وزیر ارشاد در جمع خبرنگاران خبر داد:

برگزاری اجلاس وزیران فرهنگ کشورهای آسیایی در ایران

شورجه:​بهتر بود دوستان به جای نامه‌نگاری و رسانه‌ای کردن آن، نگرانی‌های خود را به نماینده رئیس جمهور آقای جعفری جوزانی اعلام می‌کردند

نامه‌نگاری دوباره هیات مدیره پیشین خانه سینما به رئیس‌جمهور

پس از آن که اختلافاتی در شورای تدوین اساسنامه خانه‌سینما پدید آمد و هفته گذشته «جام‌جم» برای نخستین بار برخی از موارد محل اختلاف را در گفت‌وگو با جمال شورجه و مسعود جعفری جوزانی منتشر کرد، هیات پیشین مدیره خانه سینما در نامه‌ای به رئیس جمهور تاکید کردند مادام که مدیران و مسئولان سینمایی فعلی بر مسند نشسته باشند امیدی به عافیت در کار اصناف سینمایی نیست.
کد خبر: ۵۴۷۹۳۰

به گزارش مهر، در بخش‌هایی از این نامه آمده است: گمان‌می‌رفت با تقدیم نسخه اصلاح شده اساسنامه و تصویب آن بر پایه راهکار پیشنهادی حضرتعالی، تحقق وعده حل مشکلات خانه سینما از هر زمان دیگری نزدیک‌تر باشد. اما با اظهار نظرهای ریاست محترم سازمان سینمایی گویی امور به مدار پیشین خود بازگشته است. ابراز این نظرات در تناقض کامل با هدف تشکیل هیات اصلاح اساسنامه است که نمایندگان سازمان سینمایی در آن حضور و مشارکت داشته‌اند.

به گفته این هیات مدیره، از ظواهر چنین برمی‌آید که برای حل مشکل خانه‌سینما سیاست دوگانه‌ای در حال اعمال است. سیاستی از سوی دفتر جنابعالی برای حل مسأله و سیاستی دیگر از سوی مدیریت سازمان سینمایی برای لاینحل ماندن همین مساله.

پیش از این نامه، جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی وزارت ارشاد در جدیدترین اظهاراتش گفته بود: دلیل تعطیلی خانه‌ سینما غیرقانونی بودن آن بود و وقتی که موضوع خانه‌ سینما مطرح شد، وزارت ارشاد مورد بازخواست قرار گرفت که چرا زودتر این کار انجام نشد.

او درباره لزوم اضافه شدن پسوند جمهوری اسلامی ایران به عنوان خانه سینما گفت: این پیشنهادی بود که در جلسه مربوط طرح شد، اما اعضای جلسه به توافق نرسیدند و در مرحله بعدی در این خصوص تصمیم‌گیری می‌شود. هویت ما جمهوری اسلامی است و رویکرد جمهوری اسلامی ایران بر هر چیز دیگری ارجحیت دارد.

روز گذشته و پس از انتشار این نامه، جمال شورجه هم با خبرگزاری فارس گفت‌وگویی انجام داد و گفت: چه واهمه‌ای از آوردن نام و هویت ملی و دینی که همان جمهوری اسلامی ایران است در اساسنامه خانه سینما وجود دارد؟ چرا این همه احتراز به وجود آمده است چرا جمهوری اسلامی برای خانه سینما مثل جن و بسم‌الله است.

او گفته است: اساسا من راضی نبودم درباره اصلاح اساسنامه خانه سینما توسط هیات هفت نفره صحبت دیگری داشته باشم اما نامه‌ای که بظاهر از طرف دوستان خانه سینما به جناب آقای رئیس‌جمهور نوشته و منتشر شد حاوی نکاتی بود که لازم می‌بینم توضیحاتی جهت تنویر افکار عمومی و شفاف‌سازی بدهم.

شورجه درباره اصلاح اساسنامه و بندهای مورد اختلاف گفت‌: ما می‌خواستیم این اسب سرکش خانه سینما را نسبت به قوانین و بایدها و نبایدها نظام مقدس جمهوری اسلامی و الزامات آن متعهد و رام کنیم و راه‌های قانون‌گریزی و تمایل به سوی رسانه‌هایی چون VOA، BBC و کاخ‌های الیزه، الیزابت و سفید را روی آن ببندیم و همچنین هیات مدیره و مدیرعامل را متعهد و ملتزم کنیم که به نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی مقید باشند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که تنها مرجع قانونی و رسمی رسیدگی به مراکز فرهنگی و هنری است بر فعالیت‌های خانه سینما نظارت داشته باشد. از منابع درآمدی گرفته تا معاهدات، قراردادها و فعالیت‌ها. بدیهی است این وزارتخانه هم تعهداتی نسبت به کلیه افراد خانواده بزرگ سینما و نماینده آنها یعنی خانه سینما خواهد داشت.

شورجه تاکید کرد: بهتر بود دوستان خانه سینما به جای نامه‌نگاری به ریاست جمهوری و رسانه‌ای کردن آن اعترض‌ها و نگرانی‌های خود را به نماینده ریاست جمهوری جناب آقای جعفری جوزانی اعلام می‌کردند تا شبهه جدیدی در خصوص اصلاح اساسنامه خانه سینما در افکار عمومی به وجود نمی‌آمد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها