بالارفتن قیمت نهاده‌های دامی و علوفه و قیمت پایین خرید شیر از جمله مشکلاتی است که گاوداران و دامداران چهارمحالی را در مسیر ورشکستگی قرار داده است.
کد خبر: ۵۴۷۵۷۹

شهرک‌های دامپروری زیادی در سال‌های اخیر در شهرهای استان چهارمحال و بختیاری ایجاد شد به طوری که اکنون چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های پیشرو کشور در تولید شیر و گوشت است. این در حالی است که اکنون دامپروران این استان با مشکلات زیادی مانند بالارفتن قیمت علوفه و نهاده‌های دامی مواجهند.

یکی از دامداران شهرک دامپروری اسکان در نزدیکی شهرکرد در گفت‌وگو با مهر با بیان این که قیمت نهاده‌های دامی و علوفه بالا و قیمت خرید شیر پایین است، بیان کرد: من 110 کیلو شیر تولید می‌کنم و بالای 110 کیلو خوراک می‌دهم، این در حالی است که شیر را کیلویی 700 تومان می‌فروشم و خوراک را کیلویی بالای 720 تومان می‌خرم. وی با بیان این‌که با این وضع دیگر تولید شیر و پرورش گاو شیری به صرفه نیست، افزود: از شش ماه پیش تاکنون نتوانسته‌ام، مخارج زندگی و خانواده‌ام را تامین کنم و دامداری را هم با چنگ و دندان نگه داشته‌ام.این دامدار با اشاره به این که مخارج بالای زندگی و متضرر شدنم موجب شد پنج گاو شیری را روانه کشتارگاه کنم، اذعان کرد: اگر وضع به همین صورت ادامه یابد، مجبور هستم دیگر گاوهایم را هم بفروشم و دامداری را تعطیل کنم.

تاخیر در پرداخت پول شیر توسط کارخانه‌ها

در همین حال، مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی دامپروری‌های استان چهارمحال و بختیاری با بیان این‌که مشکل بزرگی که گاوداران این استان دارند، مشکل نبود نقدینگی است، گفت: مشکل نقدینگی دامداران بسیار شدید است و همین امر موجب مشکلات دیگری شده است.خدامراد محمدی افزود: کارخانه‌های شیر، پول شیر را پس از دو تا سه ماه و به صورت مرحله به مرحله به دامدار پرداخت می‌کنند که همین امر مشکلات زیادی را برای آنها ایجاد کرده است.

وی با بیان این‌که دولت موظف کرده که نهاده‌های دامی با قیمت مناسب در اختیار دامدار قرار بگیرد به شرطی که شیر با قیمت مصوب تحویل داده شود، تصریح کرد: اما کارخانه‌های شیر بنابه دلایلی از جمله بار میکروبی شیر، ارزیابی چربی، شیر را پایین‌تر از قیمت مصوب می‌خرند.

محمدی یکی دیگر از مشکلات دامداری‌ها و عامل متضررشدن آنها را وجود شیرکش‌های سیار عنوان کرد که شیر را با قیمت بسیار پایین‌تر از قیمت مصوب می‌خرند و تحویل شیرکش ثابت می‌دهند و شیرکش ثابت هم آن را تحویل کارخانه می‌دهد و در اصل دو واسطه بین دامدار و کارخانه وجود دارد.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی ـ کشاورزی دامپروری‌های استان چهارمحال و بختیاری خاطر نشان کرد: تعدادی از دامپروری‌های این استان امسال به دلیل وجود مشکلات به تعطیلی دامداری‌های خود اقدام کرده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها