گفت وگو با کارگردان نمایش «ملی»

نمایشی به زبان کوچه و بازار

کمتر پیش می‌آید تئاتری روی صحنه برود که تماشای آن برای مخاطب خاص و عام لذت‌بخش باشد و رضایتشان را جلب کند.
کد خبر: ۵۴۸۴۳۲
نمایشی به زبان کوچه و بازار

 این روزها تالار قشقایی تئاتر شهر میزبان نمایشی شاد و موزیکال با عنوان «ملی» است که مخاطبان آن معتقدند با دیدنش حس شیرینی پیدا کرده‌اند و لبخند بر لب از سالن خارج شده‌اند. این نمایش پر است از داستان‌های فولکلور و موضوعاتی که برای مخاطبان خاطره‌ساز است.

با افسانه زمانی کارگردان نمایش «ملی» درباره دلایل این استقبال گفت‌وگویی کوتاه انجام دادیم.

خانم زمانی، به نظر می‌رسد مخاطبان تئاتر نمایش «ملی» را پسندیده‌اند و دوستش دارند. تا چه حد بازخورد این موضوع را دیده‌اید؟

حق با شماست. مخاطبان کار را پسندیده‌اند و دوستش دارند. برایم جالب است که هم مخاطب خاص و همیشگی تئاتر و هم مخاطب عام وقتی می‌خواهند از سالن خارج شوند از من تشکر می‌کنند و می‌گویند که دیدن «ملی» در روحیه‌شان تاثیر مثبت گذاشته و از دیدنش احساس رضایت می‌کنند.

البته این اتفاق درباره کارهای کمی رخ می‌دهد.

گروه ما در این نمایش سعی کرده کار هنری انجام دهد. وقتی کاری هنری باشد موجب التذاذ خاطر بیننده می‌شود، چون در اعماق هر اثر هنری باید رگه‌هایی از لذت بردن مخاطب دیده شود. در غیر این‌صورت اثر نمی‌تواند موفق باشد.

فکر می‌کنید چه چیزی برای مخاطب این جذابیت را ایجاد کرده است؟

اول از همه جذابیت قصه‌های ایرانی است که در این نمایش استفاده شده است. چون مخاطب ایرانی می‌تواند با آنها به آسانی ارتباط بگیرد و از طرف دیگر وجود زبان مردم کوچه و بازار در نمایش این ارتباط را ایجاد می‌کند. هر چه باشد ما ایرانی هستیم و آنچه در قصه‌هایمان وجود دارد بر روح و روان تک‌تک ما اثر خوبی می‌گذارد. از طرف دیگر وجود موسیقی و اشعار ایرانی و محلی در کنار شیوه اجرایی کاملا ایرانی ما دست به دست هم داده تا مخاطب دوستش بدارد.

پس می‌توان گفت نوعی حس نوستالژیک هم دارد.

بله. چون به نوعی یادآوری خاطرات مردم هم هست.

تا چه حد نمایشنامه این کار را در موفقیتش سهیم می‌دانید؟

مسلما زیاد. نمایشنامه «ملی» نوشته هنگامه مفید با بهره‌گیری از نمایش‌های شادی‌آور زنانه و عروسکی نوشته شده است. او این نمایشنامه را بسیار خوب و هنرمندانه نوشته و طبعا جذابیت‌های زیادی در کارش وجود دارد.

«ملی» تا چه زمانی روی صحنه است؟

تا بیست و پنجم اسفند اجرا می‌شود و منتظر همه عزیزان هستیم تا به تالار قشقایی بیایند و در کنار هم به تماشای «ملی» بنشینیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها