دفاع از داوران فوتبال؛

مخالفت دپارتمان با خداحافظی ترکی

افخمی: برای انتخاب «استرداد» هیچ توصیه‌ای به هیات داوران نشده بود

دفاع وزیر ارشاد و بهروز افخمی از داوری‌های فیلم فجر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته پس از پایان جلسه هیات دولت درباره انتخاب بهترین‌ها در جشنواره فیلم فجر با بیان این‌که وارد جریان داوری‌ها نمی‌شود، خواستار بالا بردن قدرت تحمل اهالی فرهنگ و هنر شد و از سوی دیگر بهروز افخمی داور جشنواره هم به برخی از فیلم‌های فجر تاخت و آنها را تجاری و غیرواقعی خواند.
کد خبر: ۵۴۰۵۹۳

به گزارش ایسنا، در حالی که چند روز از پایان جشنواره سی و یکم فیلم فجر می‌گذرد؛ ولی همچنان اظهار نظرها درباره فیلم‌های برگزیده ادامه دارد. سیدمحمد حسینی درباره داوری‌های جشنواره به ایسنا گفت: ما اصلا در بحث داوری وارد نمی‌شویم و این موضوع سازوکار خودش را دارد. البته این بحث‌ها فقط در مورد انتخاب فیلم نیست و در مورد شعر، کتاب و مباحث دیگر نیز این موضوعات وجود دارد.

او افزود: باید یک مقدار ظرفیت و تحمل بالایی وجود داشته باشد و نخبگان، هنرمندان، نویسندگان و اهالی فرهنگ بپذیرند که ما بالاخره یک برگزیده بیشتر نداریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا خودتان فیلم‌ها را دیده‌اید، گفت: من برخی فیلم‌ها را که دیده‌ام، قابل قبول بود و در آن به موضوعات متنوعی پرداخته شده بود که همه آنها بیانگر این بود که ما ظرفیت و توان بالایی داریم و سال‌به‌سال می‌توانیم کارهای ارزنده‌ای داشته باشیم.

بهروز افخمی، داور جشنواره سی و یکم فیلم فجر هم با بیان این‌که در این دوره با شاهکار سینمایی روبه‌رو نبوده است به مهر گفت: تعداد فیلم‌های خوب در این بخش بیشتر از آن چیزی بود که ما انتظار داشتیم. نمی‌توانم از واژه شاهکار سینمایی استفاده کنم، اما مجموع آثار به گونه‌ای بود که اگر داوران حرفه‌ای نبودند، قطعا دچار مشکل می‌شدند و قضاوت سخت می‌شد.

او همچنین درباره حضور طیف‌های مختلف در ترکیب هیات داوران گفت: مشخصا درباره جمال شورجه باید بگویم که با رفاقت و همدلی همراه ما بود، البته در مواردی اصرار داشت که به فیلم‌هایی که بیشتر جنبه دینی دارند یا فیلمسازان آنها از چهره‌های مذهبی هستند، توجه بیشتری کنیم؛ اما در مجموع آرا را قبول داشت.

افخمی با انتقاد به فیلم «حوض نقاشی» گفت: این فیلم ایراد داستانی دارد. اتفاقی که در «حوض نقاشی» می‌افتد، غیرممکن است. عقب‌ماندگان ذهنی‌ که کارگردان در فیلمش به تصویر می‌کشد، غیرممکن است، بچه‌دار شوند به همین دلیل چنین داستانی هم ممکن نیست. او فیلم «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» را اثری تجاری خواند و افزود: ایرادهای این فیلم از «حوض نقاشی» هم بیشتر بود. اگر گمان کنیم که حوض نقاشی یک داستان خیالی و فانتزی دارد باز می‌توان به آن توجه کرد؛ اما «هیس!» یک فیلم کاملا تجاری است و برای گیشه ساخته شده است. این کارگردان هر حادثه را پشت یک حادثه دیگر ردیف کرده تا به جایی برسد که عقل مخاطب را تعطیل کند.

کارگردان «فرزند صبح» با اشاره به سخنان انتقادی پوران درخشنده در مراسم اختتامیه گفت: نمی‌دانم ایشان چه اصراری دارد که درباره هیات داوری هم اظهارنظر کند و بگوید چه چیزهایی را دیده است که مخاطب ندیده است. وی چه نیازی به جایزه‌های هیات داوری داشته است؟ به گفته خودش جایزه‌اش را از مردم گرفته است.

افخمی همچنین درباره شایعه گوشزد شدن انتخاب «استرداد» و تحمیل آن به داوران گفت: این خیالبافی یک گروه خاص است. باید این افراد توجه کنند که ما امسال در جشنواره چند فیلم داشتیم که متعلق به فارابی و موسسات دیگر دولتی است. با توجه به وضع نابسامانی که سال گذشته سینمای ایران در گیشه داشت و نتوانست حتی هزینه ساخت خود را برگرداند، کمتر سرمایه‌گذار بخش خصوصی حاضر شده است در تولید فیلم‌ها سهیم شود.بیشتر فیلم‌های حاضر در جشنواره هم با حمایت‌های دولتی ساخته شده بودند. این‌که می‌گویند به داوران سفارش شده، جالب و خنده‌دار است. اگر قرار بود نهادهای مختلف به ما سفارش کنند، اول بین خودشان دعوا می‌شد؛ چون ما فیلم‌هایی برای فارابی و در مقابل آن آثار دیگری از موسسه رسانه‌های تصویری داشتیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها