نگاهی به عملکرد حامد حدادی، ملی‌پوش بسکتبال ایران و تنها بازیکن آسیایی در رقابت‌های NBA

یک آسیایی در بین غول‌ها

حامد حدادی در لیگ بسکتبال NBA در فکر افزایش زمان بازی خود است.او چهار سال در ممفیس بازی کرد و امسال پنجمین فصل حضور ملی پوش بسکتبال ایران با این تیم در NBA است. برخلاف بازی‌های سال گذشته NBA که به‌دلیل بحران مالی با تاخیر شروع شد، امسال اما بازی‌ها سر وقت به راه افتاد و در این میان حامد حدادی حتی در تمرینات و بازی‌های پیش فصل با ممفیس بود.
کد خبر: ۵۳۲۱۵۴

حامد در چهار دوره قبل، هر بار بنا به‌دلیلی بازی‌های پیش فصل را از دست می‌داد. او یا درگیر تمرینات تیم ملی بسکتبال و همراهی این تیم در بازی‌های بین‌المللی بود یا این‌که به دلیل مشکلات خروج از کشور نمی‌توانست به موقع در اردوهای تدارکاتی ممفیس شرکت کند. همزمان با اعتراض بازیکنان و شروع دیرهنگام بازی‌های سال گذشته NBA، حامد حدادی این مجوز را داشت که در باشگاه‌های ایرانی بازی کند. او 9 بازی را با تیم بسکتبال زادگاهش یعنی شرکت ملی حفاری اهواز سپری کرد.

حدادی سال گذشته زمانی به ایالات متحده رسید که در فشردگی بازی‌های این لیگ، مسابقه‌های زیادی را از دست داده بود. روی این اصل لیونل هالینز، سرمربی تیم در بازی‌های پیش‌رو چندان به سنتر ایرانی اعتماد نکرد، اما با این حال حدادی توانست از سرمربی تیم وقت بازی کردن بگیرد.

حدادی در بازی‌های پیش فصل امسال از لیونل هالینز زمان‌های خوبی برای بازی گرفت. او برابر شیکاگو بولز به میدان رفت و در این بازی 12 دقیقه و 49 ثانیه بازی کرد. حامد توانست در این مدت پنج امتیاز و دو ریباند را به نام خود ثبت کند. در ادامه رقابت‌های پیش فصل لیگ بسکتبال NBA تیم ممفیس گریزلیز با حامد حدادی رو در روی تورنتو راپتورز قرار گرفت که جدال دو تیم با برتری 120 بر 106 تورنتو همراه بود، اما بهترین سنتر آسیا در این بازی 18 دقیقه و 34 ثانیه در ترکیب بود و حاصل این حضور شش امتیاز، شش پاس منجر به گل، یک توپ ربایی و شش ریباند بود. چند روز بعد و در سیزدهمین بازی رسمی ممفیس در NBA، این تیم دوباره برابر تورنتو راپتورز به میدان رفت که موفق شد در پایان با حساب 103 بر 82 به برتری رسیده و یازدهمین برد خود را جشن بگیرد. حامد حدادی، در این بازی 7 دقیقه در ترکیب قرار گرفت که در این مدت دو امتیاز و یک پاس منجر به گل را به نام خود ثبت کرد.

حدادی قبل از شروع NBA ، دست خود را بعد از حادثه‌ای که چند سال پیش و در زمان حضور در باشگاه پیکان برایش اتفاق افتاده بود، جراحی کرد تا فرم بهتری را در این قسمت داشته باشد. زمانی که تیم رئال مادرید، تور آمریکایی خود را آغاز کرد، قرار شد یک بازی با ممفیس برگزار کند که در همان مسابقه نیز حامد حدادی به میدان رفت. حامد حدادی برابر رئال بیش از 5 دقیقه بازی کرد و موفق به گرفتن دو امتیاز شد.با این بازی‌ها و ارقامی که حامد حدادی برای خود در بازی‌های پیش فصل ثبت کرد، انتظار می‌رفت در لیگ NBA امسال و با شروع بازی‌های ممفیس، هالینز او را بیشتر به خدمت بگیرد، اما روند بازی‌های ممفیس و فلسفه سرمربی این تیم در به‌کارگیری بازیکنان تیمش، باعث شده انتظارات طرفداران تا به امروز برآورده نشود.

حامد حدادی امسال تنها بازیکن آسیایی در NBA است.او در اولین بازی رسمی خود در این فصل از رقابت‌های NBA در ترکیب ممفیس گریزلیز برابر میامی هیت به میدان رفت که این بازی با برتری 104 بر 86 ممفیس همراه بود. تقابل با لبران جیمز، کریس باش و دواین وید تجربه تازه‌ای برای سنتر ایرانی بود تا آمادگی خود را برابر برترین‌های بسکتبال جهان بسنجد. حدادی در این بازی 2 دقیقه و 53 ثانیه فرصت حضور در میدان پیدا کرد که یک توپ ربایی و یک بلاک شات را در کارنامه‌اش به ثبت رساند.

بازی‌های حدادی در 36 مسابقه ممفیس با تلاش این بازیکن از فرصت‌های اندکی که داشت، حکایت دارد در حالی که او در تمام این بازی‌ها فقط 70 دقیقه بازی کرده است. ممفیس با 36 بازی تیم چهارم کنفرانس غرب NBA بعد از تیم‌های کلیپرز، اوکلاهما و سن آنتونیو است. سنتر ملی‌پوش بسکتبال در مجموع بازی‌های این فصل، ده بار برای ممفیس به میدان رفت. او طی حدود 70 دقیقه بازی آمار 12 امتیاز، 12 خطا، سه توپ لو داده، چهار بلاک شات، سه پاس منجر به گل و 21 ریباند را به نام خود ثبت کرد. ممفیس بر خلاف بازی‌های ابتدای فصل و به دست آوردن بردهای پی در پی، در ده بازی قبلی نتایج خوبی نداشت. آمار 24 برد و 12 باخت برای یاران هالینز در تیم ممفیس است که فصل گذشته توسط اوکلاهما در بازی‌های راند حذفی کنار رفت.

سرمربی تیم ممفیس که امسال از حامد حدادی کمتر در ترکیب تیمش استفاده کرد، اعتقاد دارد بازی تیمش به سرعت متکی است در حالی که حامد با استعداد فیزیکی‌اش نمی‌تواند در بازی‌هایی که او به سرعت نیاز دارد، زیاد به میدان برود. حامد اما در صفحه اجتماعی‌اش درباره این‌که حضور کم او در بازی لطمه‌ای به انگیزه‌هایش وارد نمی‌کند خطاب به دوستانش مدام می‌نویسد خیلی خوشحال است که تیمش برنده می‌شود و با این که فرصتی برای بازی ندارد، اما انگیزه‌‌هایش را حفظ کرده و باز هم تلاش می‌کند آینده را از دست ندهد.

در بسکتبال امروز سرعت حرف اول را می‌زند و بازیکنی با استعداد فیزیکی 218 سانتی‌متری مانند حدادی، شاید نتواند پارامترهای سرعتی بازی بسکتبال در NBA با معیارهای ممفیس را در اختیار داشته باشد. حامد در آخرین بازی با دالاس 16 دقیقه بازی کرد؛ یعنی بیشترین دقایق حضور در یک بازی، اما ممفیس در این مسابقه بازنده تمام عیار بود. او در تیم با مارک گسول اسپانیایی رقابت می‌کند، آن هم به شرطی که هالینز نخواهد براساس نحوه بازی سرعتی از درل آرتور استفاده کند.

یک اتفاق دیگر هم می‌تواند شانس بازی کردن حامد حدادی در ممفیس را از این به بعد افزایش بدهد. کوینسی پندکستر، بازیکن خوب ممفیس در این فصل از قسمت رباط‌های زانوی پای چپ آسیب دیده و با خانه‌نشینی این بازیکن به نظر می‌رسد هالینز نوع بازی خود را تغییر دهد. او برای این کار باید مدام درل‌ آرتور و زک رندلف را جابه‌جا کند و در نهایت از مارک گسول و حامد حدادی در زمین استفاده کند. بنابراین با استقامتی که حامد در تمرینات ممفیس بدون بازی کردن در مسابقه‌های این تیم از خود نشان داد به نظر می‌رسد تغییرات اخیر ممفیس می‌تواند به بازی کردن بیشتر بازیکن ایرانی منجر شود.

بعد از بازی با دالاس بود که ممفیس به دیدار کلیپرز صدرنشین کنفرانس غرب رفت و باز هم نتیجه را واگذار کرد. حامد حدادی در این مسابقه نیز فرصتی برای بازی داشت. ملی پوش بسکتبال ایران در این دیدار نزدیک به چهار دقیقه به میدان رفت، اما هیچ شاخص آماری در مهارت‌های بسکتبال را به کارنامه خود در NBA اضافه نکرد. تعداد بازی‌های زیاد و قابل جبران در NBA باعث می‌شود در روزهای آینده امید به بازی‌های حامد حدادی بیشتر شود. مهم‌ترین شاخص بازی در NBA دوام آوردن در تمرینات و بازی‌های پرفشار آن است که حدادی برای پنجمین سال پی در پی نشان داده راه و رسم بازی کردن در این لیگ را بخوبی آموخته است.

محمد رضاپور / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها