دیدارهای هفته دوم از مرحله برگشت

ماموریت دشوار بارسا در‌ نیوکمپ

بی‌گمان مهم‌ترین بازی هفته دوم از سری دیدارهای برگشت مرحله یک‌هشتم نهایی فوتبال لیگ قهرمانان باشگاه‌های اروپا، تقابل بارسلونای اسپانیا با میلان ایتالیا در نیوکمپ است.
کد خبر: ۵۴۸۸۸۴

دیداری که اگر قهرمان سال‌های 2006، 2009 و 2011 این پیکارها می‌خواهد آن را فتح و مجوز حضور در یک‌چهارم نهایی را کسب کند، باید شکست 2 بر صفر، بازی رفت را که دوم اسفند در سن‌سیرو برگزار شد، جبران کند. آنچه آبی و اناری‌ها را در این ارتباط خوشبین می‌سازد، رکوردهای بسیار خوب‌شان در مسابقه‌های خانگی در این جام است. آنها به واقع بیش از سه سال است‌ در هیچ‌یک از مسابقه‌های خانگی خود در این رقابت‌ها شکست نخورده‌اند. علاوه‌بر این، تیم کاتالونیایی سال پیش در مرحله یک‌چهارم نهایی و در فصل 2006ـ2005 در دور نیمه‌نهایی، میلان را در همین مکان پشت سر نهاد. با این حال در هیچ‌یک از دو مورد فوق، روسونری با پشتوانه بردی همچون امسال که با گل‌های کوین پرینس بواتنگ و سالی مونتاری حاصل آمد، راهی اسپانیا نشده بود و اندوخته‌اش در دیدار رفت به اندازه فصل جاری نبود.

28 بار روی داده که تیمی بعد از شکست مسابقه نخست در دیدار برگشت مراحل حذفی این جام عقب‌ماندگی خود را جبران کند، اما فقط در چهار‌مورد مشاهده شده تیمی باخت با دو گل فاصله را در این مرحله بی‌اثر کرده باشد و در آن موارد نیز تیم جبران‌کننده همیشه یک گل در دیدار رفت در زمین حریف زده بود و بدون چنین پشتوانه‌ای هیچ تیمی از یک باخت دو گله در این مرحله جان سالم به در نبرده است و همین مساله، دشواری فراوان کار بارسا را در دیدار برگشت نشان می‌دهد. میلان، خود صاحب بدترین رکورد در این زمینه است زیرا در فصل 2004-2003 در مرحله یک‌چهارم نهایی، بازی رفت را در سن‌سیرو با نتیجه 4 بر یک از لاکرونیای اسپانیا برد اما در میان حیرت شدید ناظران ، دو هفته بعد از آن در ریازور با نتیجه 4 بر صفر تسلیم و حذف شد و در سایه همان پیروزی تیم اسپانیایی ـ که اینک روزگار سیاهی دارد و قعرنشین لیگ دسته اول اسپانیاست ـ حدنصاب بهترین جبران و ریکاوری را در تاریخ برپایی مسابقه‌های لیگ قهرمانان اروپا در اختیار دارد.

بارسلونا که امسال در لیگ اسپانیا یک صدرنشین مطلق و قهرمانی پیش‌هنگام است و آث.میلان که در لیگ ایتالیا بعد از شروعی بسیار بد در رده چهارم جدول نشسته، تا به حال 16 بار در رقابت‌های جام باشگاه‌های اروپا روبه‌روی یکدیگر قرار گرفته‌اند که بارسا شش بار و روسونری پنج بار برنده شده‌اند و فاصله گل‌های زده دو تیم نیز با احتساب 22 گل برای بارسا و 21 گل برای رقیب ایتالیایی‌اش کم بوده است. آبی و اناری‌ها در خانه‌شان مقابل این رقیب ایتالیایی سه پیروزی، سه تساوی و یک شکست داشته‌اند.

فصل پیش در یک‌چهارم نهایی، مسابقه رفت دو تیم در سن‌سیرو صفر ـ صفر شد و در دیدار برگشت بارسا به برتری یک بر 3 رسید و صعود کرد. در مسابقه دوم، لیونل مسی آرژانتینی دو گل از نقطه پنالتی زد و آندرس اینیستا هم یکی در جریان بازی به آن افزود و به این ترتیب تک‌گل آنتونیو نوچه‌رینو برای قرمز و سیاه‌های شهر میلان در این مسابقه بی‌اثر شد. از قضا دو تیم در آن فصل در مرحله گروهی نیز همدسته بودند که بازی رفت آنها با گلی که تیاگو سیلوا مدافع وسط برزیلی و وقت میلان با یک ضربه سر روی یک کرنر در وقت تلف شده (2+90) به ثمر رساند، به تساوی 2-2 انجامید، ولی در دیدار برگشت در سن‌سیرو کار برعکس شد و تیم کاتالونیایی به برتری 2 بر 3 دست یافت. ژاوی هرناندز که گل سوم و برتری‌بخش بارسا را در دقیقه 63 آن دیدار زد، این هفته از کشیدگی عضله ران در رنج بوده و شنبه در جدیدترین ال‌کلاسیکوی فوتبال اسپانیا هم غایب بود و احتمال نرسیدن وی به یکی از سخت‌ترین ماموریت‌های اروپایی بارسا، کار این تیم را در دیدار برگشت سخت‌تر می‌کند و برگزاری بازی در نیوکمپ نیز هر چند امیدساز است، اما به سبب آمار و پیشینه‌ای که در سطور قبلی آوردیم، عملا از دشواری‌های موجود به حد چشمگیری نمی‌کاهد و شرایط بد بارسا در هفته‌های اخیر نیز مزید برعلت شده است.

تکلیف سه دیدار دیگر هفته دوم برگشت مرحله یک‌هشتم نهایی جام‌ قهرمانان باشگاه‌های اروپا تا حدی مشخص است؛ بایرن مونیخ بعد از کسب برد یک بر 3 در زمین آرسنال نه‌تنها صعودش را تقریبا محرز کرده بلکه در صورت مساعد شدن اوضاع و حذف احتمالی بارسا و حذف اجباری یکی از دو تیم رئال مادرید و منچستریونایتد حتی می‌تواند به عنوان قهرمانی بیندیشد، مالاگا بعد از باخت صفر بر یک در زمین پورتو بازی پایاپای دیگری را با امید جدی جبران در زمینش انتظار می‌کشد و بعد از تساوی یک ـ یک شالکه و گالاتاسرای در استانبول با این که وضع تیم آلمانی بهتر شد، اما هر نتیجه‌ای در گیلزن‌کرشن متصور و مقدور است. با این حال، این دیدارها هر چقدر هم پرحادثه باشد به لحاظ جذابیت اسم و میزان اعتبار بارسا ـ میلان، با این مسابقه برابری نخواهد کرد.

برنامه‌هفته دوم از دیدارهای برگشت یک‌هشتم نهایی

سه‌شنبه 22 اسفند

شالکه آلمان با گالاتاسرای ترکیه

‌(نتیجه مسابقه رفت: یک ـ یک مساوی)

بارسلونای اسپانیا با آث.میلان ایتالیا

(صفر بر 2 به سود میلان)

چهارشنبه 23 اسفند

مالاگای اسپانیا با پورتوی پرتغال

(صفر بر یک به نفع پورتو)

بایرن مونیخ آلمان با آرسنال انگلیس

(یک بر 3 به سود بایرن)

وصال روحانی / جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها