مادربزرگ 70 ساله است و امروز حس می‌کند خیلی از زمانه عقب مانده است. اصلا نمی داند چگونه می‌شود از اینترنت استفاده کرد.او حتی یک خاموش و روشن‌کردن ساده کامپیوتر را هم بلد نیست.
کد خبر: ۵۳۹۴۶۶

وقتی کوچک‌ترین فرزندش ازدواج کرد، دستگاه کامپیوتر خود را نبرد و به مادر گفت لازمت می‌شود، اما کسی نیست به او یاد بدهد با این دستگاه چه کار کند.

او داروهای زیادی دارد که نمی‌داند برای چه هستند، گاهی مشکلاتی پیدا می‌کند که نیاز به راهنمایی پزشکی دارد. بمادر بزرگ برای خریدکردن مشکل دارد و راه‌حل امروزی خیلی از مسائل را نمی‌داند. مسائلی که اگر شماره تلفن‌های راهنمایی‌کننده و استفاده از اینترنت را می‌دانست برایش پیش نمی‌آمد.

سایت‌های مرجع زیادی وجود دارد که می‌توان با مراجعه به آنها اطلاعات اولیه و مورد نیاز را به دست آورد. امروزه خرید اینترنتی و تلفنی می‌تواند تا حد زیادی مشکلات سالمندان را برای خرید رفع کند.

اطلاعات تلفنی

پدربزرگ داروهایش را اشتباه مصرف کرده بود و داشت به حالت اغما می‌رفت. مادربزرگ، اول دستپاچه شده و بعد سری به دفتر تلفن‌ها زد تا شماره تلفن‌های ضروری را بیابد.

بعد با شماره 115 اورژانس تماس گرفت و در مورد وضعیت همسرش توضیح داد. آنها اطلاعات اولیه در مورد مراقبت‌های قبل از رسیدن اورژانس را به او گفتند و دقایقی بعد، نزدیک‌ترین آمبولانس برای رساندن او به بیمارستان بقیه امور را به عهده گرفت و جان پدربزرگ نجات پیدا کرد.

امروزه ارتباطات جای بسیاری از خدمات پیشین را گرفته‌ است و اگر کسی در این روزگار بخواهد راحت زندگی کند باید با تسهیلات ارتباطی آشنا شود.

شماره تلفن‌های اطلاع‌رسانی عمومی برای شناسایی داروها و عوارض آن و فوریت‌های امدادی وجود دارد که با دانستن آن تاحد زیادی مشکلات شخص را برطرف می‌کند. نمونه‌ای از این تلفن‌ها در ادامه می‌آید:

سالمند توانمند

مریم خانم، بانویی 70 ساله است که تـــا پیش از این که زمین بخورد هر روز ورزش می‌کرد و به سلامتی خود اهمیت زیادی می‌داد.

اما بعد از این که استخوان پایش شکست کم‌تحرک شد و بناچار ورزش را کنار گذاشت. کم‌کم اضافه وزن پیدا کرد و دیابت به سراغش آمد.

به چشمش صدمه خورد و به مراقبت نیاز پیدا کرد.او امروز غمگین و افسرده است و فکر می‌کند در زندگی فقط یک شخص دست و پاگیر است.

با افزایش سن، کمبودها باعث ناسازگاری فرد سالمند با شرایط جدید می‌شود که این امر به تدریج خوداتکایی و کیفیت زندگی سالمند را تحت تأثیر قرار می‌دهد. تطابق موفقیت‌آمیز با سالمندی به آموزش شیوه زندگی سالم در این دوران بستگی دارد.

آموزش سالمندی، مختص شخص سالمند نیست. خانواده نیز باید درخصوص نیازها و مسائل دوران سالمندی آموزش ببینند.

آموزش خود توانبخشی و معرفی شبکه‌های حمایتی به سالمند و روزآمد کردن اطلاعات کاربردی شخص سالمند از دیگر نیازهای این قشر است.

سلیمان حسینی، سالمند شصت و هفت ساله‌ای که هیچ آشنایی با کامپیوتر نداشته است، می‌گوید: یکی از نوه‌هایم برایم از کاربرد‌های کامپیوتر و اینترنت گفت و مرا به استفاده از آن راغب کرد. این بود که من از او به عنوان معلم خصوصی بــــهره بردم و به خوبی با این فنون آشنا شدم. اکنون می‌توانم از طریق اینترنت با فرزندانم که فرسنگ‌ها از من دورند، ارتباط برقرار کنم و تصویرشان را ببینم. می‌توانم قبض‌هایم را بپردازم و کالاهای مورد نیازم را سفارش دهم.

می توانم مطالعه کنم و متن را درشت کنم تا بخوبی ببینم. می‌توانم نامه رد و بدل کنم. از وقتی این کار را آموخته‌ام همه چیز رنگ دیگری به خود گرفته است.

آموزش مهارت‌های تکمیلی و عملی، تجربه تسلط یافتن، در معرض الگو‌های ایفای نقش مثبت قرارگرفتن، سازگاری با از دست‌دادن‌ها و اندوه، ارائه آگاهی، اطمینان از توانایی انجام کارها و گسترش حمایت‌های اجتماعی سایر نیازهایی است که در توانمندسازی سالمندان باید به آن توجه کرد.

ساختار اصلی توانمندی در سالمندان را میزان رضایت و حس کنترل تشکیل می‌دهد. از این‌رو اگر سالمندان درک خوبی از توانایی‌های خودمراقبتی، رضایت و بالندگی از یک عمر زندگی و حس داشتن مالکیت داشته باشند، حس توانمندی بیشتری خواهند داشت که ارتقای کیفیت زندگی را در آنها در پی دارد.

زهره زیارتی / جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها