مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی از بانک مرکزی درخواست ارز دولتی کرد

تنها 5‌/‌2 درصد مردم به سینما می‌روند

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی روز گذشته در یک نشست خبری با تشریح عملکرد سه ساله این بنیاد، آمار و ارقام تکان‌دهنده‌ای از جمعیت سینماروی کشور ارائه داد. بر اساس گفته‌های احمد میرعلایی​، فقط 5‌/‌2 درصد جمعیت کل کشور سینما می‌رود که یک درصد آن شامل شهرستان‌ها می‌شود.
کد خبر: ۵۳۲۲۸۴

به گزارش جام‌جم، در آستانه سی‌امین سالگرد تاسیس بنیاد سینمایی فارابی، احمد میرعلایی مدیرعامل، همراه حسن نجاریان قائم مقام و جعفر گودرزی مدیر روابط عمومی و اجرایی این بنیاد روز گذشته پاسخگوی پرسش‌های خبرنگاران رسانه‌ها بودند.

آمار پایین استقبال مردم

میرعلایی با بیان این که بنیاد سینمایی فارابی محل امنی برای سینماگران است و بودجه بیت‌المال مخصوص همه هموطنان با هر نوع نگاه سیاسی است که در چارچوب اهداف نظام قرار دارند، گفت: اینجا خانه همه فیلمسازان است و ما از همه سینماگران دعوت به همکاری می‌کنیم.

میرعلایی با اشاره به این‌که فقط 5‌/‌2 درصد جمعیت کشور به سینما می‌روند، گفت: اگر ما سینماها را مملو از جمعیت می‌خواهیم، باید فیلم‌هایی بسازیم که از استانداردهای لازم چه به لحاظ موضوعی و بیان سینمایی برخوردار باشند.

او با انتقاداز بالا رفتن دستمزدهای بازیگران افزود: ما معماری اقتصادی سینما را فراموش کرده ایم و باید مواظب باشیم دستمزدها بیهوده بالا نرود. متاسفانه بازیگران خودشان را با فوتبالیست‌ها مقایسه می‌کنند، در حالی که کار ما فکری و فرهنگی است.

هزینه تجهیزات سینمایی 2 برابر شده است

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی به دو برابر شدن امکانات فراهم کردن تجهیزات سینمایی اشاره کــــرد و گفت: دیگر مثل گذشته سینماگران در نوبت دریافت دوربین و تجهیزات قرار نمی‌گیرند و دوربین و امکانات نوری زیادی وارد کرده‌ایم و مسیر خوبی را پیش گرفته ایم.

او با بیان این‌که بنیاد سینمایی فارابی رقیب بخش خصوصی نیست، گفت: فارابی تا زمانی که بخش خصوصی در عرصه‌ای نتوانسته است، سرپا بایستد، فعال است و هر زمان که بخش خصوصی توانست نیازهای خودش را تامین کند، فارابی از حیطه خارج می‌شود. میرعلایی افزود: فارابی 188 پروژه سینمایی را با اختصاص دادن تجهیزات ، امکانات و وسایل مورد حمایت قرار داده است وبه 381 پروژه سینمایی مواد خام داده است. این در حالی است که ما این امکانات را به قیمت چهار سال پیش در اختیار اهالی سینما قرار می‌دهیم.

تقاضا از بانک مرکزی برای دریافت ارز دولتی

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی خطاب به مسئولان بانک مرکزی گفت: تقاضا دارم، سینما در اولویت‌های هشت‌گانه قرار گیرد. چرا باید برای تهیه نگاتیو و پوزیتیو، ارز آزاد تهیه کنیم؟ ما به فیلم‌هایی که از 200 میلیون تـا هفت میلیارد فروش دارند، نگاتیو، دوربین، ژنراتور و نور را با قیمت گذشته ارائه می‌دهیم.

میرعلایی با تاکید بر اهمیت فیلمنامه در جلب حمایت فارابی، گفت: متاسفانه فیلمنامه‌ها دچار نقص هستند و ما پس از 33 سال از گذشت انقلاب اسلامی، یک فیلمنامه در خور این رویداد بزرگ نداشته‌ایم.

تولید فیلم با موضوع امام جواد(ع)، حافظ و مولانا

او به موضوعات فیلمنامه‌های تصویب شده در این بنیاد اشاره کرد و گفت: ما جشنواره فیلمنامه انقلاب اسلامی را راه‌اندازی کردیم که برخی فیلمنامه‌های آن در حال نگارش است. ضمن این‌که فیلمنامه‌ای درباره امام جواد(ع) در دست نگارش است که دو سال وقت روی آن صرف شده است.

این مقام مسئول افزود: فیلمنامه‌هایی در مورد حافظ، مولانا، دفاع مقدس و موضوعات روز هم در دست نگارش داریم که با نگاه خاص فیلمنامه‌نویسان پیش می‌رود. در سال 90، 381 فیلمنامه در فارابی ثبت شده که 42 فیلمنامه از بین آنها تصویب شده‌اند. در شش ماه نخست ســـــال 91 هم 209 فیلمنامه داشته‌ایم که 26 فیلمنامه مصوب شده است.

اکران فیلم خارجی در تهران متوقف است

او درباره توقف اکران فیلم‌های خارجی در داخل کشور، گفت: ما فیلم‌های خوب و مناسبی برای اکران در کشور خریداری کردیم، اما فشارهای زیادی مبنی بر حمایت سینمای ایران بود که مانع از اکران این فیلم‌ها حتی به صورت تک‌سئانس شد. به همین خاطر اکران فیلم خارجی در تهران متوقف شد و احتمالا در شهرستان‌ها ادامه می‌یابد.

نجاریان، قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی هم در پاسخ به این ‌که برای فیلم‌های فاخر این بنیاد هزینه 35 میلیاردی شده است، گفت: کل بودجه بنیاد فارابی به صورت سالانه، 20 تا 25 میلیارد تومان است، چطور می‌شود برای ساخت فیلم‌های فاخر این هزینه را صرف کنیم؟ رقم‌هایی که برای فیلم‌های فاخر ذکر می‌شود، صحیح نیست و ما پس از نمایش این آثار رسما بودجه هر کدام را اعلام خواهیم کرد.

فیلم بایگانی شده نداریم

او همچنین درباره بایگانی شدن فیلم سینمایی «آشغال‌های دوست‌داشتنی» و شایعه کیفیت پایین فیلم‌های فارابی در جشنواره فیلم فجر، گفت: ما از فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» دفاع می‌کنیم و به هیچ وجه بایگانی‌اش نکرده‌ایم. این فیلم به دلیل برخی حساسیت‌های کارگردانش سه روز دیگر باید فیلمبرداری داشته باشد. نجاریان همچنین درباره سرانجام همکاری این بنیاد با بهرام بیضایی و ناصر تقوایی، گفت: ما برای همکاری با فیلمسازان قدیمی، برای تولید فیلم «اشغال» به کارگردانی بهرام بیضایی مذاکراتی با ایشان داشتیم که بحث به قرارداد هم رسید، اما نظر ایشان را عوض کردند. تمایل هم داریم با آقای تقوایی همکاری داشته باشیم، اما ایشان یک فیلم ناتمام دارند که به لحاظ حقوقی برای شروع کار بعدیشان باید به سرانجام برسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها