خانه‌تکانی رسمی قدیمی است که ایرانیان برای آغاز سال نو آماده شده و با نظافت و شستشوی تمام قسمتهای خانه، به استقبال آن میروند اما برخی افراد با بیدقتی و به خطر انداختن سلامت خود، به سمتی میروند که روزهای سال نو برای آنها با انواع دردها، حساسیتها، بیماریها و مشکلات جسمی شروع میشود.
کد خبر: ۵۴۳۶۰۷

اگر در روزهای پایانی سال کمی بیشتر دقت کنیم متوجه خواهیم شد که بسیاری از مردم با گردن درد، کمر درد، پا درد، بیماری‌های تنفسی، خارش، سوزش و ترک خوردن پوست و…روبه‌رو می‌شوند.

برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی، شاید بهتر باشد در اولین مرحله دقت داشته باشیم که امروزه خانه تکانی با گذشته تفاوتی اساسی دارد. امروز نه خانه‌ها همانند خانه‌های بزرگ و قدیمی آن زمانند و نه نظافت در طول سال همانند آن روزهاست.

در نتیجه بهتر است با توجه به امکاناتی که در دسترس همه مردم است، این کارها در طول سال و بتدریج انجام شوند.

در حقیقت همان طور که مشخص است، امروز خانه تکانی به مفهوم سالیان گذشته نیست که قسمت‌هایی از خانه در طول سال اصلا تمیز نشده و در روزهای پایانی سال مجبور باشیم که تمام خانه را در مدت زمانی کوتاه تمیز کنیم.

با چنین شیوه‌ای، معمولا در روزهای آخر سال اغلب خانم‌های خانه دار با مشکلات متعددی روبه رو خواهند شد.

بنابراین بهترین روش این است که در طول سال، هر روز یا هر هفته قسمتی از خانه را تمیز کنیم.

با این کار نه تنها در روزهای پایان سال خسته و بیمار نمی‌شویم، بلکه لوازم اضافی نیز از خانه خارج شده و در نتیجه محیط بهتر و خلوت تری ایجاد خواهد شد.

خانه‌تکانی و سلامت پوست و ناخن

هیچکس دوست ندارد روزهای سال نو با دستانی خشک و ترک خورده یا ناخن‌هایی شکسته در جمع حاضر شود، بنابراین بهتر است به این مساله بیشتر دقت کرده و مراقب سلامت پوست و ناخن‌ها باشیم.

دکتر زهره نیکبخت، متخصص بیماری‌های پوست و مو در این باره به جام جم می‌گوید: «چنانچه شما هم تصمیم دارید طبق رسم قدیمی شب سال نو خانه را کامل تمیز کرده و تمام قسمت‌ها و لوازم خانه را پاک کنید، بهتر است در مورد استفاده از مواد شوینده دقت زیادی داشته باشید؛ به این معنی که باید از شوینده‌های مناسب و طبق دستوری که روی آن نوشته شده است استفاده کنید.»

وی تاکید می‌کند: «بسیاری از کسانی که در روزهای پایانی سال به پزشک مراجعه می‌کنند، افرادی هستند که از مواد شوینده و سفیدکننده‌ها به درستی استفاده نکرده‌اند؛ به این معنی که بدون استفاده از دستکش و ماسک با این مواد کار کرده و در نتیجه عوارضی برای آنها ایجاد شده که ممکن است حتی ماه‌ها نیز ادامه داشته باشد.»

این پزشک متخصص می‌افزاید: «استفاده از دستکش هنگام کار با مواد شوینده، بهترین شیوه برای حفاظت از پوست و ناخن‌هاست؛ البته چنانچه از دستکش‌های آشپزخانه استفاده می‌کنید، بهتر است آنها را هر چند وقت یکبار تعویض کرده یا از دستکش‌های لاتکس که معمولا یکبار مصرف هستند، بهره ببرید؛ البته دقت داشته باشید که دستکش‌ها نباید پاره بوده یا منفذی داشته باشد.»

ایشان توضیح می‌دهد: «این مواد منجر به خشکی شدید پوست شده و حتی مقداری از آن می‌تواند داخل اپیدرم باقی مانده و در درازمدت به اگزما تبدیل شود.

شکنندگی و خرد شدن ناخن‌ها و جدا شدن ناخن از قسمت زیرین نیز از جمله مشکلاتی است که می‌تواند در ناخن‌ها خودش را نشان دهد.»

به گفته دکتر نیکبخت، پس از استفاده از مواد شوینده، خانم‌ها حتما باید از مرطوب کننده‌ها استفاده کرد. در حقیقت کرم‌های مرطوب کننده در این شرایط بهتر از کرم‌های چرب کننده هستند.

منبع: جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها