در شورای برنامه ریزی آموزش عالی

تصویب برنامه آموزشی 12 رشته تحصیلی

مدیر دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: سه هزار سرفصل درسی آموزش عالی در سال گذشته و امسال مورد بازنگری قرار گرفت.
کد خبر: ۵۴۷۸۲۷
بازنگری 3هزار سرفصل درسی آموزش عالی

سعید قدیمی شامگاه چهارشنبه در حاشیه همایش ملی آموزش عالی هنر در اصفهان با بیان مطلب فوق، افزود: 60 درصد این سرفصل ها مربوط به حوزه علوم انسانی است و دروس روانشناسی و علوم سیاسی در مقطع کارشناسی تغییرات جدی داشت.

وی با اشاره به اینکه بیشتر سرفصل های بازنگری شده به دانشگاه ها ابلاغ شده است، اظهارداشت: سرفصل های جدید روانشناسی و علوم سیاسی نیز از مهر 92 در دانشگاه ها ارائه می شود.

به گفته وی، بازنگری سرفصل های روانشناسی شامل 30 درصد در عناوین برنامه ها و 70 درصد در محتوای آنها و بر اساس شاخص های اعلام شده صورت گرفته است.

مدیر دفتر برنامه ریزی آموزش عالی تصریح کرد: بر اساس برنامه پنجم توسعه، بازنگری در 20 هزار سرفصل آموزشی تا سال 1394 پیش بینی شده است.

قدیمی افزود: با توجه به اینکه در دوسال اول اجرای برنامه حدود سه هزار سرفصل بازنگری شده است تا رسیدن به مرز 20 هزار سرفصل هنوز عقب افتادگی داریم.

وی افزود: برای رفع این عقب افتادگی باید از سرمایه های ملی بهره وری بیشتری صورت گیرد.

مدیر دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه هنوز 70 هزار عضو هیات علمی کشور بعنوان اولویت اول در این کار وارد نشده اند، افزود: ما نیاز به پشتیبانی ملی بیشتری نه فقط در بحث منابع مالی بلکه در مباحث قانونی داریم.بعنوان مثال یکی از مباحث قانونی می تواند ارتقای اعضای هیات علمی باشد.

قدیمی با بیان اینکه حدود یکهزار و 200 برنامه درسی در آموزش عالی فعال است، خاطرنشان کرد: این برنامه ها در 80 کمیته تخصصی مانند فنی و مهندسی، علوم انسانی، علوم پایه و تاریخ تمدن دنبال می شود.

این مقام مسوول افزود: از سال 90 مقرر شد تمام برنامه های درسی که بیش از پنج سال عمر دارد باید بازنگری شود که بیشتر این برنامه ها این چنین بود.

وی تصریح کرد: اولویت در بازنگری برنامه های درسی با رشته های علوم انسانی است و در 30 ماه گذشته بیش از 80 درصد وقت ما صرف این حوزه شد.

قدیمی با بیان اینکه 15 کارگروه ویژه در حوزه علوم انسانی برای بازنگری برنامه های درسی فعال است، اظهارداشت: به منظور مشارکت همه ظرفیت های کشور، حوزه های علمیه، شورای عالی انقلاب فرهنگی، آموزش و پرورش و وزارت ارشاد نیز به طور جدی درگیر این کار شده اند.

وی تصریح کرد: یکی از کارهایی که به طور جدی در این زمینه انجام شده، مطالعات تطبیقی و به روز کردن سرفصل ها و محتواهای آموزشی است.

مدیر دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید براینکه در هر بازنگری باید تجربه جهان را در نظر بگیریم، افزود: در مورد روانشناسی، بیش از 10 دانشگاه جهان را مطالعه کردیم.

همایش ملی آموزش عالی هنر روز چهارشنبه در دانشگاه هنر اصفهان آغاز به کار کرد و به مدت دو روز برگزار می شود.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها