به بهار که نزدیک می‌شویم همه همگام با پرستو‌ها قصد سفر می‌کنند. انگار نسیم بهاری آدم را سبک‌تر می‌کند و فرقی ندارد چه سن و سالی داشته باشی. در این زمان دلت می‌خواهد بار و بنه را ببندی و بروی در دامن طبیعت، زیر نور نوازشگر خورشید و در هوای ملس بهاری دراز بکشی و چشمت را ببندی و با جریان زندگی همنوا شوی، اما این همنوایی برای بعضی‌ها شرط و شروطی دارد.
کد خبر: ۵۴۹۰۸۹

 

درست است که می‌گویند بسیار سفر باید تا پخته شود خامی اما وقتی در گذر سال‌ها، سنی از شما گذشت و دیگر به پختگی رسیدید آن وقت باید با احتیاط سفر کنید چون سفر برای سالمندان به این راحتی‌ها هم نیست.

سفر و غافلگیری

حاج‌احمدآقا زیاد اهل سفر نیست اما هر سال به قصد زیارت به مشهد سفر می‌کند تا به پا بوس امام رضا(ع) برود و به قول خودش استخوان سبک کند. او که امسال هفتاد ساله می‌شود همیشه عادت داشت خودش تا مشهد رانندگی کند، اما امسال دیگر نمی‌تواند این کار را بکند زیرا از سال قبل از رانندگی طولانی منع شده است.

سال گذشته وقتی با حاج خانم راهی مشهد مقدس بودند ناگهان کمر درد شدیدی سراغش آمد جوری که مجبور شدند در یک زائر سرا بمانند و شب را همانجا استراحت کنند. اما صبح چنان دردی داشت که ناچار شد به فرزندش زنگ بزند تا برای کمک به او خودش را برساند.

وقتی پسرش به آن زائرسرا رسید پدر را خوابیده و ناله‌کنان دید. او سال گذشته نتوانست به مشهد برود و در ایام عید به خاطر بیرون زدگی دیسک کمر در استراحت مطلق به سر می‌برد و بستری بود.

دکتر به وی توصیه کرد که دیگر هرگز برای مسیر‌های بیش از یک ساعت پشت رل ننشیند و هر نیم ساعت یک بار از خودرو پیاده شود و نرمش‌های لازم را انجام دهد.

سفر و سلامت

اگر همه یک هفته پیش از سفر تدارک می‌بینند سالمندان لازم است از یک ماه قبل وضع سلامت خود را کنترل کنند و اگر لازم باشد پزشک آزمایش​هایی را تجویز می‌کند و سلامت قلب و اندام‌های حیاتی ‌سنجیده می​شود.

سفر رفتن سالمندان به وضع سلامت و درمان‌ آنها، بستگی دارد و سفرهای طولانی به افراد سالمند توصیه نمی‌شود.

اگر ناراحتی قلبی دارید و وضع شما چندان مساعد نیست، بهتر است از سفر چشم پوشی کنید اما اگر به وضع ثابتی رسیده‌اید با رعایت احتیاط می‌توانید به سفر بروید.

در صورتی که دچار نارسایی قلبی، سکته تازه یا پرفشاری خون هستید، سفر با هواپیما توصیه نمی‌شود. خوب است بدانید افزایش ناگهانی دمای هوا به کاهش آب بدن و افزایش ضربان قلب و سرما به افزایش فشار خون منجر می‌شود. به همین سبب سفر به مکان‌های گرم یا سرد توصیه نمی‌شود.

اگر سنی از شما گذشته و بیماری‌هایی حتی کنترل شده دارید، با اتومبیل خود سفر نکنید چون کاری پرتنش است و می‌تواند برخی بیماری‌ها را تشدید کند، اما اگر مجبور شدید، هر دو ساعت یک بار توقف کرده و هرگز شب رانندگی نکنید. اگر دچار سینه درد و قلب درد شدید، رانندگی را متوقف کرده و هرگز خودتان پشت فرمان ننشینید. بیش از حد مجاز تلاش نکنید، زیاد راه رفتن و ورزش کردن، حمام کردن با آب زیر 20 درجه، زیاد زیر نور آفتاب ماندن و پرخوری توصیه نمی‌شود.

اگر با هواپیما سفر می‌کنید کیف داروهایتان را همراه خود داشته باشید، به اندازه کافی آب بنوشید و هر از گاه راه بروید. استفاده از داروهای خواب توصیه نمی‌شود.

اگر مبتلا به دیابت هستید، تنها در شرایطی امکان سفر وجود داردکه مشکل شما ثبات پیدا کرده باشد، حتی در این شرایط ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

در تور نیفتید

یکی از سالمندان که در تور سالمندان به امید گشت و گذار، با مصائب بسیار و حسرت دیدار از مناطق دیدنی قشم مواجه شده است از کیفیت این سفر ابراز نارضایتی می‌کند و می‌گوید: در سفر به قشم از بیش از 40 مکان دیدنی که فهرست شده بود، تنها چهار پنج نقطه را دیدیم و سفر بسیار خسته‌کننده و نامناسبی برای سالمندان بود.

وی اعطای بن سفر به سالمندان و راهنماهای وارد و آشنا به احوال سالمندان را از واجبات تورهای سالمندان می‌شمارد و می‌گوید: در چنین تورهایی باید شرایط جسمی سالمندان را در نظر بگیرند و متوجه باشند که سفر با قایق تندرو یا قطار آن هم در ساعت‌های طولانی برای ما به سختی قابل تحمل است. متاسفانه گردشگری سالمندی در ایران واژه نسبتا غریبی است. اگرچه تورهایی با عنوان تور سالمندان، کم و بیش، در ایران برگزار می‌شود اما زمینه‌های این نوع گردشگری هنوز در ایران مهیا نشده است.

در واقع برای برگزاری تورهای گردشگری برای سالمندان باید خصلت‌ها، انگیزه‌ها و تقاضای سالمندان مورد مطالعه قرار بگیرد و با توجه به ویژگی‌های این گروه برنامه‌ریزی‌های کلان آنها انجام شود. مثلا در ایران بسیاری از سالخوردگان، متقاضی سفرهای زیارتی یا گردشگری طبیعت هستند، بنابراین باید شرایط را برای ایجاد تورهایی در این زمینه فراهم کرد.

تورهایی که فقط سالمندان را به گردش می‌برند باید از رستوران‌ها و اقامتگاه‌ها بخواهند غذاهای رژیمی با چربی و نمک کم تهیه کنند.

بنابراین اگر برای سفر گزینه استفاده از تور خاص سالمندان را که کمیاب هم هست انتخاب کردید، بهترین کار این است که قبل از هر چیز موارد یاد شده را مورد نظرتان قرار دهید و در قرارداد خود از اجرای این امور مطمئن شوید.

گزینه دیگر این که اگر عضو کانون سالمندان یا انجمن بازنشستگی هستید خودتان تور خاصی راه‌اندازی کنید و با جمعی از دوستان هم سن و سال نخست تحقیق مناسبی از محل مورد نظرتان به عمل آورید و با مشورت با اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان مورد نظر، بهترین گزینه‌های مناسب را برای بازدید و استفاده سالمندان انتخاب کنید و سپس با راحت‌ترین وسیله ممکن به منطقه دلخواهتان سفر کنید.حتما قبل از سفر ، یکی از فرزندان یا نوه‌هایتان را برای جمع‌کردن اطلاعات مورد نیاز به کمک بگیرید و اطلاعات به دست آمده را در اختیار دوستانتان قرار دهید.

منبع: چاردیواری/ ماندانا ملاعلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها