دو نفر که با ارائه چک‌های جعلی به مغازه‌داران، میلیون‌‌ها تومان کلاهبرداری کرده بودند، دستگیر شدند.
کد خبر: ۵۴۴۶۸۴
خرید با چک‌های جعلی

به گزارش روز سه شنبه جام جم آنلاین از پلیس آگاهی تهران بزرگ، 19 دی ماه سال جاری فردی با مراجعه با دادسرای ناحیه 14 تهران اعلام داشت: شخصی به هویت مهرداد عباسی با حضور در مغازه من و جلب اعتماد، با خرید برنج به ارزش 158 میلیون تومان و ارائه چک های مجعول از من کلاهبرداری کرده است.

با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع «کلاهبرداری» و به دستور دادیار شعبه هشتم دادسرای ناحیه 14 تهران، پرونده جهت رسیدگی تخصصی در اختیار کارآگاهان پایگاه ششم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

با ارجاع پرونده به پایگاه ششم پلیس آگاهی، مالباخته به کارآگاهان اظهارداشت:«چندی پیش فردی تحت عنوان مأمور خرید یکی از ارگان های دولتی، با مراجعه به محل کارم در محدوده بازار در چندین نوبت اقدام به خرید مواد غذایی کرد و پول آنها را نیز نقدا پرداخت کرد؛ پس از چندین نوبت خرید، وی تحت عنوان خرید برنج برای مناطق زلزله زده شمال غرب کشور اقدام به خرید چندین تن برنج کرده و من نیز در حالیکه در طی چندین معامله (نقدی و یا در قالب چک های کوتاه مدت) به ایشان اطمینان کامل پیدا کرده بودم، برنج سفارش ایشان به ارزش تقریبی 160 میلیون تومان را تحویل داده و در ازای آن یک فقره چک مدت دار ( یک ماهه ) تحویل گرفتم اما زمانیکه برای نقد کردن چک به بانک مراجعه کردم، از سوی متصدی بانک اعلام شد که حساب آقای مهرداد عباسی خالی است؛ بلافاصله با تلفن همراه ایشان تماس گرفته اما وی پاسخگوی تماس های من نبود و به همین علت به نشانی دفتر کار آنها در شهرستان کرج رفته و متوجه شدم که از آنجا نیز رفته اند».

افتتاح حساب با هویت های مجعول

با توجه به اظهارات مالباخته، کارآگاهان پایگاه ششم در بررسی حساب بانکی متعلق به آقای مهرداد عباسی، اطلاع پیدا کردند که حساب بانکی با هویت مجعول افتتاح شده و علاوه بر چک ارائه شده به مالباخته (شاکی پرونده)، چک های مدت دار دیگر و با مبالغ مختلف چند 10میلیون تومانی نیز از سوی صاحب حساب به دیگر افراد (مالباختگان جدید) در ازای خرید از آنها تحویل داده شده و از این افراد نیز به شیوه و شگرد مشابه کلاهبرداری انجام شده است.

در ادامه تحقیقات و با شناسایی حساب های بانکی متعلق به متهمان، کارآگاهان اطلاع پیدا کردند که متهمان علاوه بر هویت مجعول «مهرداد عباسی»، از هویت مجعول دیگری به نام «رضا گاودار» نیز استفاده کرده و به  شیوه و شگرد مشابه اقدام به کلاهبرداری از تعداد دیگری از مالباختگان کرده اند. 

خرید انواع مواد غذایی و وسایل آشپزخانه با چک های مجعول

در ادامه رسیدگی به پرونده و با شناسایی مالباختگان جدید، کارآگاهان اطلاع پیدا کردند که متهم پرونده به همراه فرد دیگری، در پوشش مأمور خرید ارگان دولتی و... ، اقدام به خرید انواع مواد غذایی از قبیل برنج، قند، چای، انواع کنسرو، تخم مرغ، حبوبات و حتی وسایل آشپزخانه از قبیل یخچال و... ، در قالب ارائه چک های مدت دار نموده و پس از تحویل گرفتن اقلام خریداری شده محل کارشان را تغییر داده و متواری شده اند.

شناسایی و دستگیری دو کلاهبردار حرفه ای و سابقه دار

با توجه به شیوه و شگرد استفاده شده در کلاهبرداری های انجام شده که طی آنها، مالباختگان با وجود سابقه طولانی مدت در امر فعالیت در بازار به متهمان اعتماد کرده بودند، کارآگاهان با در نظر گرفتن احتمال سابقه دار بودن متهمان به بررسی سوابق مجرمان سابقه دار در زمینه کلاهبرداری پرداخته و نهایتا موفق به شناسایی دو مجرم سابقه دار و حرفه ای در زمینه کلاهبرداری شدند که هر کدام از این دو متهم دارای سوابق متعدد دستگیری در تهران و دیگر استان های کشور بودند.

با شناسایی دو مجرم سابقه دار به اسامی «سهراب . ش» (40 ساله) و «سواد . ح» (51 ساله)، کارآگاهان پایگاه ششم در ادامه اقدامات پلیسی خود موفق به شناسایی محل های تردد و نهایتا دفتر کار جدید متهمان در شهرستان کرج ـ مارلیک شده، با اخذ نیابت قضایی به این محل مراجعه و زمانیکه متهمان قصد داشتند تا با استفاده از هویت های مجعول و ارائه چک های بلامحل اقدام به تنظیم قرارداد خرید چندین تن برنج و کلاهبرداری از یکی از فروشندگان عمده مواد غذایی کنند، هر دو نفر را دستگیر و در پی اعترافات آنها، موفق به کشف سه انبار محل نگهداری مقادیر زیادی از انواع اقلام و مواد غذایی خریداری شده از مالباختگان شوند.

سرهنگ محمد اشراقی رییس پایگاه ششم پلیس آگاهی تهران بزرگ با اشاره به دستور انتشار تصویر متهمان، اظهارداشت:«با توجه به سوابق متهمان در ارتکاب جرایم مختلف کلاهبرداری و شناسایی دهها مالباخته تا به این لحظه از رسیدگی به پرونده و احتمال افزایش تعداد مالباختگان و دیگر جرایم ارتکابی از سوی متهمان ، دستور انتشار بدون پوشش تصاویر متهمان از سوی دادیار محترم پرونده صادر شده است لذا از کلیه شکات و مالباختگانی که موفق به شناسایی تصاویر متهمان شدند دعوت می شود تا جهت طرح و پیگیری شکایات خود به نشانی پایگاه ششم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع خیابان پیروزی ـ خیابان نبرد شمالی ـ انتهای خیابان شهید بیدی مراجعه کنند».

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها