معاون اول قوه قضاییه:

نیاز کشور به قاضی برطرف می شود

معاون اول قوه قضاییه گفت: در طول برنامه پنجم توسعه نیاز قوه قضاییه و کشور به قاضی برطرف می شود.
کد خبر: ۵۴۸۵۳۹
نیاز کشور به قاضی برطرف می شود

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رییسی امروز یکشنبه در مراسم تحلیف کار آموزان قضایی که در مجتمع فرهنگی شهید بهشتی تهران برگزار شد با بیان مطلب فوق، افزود: طبق برنامه پنجم توسعه، قوه قضاییه می تواند سالانه 800 قاضی را جذب کند.

وی اضافه کرد: امسال 650 قاضی را جذب کردیم و سال آینده نیز هزار قاضی دیگر به این مجموعه افزوده خواهد شد.

معاون اول قوه قضاییه اظهارداشت: جذب این نیروها در تسریع رسیدگی به پرونده ها نقش موثری ایفا می کند.

حبس برای مهریه مشروط است

حجت الاسلام رییسی افزود: قبل از تصویب قانون حمایت از خانواده، طبق دستورالعمل قوه قضاییه حبس برای مهریه مشروط به شرایطی شده است.

وی اضافه کرد: برخی از قضات افراد را تا زمان مشخص شدن اعسار بازداشت می کنند اما برخی قضات قبل از زندانی افراد بخاطر مهریه اعسار را احصا می کند و اگر معلوم شود که فرد پول دارد ولی مهریه را پرداخت نمی کند او را زندانی می کند.

حجت الاسلام رییسی تصریح کرد: به اعتقاد ما هیچ دلیلی برای زندانی کردن افراد معسر بخاطر مهریه وجود ندارد.

علم و عدالت دو شرط برای قضات

معاون اول قوه قضاییه دارا بودن دو شرط علم و عدالت را برای یک قاضی ضروری دانست و افزود: درباره علم، قاضی باید مجتهد باشد اگر از این شرط عدول شود، مقلد آشنا به موازین حقوق شرعی، فقه و قانون، می تواند به پرونده ها رسیدگی کند اما در رابطه با عدالت، هیچ فقیهی از این شرط عدول نکرده است و اجازه داده نشده است که اگر عادل پیدا نشد برای قضاوت سراغ غیر عادل برویم.

وی تاکید کرد: در قضاوت می توان از نبودن شرط اجتهاد و فاضل و مطلع بودن از قوانین، عدول کرد اما نمی توان از شرط عادل بودن چشم پوشید.

معاون اول قوه قضاییه با تاکید به مساله علم در قضاوت، افزود: هیچ یک از ما مستثنی نیستیم و همواره نیازمند دانش افزایی و به روز شدن هستیم بنابراین نباید به کارآموزی بسنده کرد و باید به آخرین یافته های حقوقی و قضایی آشنا بود.

حجت الاسلام رییسی خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم از قدرت تمییز حق و باطل برخوردار باشیم و از تطمیع و اعمال نفوذ به سلامت بیرون برویم باید تقوای الهی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: سوگند نامه کارآموزان قضایی، یک کار تشریفاتی نیست بلکه تعهد و میثاق با خدا، مقام معظم رهبری، ملت و مدیریت عالی قضایی است.

استفاده زندانیان از مرخصی نوروزی

معاون اول قوه قضاییه در حاشیه مراسم تحلیف کارآموزان قضایی در جمع خبرنگاران اظهارداشت: امسال قبل از نوروز، زندانیانی که براساس بخشنامه رییس قوه قضاییه مشکلی برای مرخصی آنان وجود نداشته باشد می توانند از مرخصی های نوروزی استفاده کنند.

وی افزود: مرخصی نوروزی زندانیان و بودن آنان در جمع خانواده را در جهت اصلاح زندانیان موثر می دانیم.

حجت الاسلام رییسی در بخش دیگری از سخنانش به مساله تهمت و افترا اشاره کرد و افزود: افترا زدن به افراد جرم است و اگر این امر در دستگاه قضاییه، اثبات شود حتما قابل تعقیب خواهد بود. (ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها