گروه فعالان ضد جنگ در فرانسه فراخوان داده است که در مقابل ساختمان شرکت اتمی آروای فرانسه در خیابان لافایت پاریس تظاهراتی برگزار خواهد کرد.
کد خبر: ۵۴۸۷۴۷
فرانسه در مالی به دنبال چیست؟

برای تهیه گزارش وقتی به محل تظاهرات می‌رسیم، صدای بلندگوی سخنران جلب توجه می‌کند. غیر از شرکت‌کنندگان در تظاهرات که حدود 500 نفر هستند، عده‌ای از رهگذران کنجکاو قرار را ترجیح می‌دهند و عده‌ای هم دغدغه روزمره زندگی اجازه نمی‌دهد یا به هر دلیل دیگری برایشان مهم نیست توقفی کنند.

اولین سوال برای هر ذهن کنجکاوی این است که این تظاهرات چرا در مقابل این شرکت اتمی برگزار شده و اساسا چه ارتباطی می‌تواند میان لشکرکشی فرانسه به مالی با شرکت اتمی آروا داشته باشد.

پلیس ضد شورش فرانسه بشدت از ساختمان این شرکت اتمی محافظت می‌کند تا در صورت نیاز وارد عمل شود.

فرانسه اوایل ماه ژانویه با این عنوان که شورشیان مسلح به‌سوی پایتخت مالی در حرکت هستند و رئیس‌جمهور این کشور تقاضای کمک کرده، اقدام نظامی خود را در مالی شروع کرد؛ اقدامی که از نگاه بسیاری از کارشناسان اتفاقی نبوده و از مدت‌ها قبل برای آن برنامه‌ریزی شده است.

«اولویه بزانس نو» رئیس گروه فعالان ضد جنگ در فرانسه پشت تریبون قرار گرفته و قبل از هر چیزی شناسنامه این شرکت اتمی را از« الف» تا «ی» در اختیار مخاطب می‌گذارد.

می‌گوید کشور فقیر مالی تاوان تامین اورانیوم و برق ارزان‌قیمت اروپا و فرانسه را با این جنگ می‌پردازد.

شرکت اتمی آروای فرانسه از زمان استعمار فرانسه در آفریقا همچنان امتیاز استخراج اورانیوم آفریقا را در اختیار دارد.

اورانیوم ارزان‌قیمت آفریقا برای 59 نیروگاه اتمی به فرانسه منتقل می‌شود تا بیش از 70 درصد برق فرانسوی‌ها را تامین کند.

این اطلاعاتی است که اولویه بزانس نو در اختیار شرکت‌کنندگان در این تظاهرات می‌گذارد.کسانی که به سخنرانی‌ها گوش می‌دهند از اعضای فعالان ضد جنگ در فرانسه هستند.

«ژان پیرمقسه» یکی از فعالان ضد جنگ شرکت‌کننده در این تظاهرات می‌گوید: عوامفریبی روشی است که فرانسه در مالی انتخاب کرده است. فرانسوی‌ها همواره نقش نجات‌دهنده را بازی می‌کنند.

اگر برای دقایقی هم که شده ذهنمان را از این تظاهرات دور کنیم و به بحث‌های روز فرانسه برگردیم، با وجود تبعات بحران اقتصادی و نارضایتی مردم فرانسه از افزایش مالیات‌ها، تامین هزینه‌های لشکرکشی فرانسه به مالی از جیب فرانسوی‌ها یکی از مسائل روز این کشور به شمار می‌آید، بویژه این‌که گفته می‌شود تاکنون جنگ در مالی برای فرانسه بیش از 70 میلیون یورو هزینه داشته است.

به این مشکلات اقتصادی باید سیاست‌های دوگانه را هم افزود که منتقدان به آن می‌پردازند، این‌که فرانسه تروریست را در سوریه و مالی به خوب و بد تقسیم کرده است؛ یعنی در سوریه به تروریست‌ها کمک مالی، اطلاعاتی و تسلیحاتی می‌کند اما در مقابل در مالی یا با تروریست‌ها می‌جنگد یا آن را پوششی برای اهداف اقتصادی پایدارتر و بادوام‌تر قرار داده است.

به مقابل شرکت اتمی آروا برمی‌گردیم؛ مارک ارباتو یکی از شرکت‌کنندگان در تظاهرات با اشاره به فشارهای اقتصادی به مردم فرانسه گفت: هدف دخالت نظامی فرانسه اقتصادی است، چون اگر هدف اقتصادی در پشت پرده برنامه‌ها نباشد، این دخالت نظامی غیرممکن است.

سیلون کاستلی، از مخالفان جنگ در مالی می‌گوید: ما می‌دانیم که در پشت ماسک بشردوستانه فرانسه در مالی، حفاظت از منابع اورانیوم پنهان شده است، از طرف دیگر سلطه مجدد سیاست استعماری در قاره آفریقا مطرح است.

در اطراف مالی، بویژه در کشور نیجر بخش بزرگی از اورانیوم مورد نیاز اروپا و بخصوص فرانسه استخراج می‌شود. شرکت اتمی دولتی فرانسه «آروا» امتیاز استخراج این منابع را که بزرگ‌ترین ذخایر اورانیوم در قاره آفریقا به شمار می‌رود، در اختیار دارد.

دیدگاه منتقدان، درباره اقدام نظامی فرانسه به دیدگاه فعالان ضد جنگ نزدیک است؛ زیرا منتقدان می‌گویند این جنگ در خدمت تامین ارزان اورانیوم برای صنایع و تاسیسات اتمی است.

علی علوی ‌-‌ خبرنگار و مدیر دفتر صدا و سیما در پاریس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها