سرمربی جدید تیم ملی اسکاتلند معتقد است شانس این تیم برای حضور در جام‌جهانی کم نیست

گوردون استراکان؛ 40 سال مقدمه‌سازی برای یک پست

گوردون استراکان که بتازگی و به جانشینی گرگ لروین به سرمربیگری تیم ملی فوتبال اسکاتلند منصوب شده، می‌گوید این رویداد تکامل یک پروژه شخصی چهل ساله و رسیدن او به مقصد در پی راهی بسیار طولانی و یک مقدمه‌سازی چنددهه‌ای بوده است.
کد خبر: ۵۳۸۱۰۱

استراکان با پیشینه هدایت تیم‌های ساوتهمپتون، کاونتری و میدلزبرو انگلیس و همچنین سلتیک از قدر‌ت‌های سنتی فوتبال اسکاتلند در زمستان 2013 می‌گوید: «مدت‌ها در انتظار این پست بودم و آن را در خواب‌های خود می‌دیدم و حالا بسیار خوشحال و مفتخرم که آن رویاها عملی شده است. دوران سخت و برخی ناکامی‌ها را به سبب نزول فوتبال اسکاتلند و قوت حریفان پیش رو داریم، اما مطمئنم روزهای خوش را نیز تجربه خواهیم کرد.»

استراکان که در جوانی هافبک ـ مهاجم لیدز و منچستریونایتد بود و با اولی عنوان قهرمانی لیگ فوتبال انگلیس را در سال 1992 به دست آورد، تا سی و هشت سالگی بازی می‌کرد و یک بازیکن تکنیکی و باکلاس بود، با اتحادیه فوتبال اسکاتلند قراردادی تا پایان پیکارهای یورو 2016 امضا کرد. این به معنای آن است که اسکاتلندی‌ها می‌خواهند فارغ از نتایج رقابت‌های جام‌جهانی 2014 و هرسرنوشتی که آنجا و در مرحله مقدماتی این جام انتظار آنها را می‌کشد، وی را 5/3 سال دیگر هم حفظ کنند و به او به اندازه کافی فرصت بدهند.

هرچه هست و فرصت او هر میزان که باشد، برای استراکان این یک تجربه تازه و جالب است. خودش در این زمینه می‌گوید: «به هر باشگاهی که قدم بگذارید قطعا چالش‌ها و موقعیت‌ها و توقعاتی را در آن می‌یابید، من دراین زمینه اصلا کم‌تجربه نیستم، اما وقتی سرمربی یک کشور می‌شوید، قضیه فرق می‌کند و توقعات به یک ملت برمی‌گردد و شما باید یک کشور و مردم آن را شاد و راضی کنید و این مقوله‌ای به کلی متفاوت است.

وقتی در چنین پستی موفق هستید، از طیف تاثیرگذاری یک مربی باشگاهی بسیار فراتر می‌روید و این یک چیز به کلی متفاوت است و من نیز طبعا به خاطر رویکردهای خودم و البته مقتضیات پست فعلی‌ام دنبال چنین چیزی هستم و برای شکل‌گیری آن، هم بیشترین تلاش را می‌کنم و هم از هر کسی که در این زمینه توانایی‌ دارد، کمک می‌خواهم.»

آن دوری مضر نیست

آیا دوری دو ساله و هشت ماهه استراکان از پست مربیگری و کار اجرایی در هر تیمی اینک کارایی او را در پست جدیدش کاهش نمی‌دهد؟ او که بعد از جدایی از میدلزبرو در اواخر بهار 2010 تا زمان انتصاب اخیرش به عنوان سرمربی تیم ملی اسکاتلند در هیچ تیم دیگری کار نکرد و به دلایلی به این حرفه نپرداخت، این احتمال را رد می‌کند و می‌گوید این بهترین پست و زمان برای بازگشت و شروع مجددش به کار بوده و می‌افزاید: «نه‌تنها در یکی دو سال اخیر از هیچ رویداد فوتبالی غافل نبودم، بلکه معتقد و مطمئنم که تجربه زیادم در فوتبال بین‌المللی و بازی‌های ملی زیادی که انجام دادم برای شغل کنونی‌ام بسیار به کار می‌آید. من راه و روش کار در این سطح و سروکله زدن با بازیکنان در این رده را می‌دانم. به هر حال، این پستی است که در آن باید ارتباطاتی قوی داشت و با عده زیادی سروکله زد اما پایان و محصول کار باید بخشیدن احساس مساعد به هموطنان‌تان و به یک ملت باشد.

فقط 2 امتیاز، اما...

اسکاتلند که در گروه اول انتخابی جام جهانی 2014 در قاره اروپا در کنار دو تیم مطرح اسلاو (صربستان و کرواسی) و تیم سرشار از پدیده‌های بلژیک و همچنین تیم‌های جان‌سختی مانند مقدونیه و ولز قرار دارد، تا اینجای کار فقط دو امتیاز اندوخته و صعود بلژیک و کرواسی (یا صربستان) از این گروه گمانه‌زنی بسیار محتملی به نظر می‌رسد، ولی استراکان امیدهایش به فرجامی بهتر را از دست نداده و می‌گوید تعداد زیاد بازی‌های باقیمانده در این گروه شانس را در این زمینه برای اسکاتلند نیز به وجود می‌آورد.

وی می‌افزاید: ما باید نهایت تلاش خود را به کار گیریم و اگر چنین کنیم دلیلی برای بدبینی و ناکامی‌مان وجود ندارد و هر چیزی محتمل است و من فکر می‌کنم در آن صورت امکان توفیق‌مان در قیاس با احتمال ناکامی، بسیار بیشتر خواهد بود.

من تنها چیزی که از شاگردانم همیشه خواسته‌ام و اینک نیز طلب می‌کنم نهایت کوشش است و به عنوان یک منچستری سابق فلسفه من همان فلسفه این تیم یعنی لزوم پیروزی در هر دیدار و موقعیتی است.

در ادامه دور مقدماتی جام جهانی بیستم نیز هر چقدر امتیاز که بتوانیم به قصد کسب مجوز صعود خواهیم اندوخت و این نگرش را ـ که این رقابت‌ها را وسیله‌ای برای ارتقای سطح کیفی کارمان به قصد درخشش در یورو 2016 قرار دهیم ـ قبول ندارم؛ زیرا هنوز امکان حرکت و جبران برای ما وجود دارد. شاید از تیم ملی اسکاتلند در سال‌های اخیر به خاطر پاره‌ای نتایج انتقادهای زیادی صورت پذیرفته باشد، اما اینها بهترین نفرات و دار و ندار ما در حال حاضر هستند و باید گرامی داشته شوند و به جای کوبیدن آنها باید روش‌هایی را بیابیم که درون آن کارایی این نفرات تبلور بیشتری بیابد. عده‌ای می‌گویند این پست یک موقعیت توام با ناکامی قطعی و مثل یک جام زهر است و امکان موفقیت برای یک مربی ملی در اسکاتلند در حال حاضر نزدیک به صفر است، اما شاید همگی بعد از مدتی کار به نتیجه و باوری جز این برسیم.

Scotish Herald / مترجم: وصال روحانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها