موزه‌ها و اماکن تاریخی مهم کشور برای برگزاری آیین تحویل سال نو و پیوند بیشتر بین بازدیدکنندگان نوروزی و آشنایی آنها با میراث ملی کشور آماده می‌شود.
کد خبر: ۵۴۶۱۲۹
آیین تحویل سال نو در موزه‌ها و اماکن تاریخی

چیدن سفره هفت سین و برگزاری آیین تحویل سال نو، اجرای موسیقی نواحی و مناطق، افزایش ساعت بازدید و نمایش آثار مرتبط با آیین نوروز از برنامه‌هایی است که در ایام عید در موزه‌ها و اماکن تاریخی مهم کشور به اجرا درخواهد آمد.

یحیی رحمتی، مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی کشور در این باره به جام‌جم گفت: در ایام نوروز هیچ تعطیل در کار موزه‌ها نخواهیم داشت و همه روزه مردم می‌توانند از ساعت 9 صبح تا هفت بعدازظهر از موزه‌های کشور بازدید داشته باشند و در صورت استقبال مردم به مدیران میراث فرهنگی استان‌ها اعلام شده است که می‌توانند ساعت بازدید از موزه‌ها را افزایش دهند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بلیت بازدید از موزه‌ها در این ایام شامل تخفیف خواهد شد، گفت: بلیت موزه‌ها براساس نرخ‌های مصوب خواهد بود و براساس بخشنامه صادره از اول اسفندماه بلیت موزه‌های زیرنظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با قیمت جدیدی که حدود یک ماه پیش مصوب شد، فروخته می‌شود.

به گفته وی 16 موزه و مجموعه فرهنگی - تاریخی مانند تخت جمشید، پاسارگاد، حافظیه، موزه ملی ایران و سه کاخ موزه گلستان، نیاوران و سعدآباد جزو موزه‌های درجه یک کشور است و افزایش قیمت داده شده بیشتر شامل این موزه‌ها شده است.

مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی کشور گفت: برای ایجاد فضای نشاط و آشنایی بیشتر مردم با میراث و آثار تاریخی کشور برنامه‌های جانبی برای استقبال از بهار تدارک دیده شده است که می‌توان به اجرای موسیقی مناطق و نواحی، نمایش و عرضه صنایع دستی و آشنایی با زندگی عشایر درمحوطه موزه‌ها و اماکن تاریخی مهم کشور از جمله در تخت جمشید اشاره کرد.

به گفته رحمتی برای آشنایی بهتر مردم با آیین نوروز قرار است مدیران موزه‌ها آثار و اشیایی را که در مخازن موزه‌ها نگهداری می‌شود و به نوعی مرتبط با نوروز است در قالب مجموعه‌های مستقل به نمایش درآورند.

رحمتی که معاونت صنایع دستی سازمان میراث را نیز بر عهده دارد همچنین از برگزاری400 بازارچه صنایع دستی در سطح کشور خبر داد و گفت: این بازارچه‌ها در قالب 4500 غرفه و سیاه چادر عشایری در ایام نوروز در کشور برپا می‌شود و استقرار این بازارچه‌ها در ایام تعطیلات فرصتی برای آشنایی مردم با صنایع دستی و همچنین کمک به فعالان این حوزه است.

2500 بنا و محوطه تاریخی پذیرای مهمانان نوروزی

معاون میراث فرهنگی کشور نیز از تدارک همه جانبه این سازمان برای نوروز سخن گفت، مسعود علویان صدر با بیان این که 2500 بنا و محوطه تاریخی در تمام کشور ساماندهی و آماده‌سازی شده‌اند به جام‌جم گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تمهیدات لازم برای انجام برنامه‌های متنوع فرهنگی، برگزاری آیین‌های سنتی و برپایی نمایشگاه‌های هنرهای سنتی برای گردشگران نوروزی داخلی و خارجی در ایام نوروز 92 در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: استقرار راهنمایان مجرب در تمامی موزه‌ها و آماده‌سازی و ساماندهی بنا و محوطه‌های تاریخی در سراسر کشور از جمله اقداماتی است که توسط معاونت میراث فرهنگی به انجام رسیده است.

مسعود علویان‌صدر افزود: به‌منظور حفاظت بیشتر از آثار فرهنگی ـ تاریخی بازدید گردشگران نوروزی براساس گنجایش و ظرفیت آثار تاریخی صورت خواهد گرفت و امسال تاکید کرده‌ایم بخصوص در محوطه‌های تاریخی مهم مانند تخت جمشید بیش از ظرفیت بلیت فروخته نشود.

وی تاکید کرد: یکی از مفاهیم فرهنگی که باید در ایام نوروز مورد توجه قرار گیرد موضوع آموزش در نحوه برخورد و استفاده از اماکن فرهنگی ـ تاریخی است به همین منظور لوح‌های سنگی و ایستگاه‌های خاطره‌نویسی در بناها و اماکن تاریخی با هدف فرهنگ‌سازی و مقابله با وندالیسم و تخریب‌گرایی ایجاد شده است.

معاون میراث فرهنگی کشور در پایان گفت: تعیین ظرفیت بلیت‌‌فروشی، تعیین مسیر حرکت و بازدید از اماکن تاریخی، ایجاد حفاظ‌ شیشه‌ای و نصب تابلو‌های راهنما از دیگر اقدامات صورت گرفته در اماکن تاریخی ویژه نوروز است.

سیما رادمنش ‌-‌‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها