جدیدترین تحقیقات از افسردگی بیشتر دختران نسبت به پسران حکایت دارد

افزایش افسردگی در بین جوانان

نتایج یک تحقیق از سوی وزارت ورزش و جوانان نشان می‌دهد افسردگی شایع‌ترین اختلال روانی میان نسل جوان کشور است و سهم جوانان در این بیماری به 1‌/‌3 درصد می‌رسد. کارشناسان اختلاف طبقاتی و نبود سیستم‌های حمایتی مناسب را از علل گسترش این بیماری در بین نسل جوان می‌دانند.
کد خبر: ۵۴۰۹۹۶

کارشناسان برای بررسی شیوع بیماری افسردگی در بین جوانان دست به تحقیق زده‌اند. آنها در تحقیقات خود که در میان 2506 جوان به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شده بود، عوامل مختلف اختلال روانی را در میان نسل جوان بررسی کردند. رئیس مرکز مطالعات وزارت ورزش و جوانان درباره این تحقیقات به مهر می‌گوید: 606 نفر از جامعه آماری این تحقیق در مقطع پیش دانشگاهی و بقیه دانشجو بوده‌اند.

محققان در این تحقیق از جوانان درباره عوامل اختلال روانی شامل ترس از بیماری، افسردگی، وسواس اجباری، اضطراب، خصومت و پرخاشگری، شکایت جسمانی، روان‌پریشی و حساسیت در روابط متقابل سوال کردند.

براساس این تحقیقات افسردگی با 1‌/‌3 درصد شایع‌ترین اختلال روانی در میان نسل جوان کشور است، خصومت و پرخاشگری 9/2 درصد، تفکر پارانوییدی(اختلال شخصیت بدگمانی) 7/2درصد، وسواس 4/2 درصد، اضطراب 2 درصد، شکایت جسمانی 2 درصد، حساسیت در روابط متقابل 9/1‌درصد، روان پریشی 2/1درصد و ترس با 9/0درصد سایر اختلالات روانی در میان نسل جوان را به ترتیب تشکیل می‌دهد.

به گفته محمدتقی حسن‌زاده، براساس جامعه آماری این تحقیق افسردگی در دختران بیشتر از پسران است و اختلال تفکر پارانوییدی در پسران بیشتر از دختران است.

رئیس مرکز مطالعات ورزش و جوانان ادعا می‌کند تمامی این اختلالات ریشه در آسیب‌های اجتماعی دارد. او درباره راهکارهای حل این بحران می‌گوید: حمایت از جوانان هم از‌سوی مسئولان و هم از سوی خانواده، واگذاری مسئولیت به جوانان، حل کردن مشکل اشتغال و احساس مفید بودن جوانان در جامعه، تقویت نگرش مثبت‌اندیشی نسبت به جوانان از جمله راهکارهای کاهش این اختلالات در میان نسل جوان است.

نقش اختلاف طبقاتی

در مبتلا شدن افراد به بیماری افسردگی عواملی مانند ژنتیک، سرشت فرد و محیط تاثیرگذار است، البته نقش محیط در این میان بیشتر از عوامل دیگر است، چرا که به گفته کارشناسان، جوانان به دلیل تفکر و استدلال‌های خاصی که در این سن دارند، تاثیر بیشتری از اجتماع می‌گیرند.

یکی از علل محیطی که نقش چشمگیری در افسرده‌شدن جوانان دارد، گسترش تضاد طبقاتی در جامعه است. وقتی جوان یا نوجوان برخی از هم سن و سالان خود را می‌بینند که براحتی از وسایل لوکس استفاده کرده و سوار بر خودرو‌های گران قیمت در خیابان‌های شهر رفت و آمد می‌کنند، دچار افسردگی می‌شوند؛ چرا که آنها با مقایسه شرایط خانوادگی خود و طبقات بالای جامعه دست یافتن به این وسایل لوکس را محال ممکن دانسته و ناچار در بسیاری از مواقع به سمت بزهکاری گرایش پیدا می‌کنند.

محسن رازافشا، روان‌پزشک و عضو هیات‌علمی دانشگاه در این باره می‌گوید: «وقتی سیستم‌های حمایتی که نیاز‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی را شامل می‌شود در دسترس همه اعضای جامعه به صورت مساوی نباشد شرایط برای افسردگی و بزهکاری جوان مهیا می‌شود.»

برای نمونه وقتی جوان می‌بیند که برای گرفتن یک وام ساده از بانک، بین او و افراد مرفه تفاوت وجود دارد، افسرده می‌شود یا وقتی جوانی که در جنوب شهر زندگی می‌کند، شرایط خود را با جوانان شمال شهر مقایسه کرده و می‌بیند که ورزشگاه یا پارک مناسبی برای گذران اوقات فراغت او وجود ندارد، ناخودآگاه به‌سوی گوشه‌گیر شدن و بزهکاری می‌رود.

به گفته رازافشا، هرچند افسردگی تحت تاثیر عوامل متفاوتی به‌وجود می‌آید، اما نباید فراموش کرد که اجتماع تاثیر بیشتری در این میان دارد. او ادامه می‌دهد: «عزت نفس یعنی ارزش‌های که فرد در درون خود دارد و آنها را به رسمیت می‌شناسد وقتی فرد در خانواده یاد نگیرد که توانایی‌های خود را بشناسند و به آنها احترام بگذارد دچار افسردگی می‌شود.»

جوان و نوجوان مانند فرد بزرگسال فکر نمی‌کند؛ او تصور می‌کند باید همه امکانات در بین آنها و دیگر هم سن و سالانش در شمال و جنوب شهر مساوی باشد، برای همین وقتی کمبودها را می‌بیند، ناامید می‌شود.

پدیده‌های جغرافیایی و شهری را هم باید به عواملی که در افسرده شدن جوانان نقش دارد، اضافه کرد برای نمونه آلوده‌شدن هوا باعث شده که آبی آسمان دیگر قابل رویت نباشد و فضای سبز شهری رو به خاکستری شدن برود، ترافیک و آلودگی صوتی هم باعث ایجاد اضطراب و افسردگی می‌شود.

دختران افسرده

یکی از نتایج تحقیقات انجام شده روی جوانان از وجود افسردگی بیشتر در بین دختران نوجوان و جوان حکایت داشت. رازافشا کارشناس دراین باره می‌گوید:« دختر‌ها از لحاظ ساختار هورمونی متفاوت هستند، البته شرایط فرهنگی هم تاثیر زیادی در این بین دارد. آنها مانند پسرها نمی‌توانند در هر زمانی از خانه خارج شده یا ورزش کنند و دوچرخه‌سوار شوند و...»

از طرفی همه پدر و مادرها هم زمان کافی ندارند تا با دختران خود همراه شده و آنها را برای تفریح به بیرون ببرند. این عوامل همگی دست به دست هم داده و باعث شده دختران نسبت به پسران افسرده‌تر باشند. در این بین پدر و مادر‌ها می‌توانند نقش چشمگیری داشته و مانع از بروز افسردگی در میان فرزندان خود شوند.

رازافشا ادامه می‌دهد: «به نظرم شیوه‌ای که خانواده برای نصحیت کردن انتخاب می‌کند اصلا درست نیست. اگر آنها با رفتار خود به بچه‌ها راه درست را نشان دهند، تاثیر بیشتری می‌گذارد. علاوه بر این نباید جوان و نوجوان را زیاد مورد سوال قرار داد، باید به او آزادی عمل بدهیم تا خود مسیرش را پیدا کند.»

یادمان باشد که نمی‌توانیم از فرزندان خود انتظار داشته باشیم آرزو‌های گذشته ما را عملی کنند یعنی آنچه را خودمان دوست داشتیم به آن برسیم و نرسیده‌ایم نباید از بچه‌های خود بخواهیم.

علاوه بر این، عواملی که از سوی مرکز مطالعات ورزش و جوانان عنوان می‌شود، نظیر حل مشکل اشتغال یا ازدواج از سوی مسئولان نیز می‌تواند در کاهش بروز افسردگی در جوانان موثر واقع شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها