیون کشتی چین را به عهده دارد، اشاره‌ای هم به موضوع حذف کشتی از المپیک کرد و گفت: عمیقا به خاطر این مساله متاسف هستیم و معتقدم باید با انجام اصلاحات لازم در قوانین کشتی کمیته بین‌المللی المپیک را از این تصمیم منصرف کنیم. در‌این خصوص ‌ ما در کنار ایران و دیگر قطب‌های کشتی دنیا هستیم چرا که معتقدیم در این زمینه همه باید با هم تلاش حداکثری داشته باشند.

امید توفیقی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها