به منظور حضور در جام جهانی کشتی تهران؛

آذربایجان، روسیه و ترکیه ترکیب نهایی خود را اعلام کردند

یک کارگروه 15 نفره برای چگونگی رایزنی و ارسال نامه به IOC معرفی شد

اعتراض جهانی به حذف کشتی از المپیک

واکنش‌های جهانی به تصمیم بحث برانگیز کمیته بین‌المللی المپیک مبنی بر حذف کشتی از رقابت‌های المپیک، از همان لحظه اعلام، آغاز و احتمالا به این زودی‌ها متوقف نخواهد شد.
کد خبر: ۵۴۰۷۰۴

جدی‌ترین معترض به این تصمیم فدراسیون جهانی کشتی است. مسئولان فیلا پس از اعلام خبر حذف این رشته از المپیک 2020 از سوی کمیته بین‌المللی المپیک، ضمن ابراز شگفتی از این تصمیم به آن عکس‌العمل نشان داد. آنها در این مورد با صدور اطلاعیه‌ای در سایت رسمی خود اعلام کردند از این‌که هیات اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک، ورزش کشتی، یکی از قدیمی‌ترین رشته‌های المپیک باستان و نوین را از فهرست 25 رشته حاضر در المپیک 2020 حذف کرده و در صدد جایگزین کردن آن با رشته دیگری است، شگفت زده شده و در این زمینه تمام تلاش‌های لازم را به کار خواهد برد تا از تحقق آن جلوگیری کند. مسئولان فیلا همچنین یادآور شدند IOC باید به این نکته توجه کند که هم‌اکنون کشتی تقریبا در 180‌کشور جهان فعال و در اکثر آنها به عنوان ورزش ملی تلقی می‌شود که شاید تنها نکته پر رنگ حضور این کشورها در بازی‌های المپیک است.

این تصمیم IOC برای مسئولان و صاحب مسندان ورزش کشتی در سراسر جهان نیز تصمیمی غیرقابل هضم بود، به‌طوری که بسیاری از آنها حذف کشتی از رشته‌های اصلی المپیک 2020 را نقض قوانین المپیک دانستند.

در این میان ویتالی موتکو، وزیر ورزش روسیه با بیان این‌که از این خبر شگفت‌زده است، گفت: برای من بسیار دشوار است که انگیزه کمیته بین‌المللی المپیک را از خبر حذف کشتی از این رقابت‌ها بدانم. میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به این رشته علاقه‌مند هستند و معتقدم آنها در مورد حذف کشتی از المپیک غیرمنتظره و غیرمنطقی بوده است. وی ادامه داد: کشتی همراه دو و میدانی از اولین المپیک در این رقابت‌ها حضور داشته است و براحتی نمی‌توان این رشته را حذف کرد.

میخائیل مامیاشویلی، رئیس فدراسیون کشتی روسیه نیز با بیان این‌که از تصمیم کمیته اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک بسیار عصبانی است، گفت: 30 معیار برای حذف یک رشته از المپیک مدنظر قرار می‌گیرد، این در حالی است که مساله در مورد کشتی محبوبیت کم بوده است و در صورتی که حدود 200 کشور عضو فیلا هستند.

دارنده مدال‌های المپیک و جهان خاطرنشان کرد: البته تصمیم بر حذف کشتی بستگی به انتخاب کشور میزبان دارد، به‌طور مثال ژاپنی‌ها در المپیک لندن صاحب چهار مدال طلا شدند و اگر آنها یا ترکیه‌ای‌ها میزبان المپیک 2020 باشند احتمال دارد این اتفاق رخ ندهد. با این حال ما تمام تلاش خود را برای حفظ کشتی در المپیک به کار می‌بریم.

از لحظه‌ای که تصمیم کمیته بین‌المللی المپیک مبنی بر کنار گذاشتن رشته کشتی آزاد و فرنگی از مسابقه‌های المپیک 2020 در سطح جهان منتشر شد، رسانه‌های بین‌المللی تلاش کردند علت اتخاذ چنین تصمیمی را کشف و حتی مشخص کنند در کمیته اجرایی کدام یک از اعضا مدافع موضوع حذف این رشته سنتی و پهلوانی ورزشی از المپیک‌ها است. در این ارتباط یک سایت آمریکایی نوشت فرزند ارشد آنتونیو سامارانش، رئیس اسپانیایی پیشین کمیته المپیک و عضو هیات رئیسه، مبتکر طرح حذف این رشته بوده است. مطابق این گزارش وی دیگر اعضا را قانع کرده که حذف کشتی سبب می‌شود برخی نقاط ضعف المپیک‌ها برطرف شده و مسابقه‌های المپیک روزهای بهتری را به خود ببیند. تصمیم اتخاذ شده هیات اجرایی IOC باید شهریور سال آینده در مجمع کمیته بین‌المللی المپیک در آرژانتین به تصویب نهایی برسد.

تشکیل کارگروه 15 نفره در ایران

در کنار بازتاب‌های جهانی خبر حذف کشتی از بازی‌های المپیک، مسئولان ورزش کشورمان نیز نسبت به این تصمیم IOC بشدت واکنش نشان دادند.

وزیر ورزش و جوانان ایران با ابراز ناخرسندی از حذف احتمالی رشته کشتی از المپیک 2020 گفت: در این باره اعتراض خود را به کمیته بین‌المللی المپیک اعلام خواهیم کرد. محمد عباسی با اشاره به علاقه‌مندی جوانان به این رشته ورزشی تاکید کرد: کشتی یک رشته پرطرفدار در بسیاری از کشورهای جهان محسوب می‌شود که حذف آن از بازی‌های المپیک بسیار ناخوشایند است؛ لذا دلایل خود را برای حضور این رشته ورزشی در بازی‌های المپیک به گوش مسئولان کمیته بین‌المللی المپیک خواهیم رساند و تلاش می‌کنیم این رشته ورزشی همچنان جزو رشته‌های اصلی بازی‌های المپیک باشد.

در عین حال نایب رئیس فدراسیون کشتی معتقد است فیلا این ظرفیت را دارد که مانع حذف کشتی از بازی‌های المپیک شود. حسن رنگرز گفت: حذف کشتی از المپیک از چند سال پیش مطرح بود که هربار فیلا با اعمال تغییراتی در قوانین و نوع برگزاری مسابقه‌ها جلوی آن را می‌گرفت. این بار هم این طرح در کمیته اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک پیشنهاد شده است و قطعا در مراحل بعدی می‌توان آن را از اولویت خارج کرد. وی افزود: در شهریور 92 مجمع عمومی کمیته بین‌المللی المپیک (IOC)‌ تشکیل می‌شود و فیلا این ظرفیت را دارد که تا آن زمان با انجام رایزنی قضیه حذف کشتی از المپیک را برطرف کند. البته کمیته‌های ملی المپیک کشورها هم باید در این زمینه تلاش کنند.

رنگرز درباره نقش فدراسیون کشتی در این زمینه خاطرنشان کرد: این کار فراتر از سطح فدراسیون کشتی بوده و موضوعی است که فیلا و کمیته ملی المپیک ایران باید آن را پیگیری کنند. البته دوستان ما در کمیته ملی المپیک هم موضعگیری بسیار خوبی داشتند که امیدواریم به نتیجه مناسبی برسد.

بر همین اساس اعضای کارگروه پیگیری موضوع حذف احتمالی کشتی از المپیک که قرار است طی جلساتی به بررسی این امر بپردازند، دیروز معرفی شدند. شاکله اصلی این کارگروه پانزده نفره را رئیس و دبیر کمیته ملی المپیک، معاون امور قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان و جمعی از کارشناسان این رشته ورزشی تشکیل می‌دهند و قرار است ساعت 10 صبح امروز (پنجشنبه)، در نخستین جلسه کارگروه در محل کمیته ملی المپیک، پیرامون چگونگی رایزنی و ارسال نامه بهIOC ،OCA و فدراسیون جهانی تصمیم‌گیری کنند. اعضای کار گروه بررسی و پیگیری ویژه موضوع حذف کشتی از المپیک این نفرات هستند:

کمیته ملی المپیک: محمد علی‌آبادی رئیس، بهرام افشار زاده دبیرکل، احمد ارشدی معاون اداری و مالی و بهراد هروآبادی مدیرامور بین‌الملل، وزارت ورزش و جوانان: حمید سجادی معاون امور قهرمانی و حرفه‌ای وزیر ورزش و جوانان و علی رغبتی مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت فدراسیون کشتی: حجت‌الله خطیب سرپرست و حسن رنگرز نایب رئیس، کارشناسان: محمد توکل عضو اسبق هیات رئیسه فیلا، محمدرضا طالقانی رئیس اسبق فدراسیون کشتی، رحیم علی‌آبادی پیشکسوت کشتی فرنگی، علیرضا دبیر قهرمان اسبق المپیک و صدرالدین کاظمی کارشناس خبره کشتی، نمایندگان صداوسیما: حسین آقا زمانی و مجید ندیری

دو پیشنهاد رسول خادم

هرچند نام رسول خادم در این کارگروه پانزده نفره دیده نمی‌شود، اما مدیرفنی تیم‌های ملی کشتی آزاد با ارسال نامه‌ای به فدراسیون کشتی برای جلوگیری از حذف کشتی از رقابت‌های المپیک خواستار اقدام فوری شد. وی در نامه خود با اشاره به جایگاه کشتی به عنوان ورزش ملی ایران و از خاستگاه‌های فنی این رشته در جهان دو راهکار هم پیشنهاد داده است؛ نخست انجام مکاتبه رسمی و عاجل با تمامی کشورهای فعال در عرصه رقابت‌های کشتی جهان مبنی بر پیگیری عمومی موضوع ابقای مسابقات کشتی در میدان المپیک به‌طور مستقیم یا از طریق کمیته ملی المپیک کشور ذی‌ربط از IOC و راهکار دوم؛ تدارک گردهمایی مدیران و مسئولان شرکت‌کننده ده تیم برتر کشتی دنیا در رشته‌های آزاد و فرنگی در رقابت‌های جام جهانی به اتفاق نمایندگان فیلا و تصمیم‌گیری در مورد نحوه پیگیری این موضوع از IOC.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها