آیا شما نیز از آن دسته والدینی هستید که همواره بر سر پول توجیبی و نحوه خرج کردن آن با فرزندتان مشکل دارید؟ بیشک در پی راهی هستید که شیوه صحیح مدیریت مالی را به او بیاموزید. اگر صلاح فرزندتان را میخواهید و خواهان آینده‌ای روشن و متعادل از لحاظ مالی برای نوجوانتان هستید، باید در این زمینه بسیار حساب شده عمل کنید.
کد خبر: ۵۴۴۹۴۸


چه بسا که اگر میزان هزینه هفتگی یا ماهانهای که برای او در نظر گرفتهاید کمتر از مقدار نیازهای اصلی او باشد همیشه احساس کمبود کرده و برای رفع آنها متوسل به کارهای دیگر هرچند نادرست و خارج از چارچوب اخلاقیات گردد و چنانچه این مقدار بیش از نیاز واقعی او باشد تبدیل به شخصی پرتوقع و زیادهطلب شده و حتی ممکن است این مقدار پول اضافی خود را در راههای نادرست و غیرمتعارف خرج کند. پس وظیفه شما والدین این است که در این زمینه توجه کافی مبذول دارید.
بچهها در سنین نوجوانی تمایل بسیاری به استقلالطلبی و رهایی از قید و بندها دارند. آنها خودشان را با همسالان و دوستانشان مقایسه میکنند و سعی میکنند داشتههای خودشان را با آنچه دیگران دارند بسنجند و به همین دلیل دائماً متقاضی پول توجیبی بیشتری از والدینشان هستند.
هر آنچه که ما به عنوان والدین انجام میدهیم، چیزی را به فرزندمان میآموزد و در این مورد نیز او دقیقا از روی آنچه از طرف ما میبیند مدیریت دخل و خرجش را الگوبرداری خواهد نمود.
در سنین نوجوانی بهترین دلیل برای در نظر گرفتن پول توجیبی برای آنها میتواند آموزش مدیریت مالی به آنها باشد. آنها در این سن میتوانند داشتن و استفاده از حساب و تسهیلات بانکی، متعادل نگه داشتن حساب و درآمد و بودجهبندی کردن مخارج را بیاموزند. این یک مهارت بزرگ زندگی است و تا وقتی که فرزندتان با شما زیر یک سقف زندگی میکند آن را بهتر و بیشتر خواهد آموخت و این به ایجاد آسایش و راحتی بیشتر در زندگی آیندهاش نیز کمک شایانی خواهد کرد.
برای تعیین مقدار دقیقی که برای پول توجیبی فرزندتان در نظر دارید، باید با توجه به درآمد خانواده مقداری برای این کار اختصاص داده و یک هفته یا یک ماه را به صورت یک دوره آزمایشی طی کنید و اگر این میزان کافی بود طبق همین روال هفتهها یا ماههای بعد را برنامهریزی کنید.
مطمئن باشید که فرزندتان از کمک شما برای یادگیری مدیریت مالی چه اکنون و چه در زندگی آیندهاش سود بسیاری خواهد برد.
هر چه زودتر یک نوجوان حسابرسی و حسابگری برای ماندن مطابق با یک بودجه معقول و منطقی را بیاموزد، فرصت و شانس بهتری در اجتناب از مسائل و مشکلات مالی در هنگام ترک خانه و تشکیل یک زندگی مستقل از والدین خواهد داشت.
راهنمایی کردن فرزندتان در یادگیری و تمرین مدیریت مالی ایدهآل سخت نخواهد بود اگر شما این آموزش را قدم به قدم و مرحله به مرحله انجام دهید.
این مراحل شامل اولویتبندی نیازها، تعیین بودجه و باز کردن یک حساب جاری بانکی خواهد بود.

اولویتبندی و رعایت حق تقدم در انجام نیازها و خواسته ها:

فهرست کردن نیازهای اصلی روزانه
فهرست کردن نیازها به ترتیب اهمیتشان
بازنگری روزانه لیست
قرار دادن نیازها و احتیاجاتی که نسبت به بقیه دارای ارجحیت هستند، در ابتدای فهرست.
رعایت زمان در تنظیم بودجه
تعیین یک محدوده زمانی برای بودجهتان مثلاً هفتگی ، دو هفته یکبار یا ماهانه.
لیست کردن تمامی درآمدها از تمامی منابع درآمدیتان، حتی پاداش و مزایا یا کادوهایی که ممکن است دریافت کنید.
فهرست کردن همه مخارج (خوراکیها، تفریحات، پوشاک، حساب پساندازتان و قسطی که باید بابت آن بپردازید و...) و حتی میتوانید در مورد کارها و هزینههایی که تازه تصمیم به انجامشان گرفتهاید ابتدا تحقیق نموده و اگر مطابق با بودجهتان بود برای آنها هزینهای بپردازید.
بدهیهایتان را لیست کنید و آنها را به مخارج کلی اضافه نمایید.
مخارج کلی را از درآمد کلتان کم کنید.
قبل از خرج کردن هر پولی و متقبل شدن هر هزینهای لیست راهنمای بودجهای که تهیه نمودهاید را ملاحظه کنید. به این ترتیب همیشه مطابق بودجهتان خرج خواهید کرد.
اگر فرزندتان تا حالا حساب بانکی نداشته است، الان بهترین موقع خواهد بود که در کنار آموزش مدیریت مالی به او، یک حساب بانکی برایش باز کنید.

 

باز کردن یک حساب بانکی:

انتخاب یک بانک، بررسی کارمزد و تسهیلات ویژه مطابق با اصول حقوقی آن برای تصمیمگیری
داشتن کارت شناسایی موثق و رسمی، اطلاعات و دادههای اعتباری، شرایط داشتن حساب جاری و واریز پول برای ودیعه گذاشتن و افتتاح حساب در بانک منتخب.
مشورت با یک متصدی امور بانکی.
پر کردن درخواست نامه و پاسخ دادن به سوالات آن.
انتخاب نوعی از حساب جاری که بیشترین تطابق را با نیازهای شما داشته باشد.
پرسیدن در مورد تعهدات و الزاماتی که در ازای افتتاح حساب باید متقبل شوید.
خواندن و به ذهن سپردن همه اطلاعاتی که در مورد حسابتان باید بدانید.

منبع / چاردیواری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها