معیار انتخاب فدراسیون فوتبال با معیار کارشناسان در زمینه معرفی کادر فنی تیم‌های پایه متفاوت است

انتخاب سرمربی، معادله‌ای چندمجهولی

به سناریوی انتخاب پر حرف و حدیث سرمربی برای تیم‌های ملی پایه از سوی فدراسیون فوتبال سال به سال برگ جدیدی اضافه می‌شود. در حالی که به عقیده کارشناسان، تیم‌های رده‌های سنی در سطح ملی باید مهم‌تر از تیم بزرگسالان تلقی شود و همه چیز در جهت ساختن آینده فوتبال اصولی پیش برود، اما متاسفانه این‌گونه نیست و در فوتبال ما حرکات خلاف مسیر جریان آب زیاد دیده می‌شود. در این باره هم هر سال نتایجی رقم می‌خورد که درستی انتقادها را نشان می‌دهد، اما هیچ حرکتی در راستای اصلاح این روند صورت نمی‌گیرد.
کد خبر: ۵۳۹۸۲۸

مشکلات بازار ارز و حذف گزینه‌های خارجی

انتخاب مربی تیم ملی جوانان چند وقتی است، دغدغه اول کمیته جوانان شده است تا این پرونده که دفعه قبل و هنگام انتخاب اکبر محمدی به عنوان سرمربی این تیم بحث برانگیز شده بود و انتقادهایی را به دنبال داشت دوباره باز شود. این بار اما علی کفاشیان که چندی پیش بر لزوم انتخاب زودهنگام سرمربی برای این تیم جهت شرکت در مسابقه‌ها و تورنمنت‌های مختلف تاکید کرده بود به میرشاد ماجدی، رئیس تازه کمیته جوانان اختیار تام داده تا با بررسی شرایط و گزینه‌های موجود، بهترین فرد را برای هدایت این تیم برگزیند. آنچه باعث شده تا این بار فدراسیون فوتبال و در راس آن کفاشیان با قاطعیت تکلیف را برای کمیته جوانان در مورد انتخاب مربی داخلی و خارجی روشن کند بحث ارز و مشکلات حاکم بر این بازار است. موضوعی که رئیس فدراسیون فوتبال را بر آن داشت تا به صراحت اعلام کند سرمربی جدید تیم ملی فوتبال جوانان، ایرانی خواهد بود.

ویسی و مرفاوی به‌جا مانده از گمانه‌زنی‌ها

بعد از آن بود که گمانه‌زنی‌ها درباره کادر فنی این تیم که برای راهیابی به جام‌جهانی با اکبر محمدی ناکام مانده بود، آغاز شد. با این‌که از مربیانی چون اکبر میثاقیان، محمد احمدزاده و حتی یحیی گل‌محمدی نام برده شده، اما این روزها ظاهرا عبدالله ویسی و صمد مرفاوی جدی‌ترین گزینه‌های کمیته جوانان برای قبول هدایت تیم ملی جوانان هستند. در این مورد شایعه‌های زیادی شنیده می‌شود، درباره مشکلات مالی که مانع از به توافق رسیدن فدراسیون با ویسی شده و دوستی و رفاقت دوباره قلعه نویی با مرفاوی و مشورتی که ماجدی به واسطه سرپرستی در استقلال از سرمربی آبی‌پوشان می‌گیرد. اما مثل همیشه جای یک چیز خالی است و آن پرداختن به مسائلی است که کمک می‌کند تیم‌های پایه ما و در این مقطع تیم ملی جوانان در آینده افسوس این روزها را نخورند. برای این منظور باید به این پرسش توجه ویژه‌ای داشت؛ سرمربی تیم ملی جوانان چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد که تا امروز فوتبال ما از داشتن آن برای رسیدن به موفقیت محروم بوده است؟ آیا راهی که مسئولان کنونی کمیته جوانان در پیش گرفتند همان مسیری نیست که در نهایت انتخابی عجولانه را در پی دارد؟

معیار انتخاب سرمربی برای تیم جوانان ناکامی است؟

مرور آنچه بر تیم ملی جوانان در سال‌های اخیر گذشته، نشان می‌دهد هیچ کدام از انتخاب‌های فدراسیون فوتبال برای تیم ملی جوانان بر اساس شایستگی‌های مربیان نبوده و بیشتر از روی اجبار و کمبود وقت و درست مخالف با نظر اهالی فوتبال و کارشناسان صورت گرفته است. نناد نیکولیچ که در فولاد خوزستان کارنامه موفقی نداشت و وقتی سرمربی تیم ملی جوانان هم شد نتوانست عملکرد خوبی داشته باشد، وینگوبگوویچ هم همین طور، در پرسپولیس و پاس توفیقی نداشت، اما سرمربی تیم ملی امید شد و با این تیم از راهیابی به المپیک 2008 باز ماند. آخرین انتخاب سوال برانگیز هم مربوط به اکبر محمدی بود که بعد از ناکامی در تیم نوجوانان روی نیمکت تیم جوانان نشست و عاقبت این تیم هم به جام‌جهانی راه نیافت و حالا نام ویسی به میان آمده که این فصل به دلیل کسب نتایج ضعیف از پیکان برکنار شده و مرفاوی که البته در کارنامه‌اش سابقه کار با تیم‌های پایه استقلال را دارد، اما برخی فاکتورهایی که از دید کارشناسان برای کار با جوانان لازم است بعضا در کارنامه این دو نفر دیده نمی‌شود.

2 فاکتور سرمربی جوانان از دید مهدی مناجاتی

مهدی مناجاتی که سابقه حضور در تیم ملی جوانان را دارد در گفت‌‌و‌گو با «جام‌جم» به مسائلی از قبیل تجربه کار‌کردن با این گروه سنی و تفاوت تیم‌های ملی و باشگاهی در رده‌های پایه اشاره می‌کند و می‌افزاید: مسئولان باید بپذیرند کار جوانان با بزرگسالان کاملا متفاوت است. بازیکنانی که در این مقطع کار می‌کنند از نظر رشد فکری هم علاوه بر مسائل فنی نیازمند تقویت و تکامل هستند و این در حالی است که فدراسیون در تعیین سرمربی برای این تیم به تنها فاکتوری که توجه ندارد تجربه و سن و سال است؛ کسی که بازیکنان مثل یک پدر با او ارتباط برقرار کنند و از او حرف شنوی داشته باشند. بخشی از موفقیت این تیم‌ها به ارتباط روحی و روانی مربوط است که مربی برقرار می‌کند.

وی با اشاره به دو گزینه‌ای که از آنها به عنوان کاندیداهای حضور در تیم ملی جوانان نام برده می‌شود، می‌گوید: ما راه را به فدراسیون نشان می‌دهیم و از روی دلسوزی نصیحت می‌کنیم، اما ظاهرا فدراسیون نصیحت‌پذیر نیست. این اتفاق درباره اکبر محمدی هم رخ داده بود، اما توجهی نشد. حرف ما این نیست که آقای ویسی و مرفاوی کاربلد نیستند، اما باید تجربه لازم برای حضور در تیم ملی را داشته باشند، چون حتی تیم‌های پایه باشگاهی با ملی متفاوت است، توصیه من این است که اگر حداقل این عزیزان انتخاب شدند از دستیارانی بهره بگیرند که بتوانند از مشاوره آنها استفاده کنند.

تیم جوانان یک مربی باتجربه و کم توقع می‌خواهد!

اما میرشاد ماجدی که بتازگی ریاست کمیته جوانان فدراسیون فوتبال را به عهده گرفته، درباره انتخاب سرمربی برای تیم ملی جوانان و معیارهایی که مورد توجه این کمیته است، می‌گوید: از دید ما کسی باید هدایت این تیم را بپذیرد که عاشق کار‌کردن با جوان‌ها باشد، تجربه هم داشته باشد و ضمن آن دستمزد بالایی نخواهد، چون بحث گزینه خارجی به خاطر هزینه‌های زیاد آن و گرانی ارز منتفی شده است.

وی در ادامه درباره شایعاتی که راجع به آغاز رایزنی‌ها با ویسی و مرفاوی شده، به «جام‌جم» می‌گوید: هنوز مشغول بررسی هستیم تا بر خلاف دفعات گذشته کسی را انتخاب کنیم که مورد تائید اهالی فوتبال و رسانه‌ها باشد. در مورد آقای ویسی پیشنهاد مالی‌شان بالا بوده و باید بررسی شود. در مورد صمد مرفاوی هم شایعاتی مبنی بر این‌که او یک استقلالی و مورد نظر ماست، را رد می‌کنم، چون در جایی که حرف از تیم ملی است رنگ‌ها تعیین‌کننده نیستند.

مردم مطمئن باشند با در نظر گرفتن جوانب کار حداکثر تا یک ماه دیگر مربی این تیم معرفی می‌شود، چون نمی‌خواهیم بی‌گدار به آب بزنیم و اشتباه کنیم.

ویژگی‌های مربی تیم‌های پایه

سراغ کسی می‌رویم که در انتخاب قبلی فدراسیون که اشتباه هم بوده حضور داشته و اتفاقا جای خود را پس از ناکامی تیم جوانان به ماجدی داده است. فریدون معینی رئیس پیشین این کمیته به «جام‌جم» می‌گوید: مربی‌ای که هدایت این تیم را می‌پذیرد باید با علم روز آشنا باشد، چون امروزه دیگر به روش سنتی نمی‌شود در تیم‌های پایه موفقیتی را به‌دست آورد. این مربی باید علاوه بر مسائل فنی با ویژگی روحی و رفتاری بازیکنان جوان آشنا باشد، حتی از علم تغذیه و آناتومی و آمادگی جسمانی اطلاعاتی داشته باشد و بداند در این رده سنی تا چه حد می‌شود به بازیکن فشار آورد و در نهایت علاوه بر مدرک مربیگری، دوره ویژه کار با تیم‌های پایه را گذرانده باشد.

وی در ادامه تصریح می‌کند: من به بازیکنان خوب که به بازنشستگی نزدیک می‌شوند توصیه می‌کنم به جای این‌که یکباره وارد عرصه مربیگری شوند، دوره‌های مربیگری را بگذرانند و با کار در تیم‌های پایه باشگاهی، تجربه کسب کنند و بعد به فکر تیم ملی باشند تا به این ترتیب فوتبال ما هم برای انتخاب مربی با دانش تا این حد با دردسر مواجه نشود.

سارا احمدیان‌ /‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها