چند هفته‌ای است پخش اخبار گردشگری به صورت زیرنویس از شبکه «شما» آغاز شده است

ترویج گردشگری در شبکه شما

پرونده تبدیل بیشتر برنامه​های شبکه تلویزیونی «شما» به برنامه​های گردشگری هنوز بسته نشده و به گفته مدیر شبکه شما، مذاکرات مدیران تلویزیون با سازمان میراث فرهنگی در حال انجام است و محتوای شبکه شما بزودی گردشگری خواهد شد.
کد خبر: ۵۲۹۹۳۳

شبکه شما اکنون چکیده‌ای از برنامه‌های منتخب 33 استان کشور را پخش می‌کند و گزینه مناسبی برای ترویج گردشگری محسوب می‌شود. پیشتر گفته شده بود که سازمان میراث فرهنگی قرار است با حمایت از شبکه شما گردشگری را در این شبکه ترویج کند. اما با تغییرات مدیریتی این سازمان، این موضوع به تاخیر افتاد.

در حال حاضر چند برنامه با موضوع گردشگری از شبکه شما در حال پخش است. «نگارستان» برنامه‌ای است که صد نقطه دیدنی کشور را در قالب صد برنامه نشان می‌دهد. آیین زندگی، صد مراسم عزاداری در صد نقطه کشور را به تصویر می‌کشد. پیک آشنا نیز عنوان دو مجموعه صد قسمتی است که در آن تصاویر زیباترین مناطق طبیعت ایران با موسیقی محلی همان منطقه پخش می‌شود. مستند ایران و نگارستان شما نیز از دیگر برنامه‌های شبکه شما در حوزه گردشگری است، ضمن این که چند هفته‌ای است پخش اخبار گردشگری به صورت زیرنویس در شبکه شما آغاز شده است.

فرآیند توافق با سازمان گردشگری طولانی شده است

شبکه شما با پشتوانه 33 شبکه استانی بالاترین ظرفیت انتقال آداب و سنت‌های اقوام ایرانی را دارد. این شبکه بزرگ‌ترین زنجیره شبکه‌های تلویزیونی را ایجاد کرده و همزمان در کوتاه‌ترین زمان می‌تواند ارتباط زنده با گوشه و کنار کشور داشته باشد. به گفته مسعود احمدی‌افزادی، مدیر شبکه شما، مذاکرات متعددی با سازمان گردشگری انجام شده و شبکه شما بزودی به شبکه ای برای ترویج گردشگری تبدیل خواهد شد.

وی در گفت‌وگو با جام‌جم با بیان این که اکنون فرآیند توافق با سازمان گردشگری طولانی شده است، اظهار کرد:‌ ما منتظر هستیم هر چه زودتر این اتفاق بیفتد تا بتوانیم از ظرفیت‌های سازمان گردشگری استفاده کنیم. اگر این توافق انجام شود، ما امکانات بیشتر و دسترسی مستقیم‌تری به مناطق مختلف کشور خواهیم داشت. حمایت سازمان گردشگری از این شبکه، بسیاری از مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ما را حل خواهد کرد. به عنوان مثال اطلاعات بیشتری در اختیار ما قرار خواهد گرفت و اتفاقات جدیدتری را شاهد خواهیم بود. اکنون شبکه شما همه ارتباط‌ها را خودش برقرار کرده است، ولی سازمان گردشگری با امکانات متنوعی که دارد، می‌تواند به ما کمک کند.

از احمدی‌افزادی پرسیدیم که حمایت سازمان گردشگری چه تاثیری در محتوای برنامه‌های شبکه شما خواهد داشت؟ او در پاسخ گفت:‌ فعالیت و عملکرد ما در حوزه گردشگری منوط به نهایی شدن توافقات نیست. ما ماموریت خودمان را در حوزه گردشگری ایجاد کرده‌ایم و داریم این کار را انجام می‌دهیم. اکنون هیچ شبکه‌ای به اندازه شما به موسیقی محلی و طبیعت زیبای کشور نمی‌پردازد.

به گفته وی، دستور ریاست سازمان این است که شبکه شما به مقوله گردشگری بپردازد و ظرفیت ایران را در حوزه صنایع دستی و جاذبه‌های تفریحی معرفی کند. این کار جزو وظایف ذاتی شبکه است.

مدیر شبکه شما افزود:‌ ما به عنوان همراهان برنامه‌ریز در حوزه محتوا می‌توانیم به سازمان گردشگری کمک‌های فکری داشته باشیم. هیچ شبکه‌ای به تنهایی نمی‌تواند بار گردشگری را به دوش بکشد. همه شبکه‌های گردشگری دنیا با سازمان‌های مربوط پیوند دارند.

در انتظار موضعگیری رئیس جدید

مسعود شریفی، مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در گفت‌وگو با جام‌جم گفت: ‌با توجه به این‌که محمدشریف ملک‌زاده بتازگی به عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منصوب شده، باید صبر کنیم تا موضعگیری جدید سازمان در رابطه با شبکه گردشگری اعلام شود.

وی با بیان این‌که رئیس سابق سازمان بشدت پیگیر بود که شبکه گردشگری ایجاد شود، اظهار کرد:‌ بزودی نشست خبری برگزار می‌شود و در آن درباره افتتاح شبکه گردشگری در تلویزیون خبرهای جدیدی اعلام می‌شود. ایجاد شبکه گردشگری اتفاق خوبی است که کشور به آن نیاز دارد. اما دو نهاد صداوسیما و سازمان گردشگری هر کدام شرایطی را دارند که باید محقق شود. این شبکه می‌تواند به حوزه کلان گردشگری و جزئیاتش بپردازد. گردشگری شاخه‌های متنوعی مانند گردشگری سلامت، ورزشی، علمی، مذهبی، فرهنگی و تفریحی دارد که اگر یک شبکه مستقل در تلویزیون راه بیفتد، فضا برای پرداختن به همه این مباحث به وجود می‌آید.

شریفی تعامل این سازمان با برنامه‌های تلویزیون را خوب اعلام کرد و گفت: با شبکه یک تلویزیون برای ساخت یک برنامه مشارکتی به تفاهم رسیده‌ایم. در ایام نوروز برنامه فیتیله‌ای‌ها 13 قسمت خودش را به اقوام ایرانی اختصاص داد. شبکه‌های دیگر نیز برای بهره‌مندی از لوکیشن‌های گردشگری با ما تعامل دارند.

تلویزیون فقط یکی از ابزارهای ترویج گردشگری است

«صبح بخیر ایران» که یکی از برنامه‌های قدیمی شبکه یک است، بخشی از زمان برنامه‌اش را به موضوع گردشگری اختصاص داده است. در این برنامه هر هفته دوربین به یکی از استان‌های کشور می‌رود و جذابیت‌های آن منطقه را نشان می‌دهد.

داریوش ربیعی، تهیه‌کننده برنامه «صبح بخیر ایران»‌ معتقد است‌ تلویزیون متولی برنامه‌سازی است و متولی امر گردشگری نیست. بنابراین نهادهایی که متولی این کار هستند، باید به کمک تلویزیون بیایند.

وی با بیان این‌که یک رسانه نمی‌تواند همه بار یک مساله را به دوش بکشد، تاکید کرد: نمی‌شود ما به یک تصویربردار دستمزدی بدهیم و از او بخواهیم که از برخی نقاط تصویربرداری کند. روی این کار باید سرمایه‌گذاری زیادی صورت بگیرد. برنامه باید اینقدر جذاب باشد که یک نفر تصمیم بگیرد به بازدید مکان معرفی شده برود. جذب گردشگر به این صورت اتفاق می‌افتد و به دنبال آن اشتغال هم ایجاد می‌شود.

این تهیه‌کننده، تلویزیون را یکی از ابزارهای رونق گردشگری عنوان کرد و گفت: خیلی عوامل باید دست به دست هم بدهد تا این اتفاق بیفتد. من وقتی می‌خواهم از ساحل دریای خزر تصویربرداری کنم، باید نصف روز گروه تدارکات را موظف کنم که زباله‌ها را جمع‌آوری کنند. مسلما وظیفه تلویزیون این نیست که برود زباله‌های حاشیه دریای خزر را جمع‌آوری کند.

وی افزود:‌ چندی پیش با دوستان سازمان گردشگری تماس گرفتیم و از آنها خواستیم که عکس‌هایشان را در اختیار ما قرار دهند تا ما روی آن موسیقی بگذاریم. الان که چند ماه می‌گذرد، هنوز این سی‌دی به دست ما نرسیده است. البته چند وقت پیش یک سی‌دی فرستادند که در رایانه باز نشد! با این‌که ما می‌خواستیم برایشان به صورت رایگان این کار را انجام بدهیم. من احساس می‌کنم برای آنها خیلی مهم نیست که گردشگری تبلیغ شود. یک سازمانی افتتاح کرده‌اند که اسمش گردشگری است و این اسم می‌تواند هر چیز دیگری هم باشد.

لزوم مشارکت میراث فرهنگی

«سفر‌گرد» عنوان برنامه‌ای تخصصی در حوزه گردشگری است که چندی پیش از شبکه چهار پخش شد. مصطفی شریفی، تهیه‌کننده این برنامه با بیان این‌که بازاریابی برای برنامه‌های گرشگری، ماجرای پیچیده‌ای دارد، اظهار کرد:‌ صدا‌و‌سیما بدون مشارکت میراث ‌فرهنگی نمی‌تواند جز کارهای محدود، چیز دیگری ارائه کند.

وی افزود: وقتی نام برنامه‌های گردشگری مطرح می‌شود، همه فکر می‌کنند که این برنامه‌ها سود زیادی را نصیب تهیه‌کننده می‌کند؛ در صورتی که این طور نیست. در برنامه «سفرگرد» سازمان گردشگری حاضر نشد حامی مالی برنامه ما شود و ما مجبور شدیم از یک شرکت هواپیمایی کمک بگیریم. این سازمان تقریبا هیچ همکاری و همراهی با ما نداشت، حتی وقتی مدیرانشان را هم به برنامه دعوت می‌کردیم، در آخرین لحظات اعلام می‌کردند که نمی‌آیند.

به گفته این تهیه‌کننده، در اوضاع فعلی، اولویت تلویزیون با برنامه‌های دیگر است و گردشگری جزو اولویت‌هایش نیست.

احسان رحیم‌زاده / گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها