گفته می شود یک تماس تلفنی از سوی سفارت آمریکا باعث شد گروه های فلسطینی به تصمیم نهایی نرسند

توافق بر سر تشکیل دولت وحدت ملی درفلسطین

پس از سه روز مذاکره فشرده، گروه‌های فلسطینی بر سر تشکیل دولت آشتی ملی به ریاست محمود عباس به توافق رسیدند. این دولت باید هرچه زودتر زمینه را برای برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری درهردو بخش کرانه باختری و باریکه غزه فراهم سازد.
کد خبر: ۵۳۹۵۷۴

به گزارش ایسنا، در مذاکرات سه روزه گروه‌های فلسطینی در قاهره که با مشارکت خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس و محمود عباس، رئیس دولت فلسطین و نیز رمضان شلح، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی همراه تعدادی از اعضای جنبش‌های فتح، حماس و جهاد اسلامی برگزار شد، طرفین توافق کردند ظرف شش هفته آینده یک دولت آشتی ملی با حضور همه گروه‌های فلسطینی تشکیل شود.

بنا به گفته منابع عربی، در این نشست که با نظارت مصر برگزار شد، حاضران بر سر قانون انتخابات پارلمانی و ریاستی به توافق رسیدند و قرار شد این قانون به کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین تقدیم شود تا این سازمان که عالی‌ترین نهاد تصمیم‌گیرنده در فلسطین محسوب می‌شود، آن را تائید و زمان برگزاری انتخابات را مشخص کند.

عزام احمد، از مسئولان ارشد فتح پس از پایان گفت‌وگوها اعلام کرد محمود عباس از روز دوشنبه مذاکرات خود را برای تشکیل دولت آشتی ملی که یک دولت تکنوکرات خواهد بود، آغاز می‌کند و پس از آن کمیته انتخابات کار نام‌نویسی از رای‌دهندگان در کرانه باختری و نوار غزه را شروع می‌کند. بنا به گفته این مسئول فلسطینی، از پنج مورد اختلاف میان فتح و حماس، طرفین بر سر دو مورد به توافق کامل رسیده‌اند و در مورد دیگر اختلاف‌ها نیز مذاکرات از پیشرفت خوبی برخودار بوده است.

کارشکنی آمریکا

به گزارش مهر، یک تماس تلفنی از سوی سفارت آمریکا در رام‌الله موجب شد تا گروه‌های فلسطینی به توافق نهایی نرسند. یک منبع مطلع مصری با اشاره به تماس تلفنی سفارت آمریکا در رام‌الله با محمود عباس اعلام کرد: وی در این تماس تلفنی از مخالفت آمریکا با نهایی شدن توافق آشتی ملی فلسطین مطلع شد. بنابراین گزارش، محمود عباس نیز قاهره را قبل از انجام هرگونه توافقی در موضوع انتخابات و تشکیل دولت قاهره را ترک کرد.

در همین زمینه یوسف رزقه، مشاور سیاسی نخست‌وزیر دولت منتخب فلسطین در غزه هشدار داد در صورت تسلیم شدن محمود عباس رئیس دولت فلسطین در برابر فشارهای آمریکا و بازگشت به مذاکرات سازش، مرحله دودستگی و اختلافات فلسطینیان طولانی‌تر خواهد شد.

وی پیش‌بینی کرد در سایه ادامه فشارهای آمریکا بر دولت فلسطین، توافق‌های حاصل شده نیز ممکن است نتواند راهگشا باشد. تاکنون بارها گروه‌های فلسطینی اعلام کرده‌اند در مذاکرات خود به پیشرفت‌هایی دست یافته‌اند اما چند روز بعد این توافق ها به فراموشی سپرده شده است. این‌بار اگر گروه‌های فلسطینی بر سر توافق های خود پایدار بمانند، می‌توان گفت تحول تازه‌ای اتفاق افتاده و بزودی باید منتظر برگزاری انتخابات در سرزمین‌های فلسطینی‌ بود. این مساله علاوه برآن‌که موجب تقویت آشتی ملی فلسطینی‌ها می‌شود، می‌تواند توان چانه‌زنی دولت فلسطینی در عرصه‌های بین‌المللی را هم دوچندان کند.

نام‌نویسی برای انتخابات

از چند روز پیش گروه‌های فلسطینی در تدارک برگزاری یک انتخابات سراسری برآمده‌اند. به گزارش فارس، شیخ نافذ عزام یکی از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفته است در صورت توافق بر سر سازوکار برگزاری انتخابات، این جنبش نیز در انتخابات شورای ملی آینده شرکت می‌کند. این برای نخستین بار است که جنبش جهاد اسلامی در انتخابات فلسطینی‌ها شرکت می‌کند.

از سوی دیگر اسماعیل هنیه، نخست‌وزیر دولت منتخب فلسطین در غزه از اقشار مختلف ملت فلسطین در کرانه باختری و نوار غزه برای حضور در مراکز نام‌نویسی از واجدان شرایط رای در انتخابات آینده دعوت به‌عمل آورد. قرار است روند نام‌نویسی از واجدان شرایط رای از روز دوشنبه (امروز) آغاز شده و تا 19‌/‌2‌/‌2013 ادامه داشته باشد.

از سوی دیگر «عزت الرشق» عضو دفتر سیاسی حماس تاکید کرد: دولت آینده فلسطین کابینه‌ای تکنوکرات خواهد بود و هیچ تغییری در این زمینه صورت نگرفته است. در واکنش به توافق فلسطینی‌ها، دنی آیالون معاون وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی گفته است، اگر فلسطینی‌ها اسرائیل را به‌عنوان یک سرزمین یهودی‌نشین بپذیرند، اسرائیل هم عضویت کامل فلسطین را در سازمان ملل متحد به رسمیت خواهد شناخت اما این اظهار نظر درحالی بیان می‌شود که آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه پیشین رژیم صهیونیستی گفته است: هرگونه سازش و صلح فراگیر و دائم با فلسطینیان غیرممکن است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها